Felhőbe viszi a játékot a Microsoft is

Ráadásul ezt az eddigi próbálkozásoknál érdekesebb módon teszik meg.

Az utóbbi időben erősödnek a felhős játékszolgáltatások. Koncepció szintjén ezek nem tekinthetők újdonságnak, ráadásul nagyjából hat éve mi is kipróbáltuk már ezt az irányt, és erről írtunk is egy beszámolót. Azóta maximum a szereplők cserélődtek ki, de az elvi alapok lényegében változatlanok. Megfigyelhető viszont, hogy ma már a széleskörűen ismert cégek érdeklődése is fokozódik, gondolunk itt a Sony PlayStation Now szolgáltatására, de akár a Google saját megoldását is említhetnénk, amely nemrég lett elérhető az Egyesült Államokon belül.

Természetesen a Microsoft sem akar ebből kimaradni, így készül a Project xCloud, amely pusztán az elvi képességeket tekintve nem fog érdemi innovációt hozni, a lényeg marad ugyanaz, vagyis akármilyen, internetre köthető, a működéshez szükséges klienst támogató eszközzel megoldható legyen az adott játék távoli szerveren történő futtatása, majd a kiszámolt tartalom streamelése. A Microsoft ezt az alábbi videóban egy androidos okostelefonon mutatja meg, ahol a vezérlés egy Bluetooth interfészen keresztül kapcsolódó Xbox gamepaddel történik, de elvben bármilyen eszközhöz szállítható kliens, amivel elérhető a felhőben elhelyezett számítási teljesítmény. A vállalat még játékspecifikus overlay felületet is tervezett, így akár az érintőkijelzőről is biztosítható a programok vezérlése. Az persze nem biztos, hogy ez mindig kényelmes lesz, a legjobb megoldásnak a gyári gamepad tűnik.

A Project xCloud alapját az Azure fogja biztosítani. A Microsoft a világon már 54 régióban kiépítette az adatközpontjait, amelyek számos feladatot látnak el ma is. Ennek köszönhetően igen egyszerű dolga van a cégnek, hiszen csupán el kell helyezni ezekben az adatközpontokban a Project xCloud működését biztosító pengeszervereket. Ebből a szempontból a redmondi óriás saját konstrukciót épített, és egy ilyen szerver lényegében négy darab Xbox One konzolt tartalmaz, vagyis négy felhasználót képes kiszolgálni.

Ennek a kiépítésnek az előnye, hogy gyakorlatilag nem szükséges a már elérhető játékok módosítása, vagyis a Microsoft elméletben hozzáférést tud kínálni az Xbox One-ra megjelent összes címhez. A gyakorlatban persze bizonyos esetekben lehetnek jogi problémák, de a lényeg az, hogy ha egy kiadó nem zárkózik el direkten az adott cím felhőn történő elérhetőségétől, akkor azt technikailag biztosítani tudja a Microsoft.

A Project xCloud igazán lényeges eleme, hogy a redmondiak nagyon koncentrálnak a késleltetés csökkentésére. Ez az a pont, ahol a felhős játékszolgáltatások jellemzően elhasalnak, de a vállalat szerint számos fejlesztéssel éltek annak érdekében, hogy a megoldásuk még 4G-s hálózaton is megfelelően üzemképes legyen. A teszthez 10 Mbps-os kapcsolat volt bevetve, ami mondhatni a mai minimumhoz közelít, konkrétan nagyon sok potenciális felhasználónak jobb internetelérése van.

A Microsoft jelenleg aktívan dolgozik a Project xCloudhoz szükséges hardveres alap kiépítésén. Elmondásuk szerint már működnek a rendszerek az egyes adatközpontokban, ami a belső teszteléshez megfelelő, de a valós elérhetőség már nehezebb ügy, ugyanis annyi Xbox One-t kell elhelyezni az Azure-on belül, amennyi felhasználó veszi, illetve venné majd igénybe a szolgáltatást. Ezekről valószínűleg később lesz még szó, egyelőre annyival kell beérni, hogy jön a Microsoft felhős megoldása a játékok futtatására.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés