Hirdetés

Problémák a 120 Hz-es monitorok körül

A 120 Hz-es függőleges frissítési frekvenciával megáldott monitorok, már a 3D forradalma előtt megérkeztek. Ezek a kijelzők az úgynevezett aktív szemüvegek használatával képesek megjeleníteni a 3D-s tartalmakat. Ahogy az lenni szokott a szabványosítás hamar elkezdődött a 3D esetében is, így a ma már biztosra vehető, hogy a HDMI 1.4-es és a Displayport 1.2-es felület képes továbbítani a sztereó képet. Persze a gyártók nem minden monitort szereltek fel az alábbi bemenetekkel, hiszen az új csatlakozók specifikációi az év elején készültek el, ám a jelenleg alkalmazott dual-link DVI is megfelelő sávszélességet biztosít a 3D-s tartalmak kezeléséhez. Mielőtt kitörne bármiféle örömujjongás fontos megjegyezni, hogy az NVIDIA és a monitorgyártók ezt a történetet sikeresen megcsavarták.

Hirdetés

Legelőször a GeForce kártyákhoz kötött 3D Vision szolgáltatás követelt aktív szemüveget a működéshez, ami nyilvánvalóan a 120 Hz-es frissítési frekvencia bevezetését is magával hozta. A szabványos eljárásokkal kapcsolatos gondok lényegében innen erednek, ugyanis a jelenleg árult 120 Hz-es monitorok nagy többsége olyan úgymond zárt DVI bemenetet használ, ami érzékel egy, az NVIDIA kártyák sztereó driveréhez köthető jelet. Amennyiben ez a jelforrás nem létezik, a monitor egyszerűen visszautasítja a 3D-s tartalom megjelenítését. A konkurensek közül az iZ3D már támogatja a 3D aktív szemüvegen keresztüli feldolgozását, de a korlátozások hatására ez a funkció a legtöbb elérhető kijelzőn kihasználhatatlan.

Összeesküvés vagy üzlet?

Természetesen adódik a kérdés, hogy erre mi szükség volt. Nyilván számos összeesküvés-elmélet gyártható a specifikus lezárásra, ám meg kell látni, hogy a monitorgyártónak teljesen mindegy milyen VGA szolgál jelforrásként. A döntések mögött üzleti érdekek húzódnak, ami nyertes szituációba hozza a vállalatokat, szokás szerint a felhasználó kárára.

Hova lett a 3D?
Hova lett a 3D?

Mivel a 3D-s tartalmak szabványosítva vannak, az év második felében rengeteg aktív szemüveg kerül az üzletekbe, ami mögé pár gyártó tartalomszolgáltatást is kínál majd, bár nyilvánvaló, hogy a többség az iZ3D szoftverén keresztül szeretne hódítani. A vásárlók kegyeiért folytatott harc kiélezett árversenyt eredményez majd, ami lényegében mindenki számára elérhető közelségbe helyezi a prémium minőségű 3D-t. Bár pontos információk nincsenek a szemüvegek árára vonatkozóan, de a pletykák a kevésbé funkciógazdag hardver esetén bőven 100 dollár alatti árazásról szólnak. Ebben tulajdonképpen az NVIDIA is résztvevő lenne, ám a 3D Vision csomag 200 dollárba kerül, és a szolgáltatás az árazásból kifolyólag versenyképtelenné válna, hiszen az iZ3D működik GeForce kártyával is, és ez megnehezíti a 3D Vision magas áron való értékesítését. A zárt DVI bemenet gyakorlatilag ezt hivatott kivédeni. Mivel a jelenleg kapható monitorok többsége eleve visszautasítja a sztereó tartalom fogadását az iZ3D szoftverén keresztül, a konkurencia nem jelent semmilyen veszélyt, hovatovább a 200 dolláros árból sem kell engedni. A jövő a monitorgyártók kezében van, hiszen csak a 3D Vision matrica feltétele a szabványos és egyben árbarát megoldások ellehetetlenítése. Az egyik lehetőség lemondani a 3D Vision reklámértékéről, és normál dual-link DVI bemenetet használni, míg a másik lehetőség a HDMI 1.4-es és a Displayport 1.2-es felület felszerelése a monitorra, ami alapból biztosítja a megfelelő tartalmak fogadását, sőt a 3D Vision matrica is megmarad.

Persze továbbra is kérdés lehet, hogy a monitorgyártóknak ez az akció miért érte meg. A válasz erre a 3D Vision reklámértéke. Mivel egyetlen konkurens vagy szabványos megoldás nem állt rendelkezésre a 120 Hz-es monitorok megjelenésekor, senki sem panaszkodott, hogy a termék tartalomfogadása korlátozott. Az újonnan megjelenő kijelzők már készülnek a szabványra is, ami nyilván alapvető érdekük a cégeknek. Az viszont nyilvánvaló, hogy azok a felhasználók pórul jártak, akik GeForce kártyáról váltanak majd Radeonra, de a 3D-s tartalomról nem szeretnének lemondani. Nos számukra szükséges egy új monitor vásárlása, amit a gyártók kitörő örömmel fogadnak majd. A 3D esetében is elmondható, hogy az első hullámban beruházó réteg húzza megint a rövidebbet, ami az új technológiák bevezetésénél manapság általános dolog szokott lenni. Kérdés, hogy ez „stratégia” a későbbiekben nem válik-e a gyártók kárára, hiszen a bizalmatlan felhasználó többnyire lemond a vásárlás lehetőségéről.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények