Oracle: CPM a stratégiai tervezés szolgálatában

Hirdetés

A vállalatok mindennapi működését támogató vállalatirányítási rendszerekben keletkező információk, a teljesítmény alakulását mutató adatok alapul szolgálhatnak a bázisalapú és a stratégiai tervezéshez is. E lehetőség kihasználásához döntéstámogató megoldásokkal nyújt segítséget az informatika.

A magyar vállalatoknál a legtöbb alkalmazott szemében a vállalati stratégia és annak kialakítása kevéssé érthető, misztikus folyamat. Bár a cégek többségénél a vállalati tervezés az egyetlen olyan folyamat, amelyben a vezetők szélesebb köre vesz részt, és az éves szintű tervezésre nagy hangsúlyt fektetnek, a közös munka végül mégis olyan adathalmazt produkál, amely nem tükrözi megfelelően az üzleti folyamatokat. Elemzők előrejelzései szerint a közeljövőben számos vállalat akar bevezetni olyan üzletiintelligencia-megoldásokat, amelyek ahelyett, hogy növelnék a cégek integritását, a szervezeti egységek hatékony együttműködését, konzerválni fogják a különböző üzleti területek közötti információáramlás széttöredezettségét – veti fel a vállalati stratégiai tervezés informatikai támogatásának alapproblémáját Radnai Szabolcs, az Oracle üzletágvezetője. A Corporate Performance Management (CPM) a Gartner Dataquest piackutató cég definíciója szerint "a vállalatok üzleti teljesítményének mérésére és menedzselésére szolgáló módszerek, mérőszámok és folyamatok összefoglaló kifejezése". Az AMR értelmezésében a CPM az, "ahol a stratégia és a tervezés találkozik a végrehajtással és a méréssel". Arról van tehát szó, hogy napi folyamatokat tükröző, például a cégek vállalatirányítási (ERP) rendszereiben keletkező adatok a hosszabb távú tervezés alapjául is szolgálhatnak, és a CPM képes arra, hogy ezeket az információkat automatikusan kinyerje, mutatószámokká formálja és prezentálja a bázisalapú, illetve a stratégiai tervezés számára, később pedig megmutassa, hogyan alakul a tervszámok teljesítése összevetve a mindennapi teljesítményt jelző mutatókkal. Az Oracle CPM-keretrendszerével szeretne hozzájárulni ahhoz, hogy ügyfelei olyan üzletágakon átívelő informatikai megoldásokat alakíthassanak ki, amelyek képesek folyamatosan összevetni a vállalati teljesítményt a stratégiai és az operatív célkitűzésekkel – mondja a szakember.

A Corporate Performance Management az Oracle értelmezése szerint több mint egy szoftvercsomag. Magában foglalja a teljesítményt meghatározó, irányító, jelző folyamatokat (például a stratégia kialakítását, illetve a tervezést és az előrejelzést), a teljesítménykezelés folyamatában elfogadott módszertanokat (például a kiegyensúlyozott mutatószámok rendszerét, vagy a tevékenységalapú költségkezelést) és a teljesítmény mérésére, illetve a teljesítménynek a stratégiai és operatív célokkal való az összehasonlítására alkalmas mérőszámokat. A világcég kínálatában a vállalati teljesítménymérés eszközrendszerei üzletiintelligencia-eszközcsomagban jelennek meg. Ez a jelentéskészítéstől az operatív tervezés eszközein át az említett kiegyensúlyozott mutatószámok rendszeréig terjedő, modulokból felépülő megoldáshalmazt tartalmaz. Az Oracle CPM-eszközkészlete magától értetődően natív módon integrált az Oracle Applications vállalatirányítási rendszer moduljaival – lényeges megtakarításokat eredményezve azoknak a szervezeteknek, melyek a vállalatirányítás teljes infrastruktúráját egységes Oracle-alapokon valósítják meg –, ugyanakkor általános megoldást kínál "szakterületén": tetszőleges nem Oracle-alkalmazás adatait is képes felhasználni és a vállalati teljesítménymenedzsment keretrendszerébe illeszteni. Radnai Szabolcs kiemeli, hogy nemrégiben újult meg a keretrendszer operatív tervezési eszközkészlete, amely most már a korábbinál hatékonyabban, több munkatársat bevonva, mégis rövidebb idő alatt produkálhatja adatait, akár tervváltozatok hatásvizsgálatát is elvégezve.

Azóta történt

Előzmények