Hirdetés

Kontrollálhatja a youtubereket az NVIDIA?

Egy anonimitásba burkolózó youtuber a Redditen panaszkodott. Az írása rekordsebességgel tűnt el, de addigra felkapta a média.

Furcsa fejlemények rázták fel az elmúlt órákban a PC-s hardverekkel foglalkozó médiákat, ugyanis egy anonimitás mögé bújó, saját YouTube csatornáját elég nagynak értékelő személy bejegyzést tett közzé a Redditen, amelyben arról ír, hogy az NVIDIA hogyan kontrollálja a youtubereket. Az eredetileg még neveket is közlő, de azóta rekordsebességgel eltüntetett írásról a TechPowerUP készített egy képet, így az utókornak megőrizték a tartalmát, amely lassan végigfut a médián, viszonylag sok kérdést felvetve az előállt helyzettel kapcsolatban.

Az érintett személy, állítása szerint azért osztja meg a bejegyzést, mert szeretné, ha tudna róla a közösség, de csak anonimitás mellett vállalja ezt, mert fél, hogy az NVIDIA megbünteti érte. Ettől eltekintve megjegyzi, hogy a saját csatornája számítógéphardverek tesztelésével foglalkozik, és olyan cégekkel tart kapcsolatot, mint az Intel, az AMD, az NVIDIA, az ASRock, az ASUS, a Gigabyte, az MSI, stb.


(forrás: TechPowerUp) [+]

A lényegi információk tekintetében a youtuber azt állítja, hogy az NVIDIA erőlteti a saját termékeit azokba a videókba is, amelyek az Intelről és az AMD-ről szólnak, és úgy tudja, hogy ugyanez más csatornákkal is előfordul. Ugyanakkor az érintettek erről nem akarnak nyíltan beszélni, mert félnek tőle, hogy elvesztik az NVIDIA szponzorációját, illetve a befolyó reklámpénzt, továbbá esetleg hardvereket és meghajtókat sem kapnak később a teszteléshez.

Hirdetés

Az eredeti bejegyzés szerint mindez a Vega 7-nek nevezett termékkel kezdődött, amely valószínűleg Radeon VII akart lenni, de igazán a Radeon RX 5700-as sorozattal vált erőteljessé. Ráadásul azt is állítja, hogy ekkortájt kapott egy igen egyértelmű üzenetet az NVIDIA-tól, amiben ecsetelték, hogy ha nagyon kedvezően ítéli meg a Radeon RX 5700-at, akkor a cégnek ki kell értékelnie, hogy "mennyire jó partner-e" az ő csatornája a jövőbeli hardverek teszteléséhez.

Az NVIDIA még reklámelhelyezéseket is kér olyan videókba, amelyekben szó sincs a termékeikről, de a háttérben esetleg ott van egy GeForce VGA doboza, mindezért egyeseknek fizetnek, míg másoknak nem.

A leírtak alapján bizonyos tényezők nem tűnnek igazán problémásnak. A YouTube mindig is a reklámról szólt, ez a piac velejárója, és gyakorlatilag semmilyen törvényt nem sért azzal egy cég, ha egy csatornán belül termékelhelyezést kér. A youtuberek számára ez pénzszerzési lehetőség, és csupán annyi a dolguk, hogy a videó leírásába bele kell írni a termékelhelyezés tényét. Ilyet láthatunk a tévében is, csupán annyi a különbség, hogy ott az adáson belül lesz valamikor kiírva a termékelhelyezésre vonatkozó információ. Ez önmagában nem kifogásolható, emellett nyilván nem szabad elfelejteni, hogy a háttérbe nem árt valami díszítés is, tehát van esély arra, hogy egy-egy VGA csak feltűnik a polcon, méghozzá anélkül, hogy az fizetett reklám lenne.

A termékek tesztekbe erőltetése sem feltétlenül gond. Egy processzortesztnél például a VGA másodlagos szerepet tölt be. Manapság már ezt is szokás reklámnak használni, és addig nincs vele baj, amíg a videó leírásában ott van, hogy a teszthez használt VGA az NVIDIA külön megrendelése alapján lett kiválasztva. Magából a processzortesztből ez nem von le semmit, a reklámpénz pedig ezeknek a csatornáknak nagyon hasznos.

Az egyetlen problémásnak tűnő tényező a konkurens hardverekre vonatkozó értékelések esetleges kontrollálása. Ez súlyosan sérti az újságírói szabadságot, viszont a bejegyzés semmilyen bizonyítékot nem szolgáltat arra vonatkozóan, hogy ilyen történt.

A YouTube kapcsán, a fentiektől teljesen függetlenül, általánosan megjegyzendő, hogy nagyon nehéz terepről van szó. A youtuberek egy olyan platformon dolgoznak, amelynek részei a konkurensek is, ráadásul a Google sem teszi egyszerűvé az érintettek dolgát, mivel amíg egy normál médián belül az adott portál tartalma teljes egészében egy kiadóhoz tartozik, addig a YouTube-on mindössze egy kattintásnyira vannak olyan videók, amelyek hasonló témát dolgoznak fel, esetlegesen ugyanazt a hardvert tesztelik. Ráadásul mindezeket a keresőóriás még fel is ajánlja a nézőknek.

Mindez rendkívül kiszolgáltatottá teszi a youtubereket, elvégre kvázi házon belül is dinamikusan növekvő konkurenciával néznek szembe. A nagy cégek ezt a kiszolgáltatottságot használják ki, ugyanis egy ideje már kevésbé hatékony a reklámokra építeni. A mai generáció igen jól értelmezi, hogy egy adott cég a saját maga által fizetett reklámban semmi rosszat nem fog mondani a termékéről. Emiatt nőtt meg nagyon az influenszerek szerepe, akikhez a rajongók ragaszkodnak, megbíznak bennük, így pedig tökéletesen alkalmasak arra, hogy a vállalatok üzeneteit közvetítsék a nézőik felé. Ezért cserébe szponzorációban részesülnek, hogy fenn tudják tartani azokat a csatornákat, amelyekkel a feliratkozóikat elérik.

A cégek számára ez a modell a jövő, mivel a YouTube működése nem igazán alkalmas arra, hogy a klasszikus újságírói normák érvényesüljenek, így pedig a youtuberek nagyrészt a szponzorációtól függnek. Egyszerűen túl nagy a verseny ahhoz, hogy bizonyos gyártói kéréseket visszautasítsanak, mert legközelebb mások kapják meg a szponzorpénzt, vagy rosszabb esetben a teszttermékeket. És természetesen ki lehet emelni egy céget a sok közül, de a valóság az, hogy mindenki így csinálja. Némelyik vállalat hatékonyabban, némelyik kevésbé, de a végeredmény tekintetében az influenszerek olyan lehetőséget rejtenek a gyártók számára, amelyben közvetlenül tudják átadni az üzeneteiket a nézők felé, méghozzá úgy, hogy az ne tűnjön reklámnak.

Előzmények

Hirdetés