Nyílt forrású GPU-architektúra a Kickstarteren

A Kickstarteren kis túlzással láttunk már mindent. A leendő üzleti sikerek között sok érdekes ötlet van, amelyek megvalósulását segíthetik a felhasználók, és egyben a potenciális vásárlók. Francis Bruno azonban egy új szintre emelné a tétet, így egy nyílt forrású GPU-architektúra megépítéséhez keress támogatókat.

A Kickstarterben sokan a nyílt forrású hardverek eljövetelét látják, ugyanis a felhasználó előre támogathatja a projektek megvalósulását, ami kétségtelenül egy érdekes elképzelés, de kérdés, hogy kiket céloznak meg a fejlesztők? Tekintve, hogy itt alapvetően egy architektúráról van szó, így nehezebb támogatókat szerezni, mivel sokan nem értik, hogy miről van szó, még akkor sem, ha jó leírás tartozik a projekthez.

A tervek megvalósításán a 2002-ben alakult Silicon Spectrum nevű cég dolgozik. Az ismeretlen név közel sem ismeretlen alapokból építkezik, ugyanis a 80-as években kedvelt Number Nine grafikus megoldások továbbfejlesztése mellett döntöttek. Az alapokat a Number Nine utolsó mohikánjának tartott, 1998-ban bemutatott Ticket To Ride IV grafikus processzor adja, amit az Revolution IV és a Revolution IV-FP VGA-k használtak. Sajnos a vállalat nem tudta tartani a lépést a konkurensekkel a 3D-s teljesítmény szempontjából, így elsősorban az akkori professzionális piacon próbáltak maradandót alkotni. Ez azonban csak részsikereket hozott, így a Number Nine gyakorlatilag leállt a saját tervezésű grafikus processzorokkal, és teljesen az S3 megoldásait kezdte favorizálni, de ez az irány sem jött össze végül, így a cég felhagyott ezzel a piaccal.

A Silicon Spectrum teljes mértékben licencelte a Number Nine technológiáit, aminek hála nem indultak teljesen a nulláról. Az FPGA implementáció már működik és futtatja az OpenGL, illetve DirectX API-ra épülő alkalmazásokat. A cél kétszázezer dollár összegyűjtése, melyből egy 2D-s grafikus processzorra futná. A OpenGL és a DirectX API-t támogató hardverhez már négyszázezer dollár kell, míg a hatszázezer dollár mellett a rendszert felkészítenék a gyorsabb feldolgozásra, valamint a bump mapping, a textúratömörítés és az egy fázissal végrehajtható trilineáris szűrés támogatására.

A legfőbb cél egymillió dollár összegyűjtése lenne, ami elegendő pénz a teljes átépítésre, így az így megszülető lapka támogatná a unified shadereket is, vagyis elkészülne egy modern alapokra építkező nyílt forrású GPU-architektúra. Függően a begyűjtött pénztől, és az előbbi célok elérésétől a következő két év folyamán valósulhat meg a projekt. A licencelési modell az LGPL v3-ra épül majd, és a támogatók, valamint az érdeklődők Verilog forrást kapnak, mely fut az Altera és a Xilinx FPGA-kon. A rendszer szabadon módosítható, de a módosítás forrását nem szabad lezárni, vagyis biztosítani kell mindenki számára az új Verilog forrást. Ez jórészt hasonlít a Linuxhoz, ami ugyan szoftver volt, de alapvetően hasonló fejlesztési modellre épül.

A Silicon Spectrum egyébként kimondta azt is, hogy képtelenek versenyezni az AMD és az NVIDIA megoldásaival, tehát erre senki se számítson. Tulajdonképpen ez abszolút érthető is, hiszen az anyagiak szempontjából nagyon korlátozottak a lehetőségeik. A vállalat célja inkább egy olyan ökoszisztéma kiépítése, ami biztosítja a nyílt forrású grafikus processzorok jövőjét, mely esetleg olyan modellel működhet majd, mint a Linux, így a közösség maga gondoskodnak a hardver tervezéséről. A nagyok csatájába ez sok beleszólást nem jelent majd, így gyakorlatilag kizárt, hogy egy komolyabb anyagi erőforrással rendelkező vállalat a Silicon Spectrum nyílt forrású grafikus vezérlőjét választja a temérdek másik licencelhető alternatíva mellett, még akkor sem, ha utóbbiak pénzbe kerülnek. A megcélzott területek szempontjából a beágyazott termékek piaca lehet alternatíva, illetve az Arduino és a Raspberry Pi fejlesztői platformok kiegészítésének szánt FPGA megoldások vannak célkeresztben, példaként említve a Papilio FPGA platformot.

A nagy kérdés, hogy a Kickstarter mennyire alkalmas egy ilyen projekt megvalósítására. Igazi áttörést az jelentene a nyílt forrású hardverek területén, ha összegyűlne az egymillió dollár, így születhetne egy modern elvek szerint tervezett GPU-architektúra, de ettől az eddig begyűjtőt pénz alapján nagyon messze vannak, igaz még van idejük, viszont még az sem biztos, hogy a kétszázezer dollár összejön. Sajnos ez tipikusan olyan projekt, amit az átlagember nem tud értékelni, tehát nem is érzik a szükségét, hogy támogassák. Az alapötlet azonban mindenképp dicsérendő.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés