A Microsoft az AI PC-k érájában újra megpróbálkozott az ARM-os Windows kiadásával, amit utólag jól tettek, mivel ezúttal jobban sült el a dolog, mint a korábbi próbálkozásuk. A Qualcomm Snapdragon X sorozata az összes korábbi ARM-os megoldásnál sikeresebb a kasszáknál, ami még mindig nem jelent nagyon masszív eladásokat, de arra már jó volt, hogy a legtöbbet használt alkalmazásoknak natív ARM64-es portja legyen.
Hirdetés
A Qualcomm saját statisztikái szerint az ügyfeleik a gépnél töltött idő 90%-ában már natív programfuttatást élveznek, ami jól jelzi, hogy a szoftvercégek is vevők a változásra, egyetlen egy terület van, ahol nagyon döcög az átállás, ez pedig a PC-s játékok piaca.
A World of Warcraft ugyan rendelkezik natív ARM64 támogatással, de a legtöbb nagyobb formátumú PC-s játék még mindig a Prism emulációs réteget használja. Ez eléggé fejlettnek mondható, és jellemzően nem szokott vele gond lenni, de van nem kevés cím, ahol nem működik megfelelően.
A gyártók szerint a játékfejlesztők részéről akkor lenne hajlandóság a natív ARM64 portok kiadására, ha a Qualcomm processzorai nagyobb teljesítményű, akár asztali PC-kben is megjelennének, ugyanis ilyen formában a játékosok körében való terjedésük elkezdődne.
Az anti-cheat rendszereknél is gondot jelent, hogy ezek főleg kernel driverként futnak, ami nem emulálható a Prism emulációs rétegen keresztül, így ezeket a drivereket át kell írni natívan ARM64-re. A komolyabb alternatívák közül ezt eddig a BattleEye tette meg, de az Epic Games a Fortnite miatt dolgozik az Easy Anti-Cheat (EAC) portolásán. A kevésbé elterjedt opciók közül még a Denuvo Anti-Cheat és a Uncheater is rendelkezik natív ARM64 támogatással, a többi, akár sokak által használt megoldás esetében pedig ennek a lehetősége fel sem merült hivatalosan.
Ez tipikus "tyúk vagy tojás" helyzet, és a PC-s gyártók szerint nem is feltétlenül arra lenne szükség, hogy minden játék innentől natív ARM64 támogatással jöjjön, viszont az anti-cheat rendszereknél ezt a lépcsőt meg kellene ugrani. Enélkül a játékoknál nem jön az áttörés, és ezt jól jelzi, hogy a Microsoft nagyon is győzködi az érintetteket, hogy legalább az anti-cheat megoldásokat írják meg natívan ARM64-re is, mert azt egyszerűen nem tudják emulációs rétegen keresztül biztosítani.