A Microsoft kezébe került a Havok

A Havok talán az egyik legismertebb technológia a játékpiacon, hiszen kétség sem férhet hozzá, hogy a legjobb képességekkel megáldott fizikai motorról van szó. Persze a fejlesztést végző csoport más területeket is lefed, mivel kínálnak mesterséges intelligenciára vonatkozó fejlesztőkörnyezetet, illetve konkrét videojáték-motort is, de ezek nem annyira híresek, mint a fizikáért felelős rendszereik.

Hirdetés

A Havok mindmáig az Intel tulajdonában volt, miután a Santa Clara-i óriáscég 2007-ben úgy döntött, hogy felvásárolja az egyébként Írországban bejegyzett vállalatot. Azóta az Intel sok fejlesztést elkezdett, de még többet leállított. A Havok ugyanakkor ezt nem érezte meg, így máig megőrizte piacvezető szerepét, illetve gyakorlatilag az egyetlen olyan fizikai motorrá vált, amelyért a kiadók hajlandók voltak komoly összeget fizetni. Emiatt a Havok tulajdonképpen egyeduralkodónak tekinthető, mivel az összes többi fizikai motort ingyenessé kellett tenni mellette, elsődlegesen a technológiai versenyképtelenségük miatt.

A Havok történetében azonban új fejezet kezdődik, mivel a Microsoft megvásárolja a teljes csoportot az Inteltől. A döntés hátterében az állhat, hogy az Intel nem tud mit kezdeni velük. Azok a tervek, amelyekért a Santa Clara-i óriáscég anno felvásárolta a Havokot lényegében a kukában végezték, így az Intel számára a Havok egy mérhetetlenül kevés pénzt termelő ágazattá vált. Figyelembe véve azt, hogy egyre több kiadó gondolkodik el azon, hogy saját alapokra épített fizikai motort használnak majd a jövőben, a Havok fő termékének eladhatósága is problémákba ütközhet, és az Intel az alacsony megtérülési költségek miatt valószínűleg komolyabb fejlesztést sem szeretne végezni. Emiatt célszerűbb volt a Havokot értékesíteni egy olyan cégnek, amelynek stratégiailag fontos lehet a kifejlesztett technológiák birtoklása, és az Intellel ellentétben tud is vele mit kezdeni.

A Microsoft az ötleteit még nem árulta el a világnak, de sejthető, hogy első körben az lesz a céljuk, hogy az Xbox One-ra – és PlayStation 4-re is – elérhető Havok verziót portolják PC-re. Kevésbé ismert dolog, de a Havok fizikai motor PC-s verziója nem olyan fejlett, mint ami elérhető az új generációs konzolokon. Ennek az oka, hogy az Intel az IGP-s gyorsításra tervezett eljárásokat a PC-be nem portolta vissza elsődlegesen a megfelelő szoftveres alapok hiányában. A Microsoft számára kézenfekvő ezeket elérhetővé tenni a PC-n is, hiszen a WDDM 2.0 új képességei, gondolva itt az IOMMU címzésre lehetővé teszik a kihasználhatóságukat, főleg a mély integrációt alkalmazó APU-kon, illetve IGP-s processzorokon. Nem mellesleg ez kizárólagosan Windows 10-hez kötné a megjelenő játékokat, ami a redmondi óriáscég számára alapvető stratégia.


A felhőben számolt fizikai szimuláció lehetőségei

A másik fontosabb út a felhő erejének hasznosítása. A Havoknak lehetne egy licencelhető, felhőben futó verziója, amely olyan játékok PC-s megjelenéséhez vezetne, mint például a Crackdown 3.

Azt nem tudni, hogy a Havok nem fizikára tervezett fejlesztőkörnyezeteivel, illetve a Project Anarchy videojáték-motorral mi lesz. Ezek stratégiailag nem túl fontosak a Microsoft számára, de nyilván nem kizárt, hogy a cég tudja majd hasznosítani mindet.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés