Hirdetés

Összehozta az OpenCL és OpenGL támogatást az ARM-os Windows gépekre a Microsoft

Mindezt DirectX 12 API-n keresztül, és még értelme is volt a fejlesztésnek, hiszen a Photoshop máris használja.

Még tavasszal írtunk arról, hogy jön az OpenCL és az OpenGL a DirectX 12 API-ra, amin a Microsoft és a Collabora dolgozott. A rendszer most bevetésre is kerül, ugyanis a redmondi óriáscég bejelentette az OpenCL and OpenGL Compatibility Packet, amit kifejezetten az ARM-os Windows rendszerekhez szánnak.

Hirdetés

A Microsoft problémája az, hogy amíg az AMD, az Intel és az NVIDIA elég jól támogatják natívan az említett API-kat, addig a Qualcomm implementációja finoman szólva is rendkívül rossz minőségű. Emiatt nem is nagyon erőltetik ezeket az ARM processzort használó Windows operációs rendszert futtató gépeken, de a DirectX 12 API azért elég jól megy nekik. Igen ám, de számos fontos alkalmazás használ Windowson OpenCL vagy OpenGL API-n keresztül megvalósított GPU-s gyorsítást. Ez eddig azért nem számított, mert az x86/AMD64-re írt programok egy emulációs rétegen keresztül futnak, amelynek a GPU-s gyorsításra vonatkozó támogatása több szempontból is eléggé korlátozott, de a cégek elkezdték tervezni a népszerű programok natív ARM portjait. Például az Adobe nemrég adta ki a Photoshop képszerkesztő Windows ARM verzióját. Igaz ez még csak béta formában érhető el, és számos funkció még hiányzik belőle, de az látszik, hogy folyik a háttérben a munka.

A gondok itt jönnek, ugyanis natív támogatás mellett megszűnnek az emulációs réteg limitációi, vagyis reálisan futtathatóvá válnak a OpenCL vagy OpenGL API-kra írt kódok, de a feladathoz fel kellene nőniük a Qualcomm meghajtóinak is. Mindez rendkívül hosszú időbe kerülhetne, viszont az ARM-os gépek esetében a Microsoftnak igencsak érdeke, hogy a lehető legjobb benyomást tegyék a felhasználókra, vagyis túl kockázatos lenne itt a natív implementációkra bízni a jövőt. De nem is kell, ugyanis a Collaborával végzett közös fejlesztés pont arra jó, hogy a meglévő DirectX 12 implementációk futtassák az OpenCL és OpenGL kódokat. Ráadásul ez elég hatékony ahhoz, hogy a gyakorlatban is lehessen rá építeni, továbbá megfelelő a felkínált támogatás, hiszen a kritikus alkalmazások zöme amúgy sem rendelkezik OpenCL 1.2-nél vagy OpenGL 3.3-nál nagyobb igénnyel.


(forrás: Microsoft) [+]

A Microsoft a rendszert egyelőre a Photoshop ARM-os verziójához készítette, erre van tesztelve, ugyanakkor elvi akadálya nincs annak, hogy más ARM-ra írt, OpenCL vagy OpenGL API-t használó program is fusson rajta. A gyakorlatban persze lehetnek problémák, így a visszajelzéseket természetesen várják.

Az OpenCL and OpenGL Compatibility Pack az alábbi oldalról tölthető le, és azokhoz a May 2020 frissítéssel rendelkező Windows 10 eszközökhöz érdemes telepíteni, amelyek nem rendelkeznek az OpenCL és OpenGL API-k natív támogatásával, de a DirectX 12-vel elboldogulnak. Itt tényleg elsődlegesen az ARM-os gépekre kell gondolni, de maga a csomag elméletben kompatibilis az x86/AMD64-es rendszerekkel is. Persze utóbbi esetben nincs sok haszna, mivel az AMD, az Intel és az NVIDIA natívan is támogatja a szóban forgó API-kat.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények