Az sms hanyatlása

2018-ban még több mint egymilliárd darab sms-t írtunk meg és küldtünk el a mobilunkkal, de 2021-re 30 százalékos visszaesés történt: tavaly már csak 714 millió sms-t küldtek ki a lakossági előfizetők. Ugyanakkor a Short Message Service nem tűnik el.

Hirdetés

2018-ban egy átlagos lakossági előfizető havonta 11 sms-t küldött, 2021-ben viszont már csak 8 darabot. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából kiderült, hogy a számlás előfizetők jóval több sms-t küldenek, (2021-ben havonta 11 darabot), mint a feltöltőkártyás előfizetők (3 db/hó). Ennek az oka valószínűleg abban rejlik, hogy a számlás előfizetések (a hanghívásokhoz hasonlóan) meghatározott számú vagy akár korlátlan sms-küldést tesznek lehetővé külön forgalmi díj nélkül.

Inkább telefonálunk, mint „pötyögünk”

Bár az sms-küldési kedv csökken, a mobilhívások száma, sőt a beszélgetések hossza is emelkedik. Feltételezhetően a korlátlan díjcsomagok térhódításával az ingyenes hanghívások terjedtek el, hiszen jóval egyszerűbb felhívni az ismerősöket, barátokat, mint sms-t küldeni.

Az NMHH piackutatásából – amelyet 16 éves vagy idősebb internetező lakosság körében folytatott – kiderült az is, hogy a mobilozók szokásai igen eltérőek: mindössze a 7 százalék küld naponta, magáncélból sms-t. Körülbelül negyedük hetente vagy havonta, kétharmaduk viszont ritkábban, esetleg soha nem küld így üzenetet a barátainak, ismerőseinek.

Joggal gondoljuk, hogy az sms-ek számának csökkenése összefügg az internetes chatprogramok térhódításával. Vagyis ha valaki pl. Messengeren beszélget, az ritkábban fog sms-t küldeni. A helyzet viszont ennél összetettebb – írják a felmérés készítői. Az elemzés során több változó (pl. nem, kor, chathasználat, internetjártasság) együttes hatását vizsgálta az NMHH. Kiderült, hogy az internethasználat terén a magukat kezdőnek vagy átlagos tudásúnak gondolók körében a chat jellemzően nem váltotta ki az sms-t. Vagyis, aki gyakrabban szokott chatelni, az kedveli az sms-t és szokott is küldeni.

Talán meglepő adat, hogy a férfiak gyakrabban küldenek sms-t, mint a nők, de ebben nem is a személyes üzenetek, hanem az ügyintézés (pl. parkolásfizetés) kap teret. Az életkor is hatással van az sms-küldésre, ám a kapcsolat nem lineáris: a fiatalok gyakran sms-eznek (és chatelnek), a 30-50 éves középkorosztály viszont kevesebbet, míg 60 év felett ismét növekszik az sms-ezési gyakoriság, és ők más chatet már kevésbé használnak.

Azóta történt

  • Támogatást duplázott az NMHH

    A jövő év első negyedének végéig hosszabbítja meg mobiltelefon készülékcsere támogatási programját a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), ezzel is igazodva a mobilszolgáltatók 3G-hálózatainak lekapcsolási tervéhez.

  • Meglepően sok régi mobilt őrizgetnek otthon a magyarok

    A magyarok 63%-a tárol otthon használaton kívüli mobiltelefont, ráadásul az esetek többségében több darab, akár 10-15 évnél is régebbi készülék hever a fiókban – derült ki a Yettel legújabb országos kutatásából.

  • A magyarok még ragaszkodnak a tévéelőfizetéshez

    Az Egyesült Államokban csak a 2021-es évben ötmillió háztartás döntött a tévé helyett a streaming mellett. Magyarországon viszont még nem figyelhető meg ez a jelenség – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából.

  • Mobilpiac: drágulás és bővítés egyszerre

    A mobilszolgáltatók díjcsomagjainak 2022 első félévében lezajlott változásait vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Előzmények

  • Még az idén elérhetjük az egymilliárd 5G előfizetést

    Az Ericsson friss tanulmánya szerint ez elsősorban Észak-Amerika és Északkelet-Ázsia gyors növekedésének köszönhetően történik meg, miközben Európában lassabban terjed a kommunikációt és gazdaságot átformáló technológia.

  • Szinte minden magyar rendszeresen internetezik

    A gyerekek körében egyre korábban kezdődik az internethasználat, de meglepő adat, hogy még a 85 év körülieknek is a közel 20 százaléka rendszeresen böngészi a világhálót.

  • A hatóság a gyermekekért

    Megújult összetételben tartotta meg első ülését a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Gyermekvédelmi Internet-kerekasztala.

  • NMHH-vizsgálat indult az sms-díjakra vonatkozóan

    A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jelzése alapján hazánkban a szolgáltatók feltehetően egységes árazási gyakorlatot folytatnak az sms-végződtetés és a tömeges sms-ek (pl. banki tranzakciókról értesítő üzenetek) terén, ugyanis díjaik mértéke megközelítőleg azonos és nemzetközi összehasonlításban is magas.