2017. november 24., péntek

Útvonal

Hírek » Egyéb rovat

Nevet válthat a Microsoft tulajdonába került Havok?

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: PROHARDVER!

A redmondi óriáscég bejegyezte a DirectPhysics márkanevet, ami a Havokot leváltó fizikai motor lehet.

A Microsoft nagyjából másfél éve döntött úgy, hogy megvásárolják az Inteltől a Havok néven ismert fizikai motort, illetve az egyéb Havokhoz köthető technológiákat. Erről be is számoltunk, de túl nagy hasznát még nem láthattuk az akvizíciónak. Mondhatni a Havok él tovább abban a formában, ahogy a Microsofthoz került, vagyis igényelhető a technológia, de a jövőről még semmi adat.

A Microsoft azonban bejegyezte a DirectPhysics márkanevet, ami az első apró utalás lehet a cég terveire vonatkozóan. Az eseményekből arra lehet következtetni, hogy maga a Havok aktuális technológiáit befagyasztották. Ezek nyilván elérhetők maradnak az aktuális formájukban, és a már meglévő licencelők továbbra is támogatásban részesülnek, ami érthető döntés lenne, hiszen a Microsoftnak a partnerek elégedettsége igencsak fontos szempont lehet. Az új verzió azonban új nevet kap, és várhatóan a frissítés által képviselt váltás igen jelentős lesz.

Valószínű, hogy a Microsoft a DirectPhysics middleware bemutatását össze fogja kötni az új Xbox konzollal, amely valamikor az ősz folyamán érkezik, ugyanakkor gyakorlatilag biztos, hogy egy teljesen platformfüggetlen fejlesztésről van szó, hiszen egy csak Xboxhoz és Windowshoz kötött technológia nem érdekelné a fejlesztőket. Elképzelhető azonban, hogy lesznek bizonyos speciális modulok, amelyeket a Microsoft a saját rendszereihez tervezett, így például ezekkel hasznosítható lenne az Xbox konzolokban, illetve a Windows operációs rendszert futtató PC-kben a grafikus vezérlő ereje például a DirectCompute API-n keresztül, valamint opcionálisan Microsoft Azure szolgáltatásra is felhúzható egy felhős implementáció. Ezeknek azért van esélye, mert a Microsoft mindkét irányt igen erőteljesen vizsgálta az utóbbi években, és a DirectPhysics tökéletes megtestesítője lehetne ezeknek a kutatásoknak.

Az sem elképzelhetetlen, hogy a DirectPhysics kapcsolódjon a DirectX 12-höz is, például olyan formában, hogy a middleware GPU-s modulja a grafikai számítások mellett fusson. Ez azért reális lehetőség, mert pont a Windows 10 Creators frissítésében jelent meg egy olyan egyelőre tesztszintű funkció, amely lehetővé teszi a fejlesztőknek bizonyos meghatározott futószalagokra a valós idejű válaszadás igénylését. Ez például szimplán grafikai számításra teljesen felesleges, ráadásul a hardverek egy része nem is támogatja ezt a megoldást. Ugyanakkor, ha továbbgondoljuk a lehetőségeket, és tényleg fizikai számításra akarja a Microsoft használni a grafikus vezérlőket, akkor már egy rendkívül fontos tényezővé válik a multiprocesszorok valós idejű válaszadásának kikényszerítése. Ezt a tesztszintű funkciót egyébként az összes GCN architektúrára épülő Radeon, valamint az összes Pascal architektúrát tartalmazó GeForce támogatja. Emiatt nem reménytelen az elterjesztése sem, hiszen az NVIDIA támogatása az egy éve bemutatott GP104 kódnevű lapka óta megoldott, illetve az AMD oldaláról tulajdonképpen az öt és fél éve megjelent Tahiti kódnevű GPU is megfelel az igényeknek. Nem mellesleg a Microsoft számításba veheti az IGP-ket is, hiszen ezek eleve szabad erőforrások.

Hi​rd​et​és​

Gyártók, szolgáltatók

Hird​et​és​

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.