Vélemény: John Carmack elhagyta az id Software-t

A PC-s játékok piacán voltak, vannak és mindig is lesznek olyan programozózsenik, akik egyszerűen rajtahagyják névjegyüket az iparág fejlődésén. Talán a legismertebb név John Carmack, aki számos innovációban részt vett az elmúlt évtizedekben, így olyan dolgokat köszönhetünk neki, mint az FPS (First-person shooter, azaz a belső nézetű lövöldözős játék) műfaj megreformálása a Wolfenstein 3D-vel, ami mindenképp megragadt a világ játékosainak emlékezetében. Ugyanakkor a technikai oldalról vizsgálva ennél is fontosabb volt, hogy Carmack időről időre előállt olyan ötletekkel, amelyek abszolút iránymutatóak voltak az ipar számára. Emlékezhetünk a Quake első részénél a 3D-s gyorsítás beköszöntére, ami persze a 3dfx érdeme is volt, de kellett a szoftver, ami kihasználja. Mindemellett a Quake második része is nagy előrelépésnek számított a színes fények bevezetésével, vagy a harmadik rész az id Tech 3 motor által lehetővé tett görbe felületekkel.

Az id Software az id Tech 3 nevű videojáték-motorral élte a virágkorát, ugyanis rengetegen licencelték a rendszert, ami kétségtelenül nagyon jó volt. A Doom 3-ban bemutatkozó id Tech 4 motorral azonban mintha eltört volna valami, vagy esetleg a piac alakult át, de az üzlet már nem működött úgy, mint régen. Pedig az id Tech 4 is alapvető újításokat vezetett be, gondolva itt a teljesen dinamikus fényekre és árnyékokra, de a motort távolról sem licencelték annyian, mint elődjét. Persze az id Software-nek nem voltak anyagi problémái, hiszen a korábbi évek alatt jól felszívták magukat pénzzel, de a Carmack egyre több olyan üzleti feladatot látott el, amihez nem volt igazán kedve, így 2009-ben eladta a céget a ZeniMax Mediának. Ezzel az üzlettel mindenki jól járt, hiszen Carmack végre arra koncentrálhatott, ami érdekli, míg a ZeniMax Media amellett, hogy rengeteg sikeres játék licencét megszerezte, csak egy élvonalbeli videojáték-motorra vágyott, amit az id Tech 5-tel meg is szerzett.

Hirdetés

A jövő szempontjából ennek nagyon nagy jelentősége van a ZeniMax Media által birtokolt stúdiókra nézve, ugyanis a korábbi úgymond motorlicencelős stratégiáról kezdenek leszokni a kiadók, és szinte mindenki olyan modellt alakított ki mára, hogy egy vagy két stúdió házon belül megoldja a motorkérdést, és a saját fejlesztésű rendszert használja mindenki. Ez nem csak hatékonyabb fejlesztést és kisebb kockázatvállalást tesz lehetővé, de összességében még olcsóbb is, mint a korábbi stratégia. Bár nem biztos, hogy Carmack látta előre a kiadók újszerű jövőképét, de az id Software eladása kulcsfontosságú lépésnek bizonyult. Üzleti szempontból a motorlicencelésre berendezkedett vállalatok a PC-n és a konzolokon nem számíthatnak sok jóra, mivel lényegtelen, hogy ki mennyire jó rendszert rak össze, ha alig van olyan stúdió vagy kiadó, ahova ezeket értékesíteni lehet.

Az id Tech 5 egyébként a játékosok szemében rossz irányként van elkönyvelve, de valójában Carmack – jó szokásához híven – ismét meglátta azt a problémát, ami a jövőben súlyosan visszafoghatja a játékok kinézetét, de erre a megatextúrázás koncepciója ésszerű válasznak bizonyul. Ez persze egyszerre a leggyengébb és a legerősebb pontja a motornak. A leggyengébb, mert jelenleg szoftveresen van implementálva, így a textúrabetöltés nem ideális formában történik meg, illetve a textúraszűrést is szoftveres alapokra kell felépíteni, amivel a grafikus processzorok kihasználása igen alacsony lesz. Ugyanakkor kétségtelen tény, hogy a textúrázásra manapság használt streaming rendszerek később nem adnak majd elég jó eredményt, a textúrák részletességnek pedig növekedniük kell, ami sokszor vezethet túlzott memóriahasználathoz. A megatextúrázás minderre gyógyírt jelent, és a modernebb grafikus processzorok már hardveresen is kezelik a technikát. Azon persze lehet vitázni, hogy Carmack túl nagyot lépett-e előre, de kétségtelen, hogy jól látta meg a jövő legnagyobb problémáját.

John Carmack
John Carmack

A játékosok visszajelzései azonban kedvezőtlenek voltak, így Carmack folyamatosan azon dolgozott, hogy a rendszer működését javítsa. Ennek természetesen már vannak eredményei, hiszen az id Tech 5 új verziója már hardveres formában oldja meg a megatextúrázást, de a programozózseni figyelme egyre inkább a virtuális valóság felé fordult. Nemrég bejelentette, hogy az Oculus Rift nevű eszközt fejlesztő cég technikai igazgatója lesz, de akkor még nem hagyta magára az id Software-t sem, ám végül ez mégis bekövetkezett, így Carmack mostantól csak a virtuális valóságra koncentrál.

Megérzi majd ezt az ipar?

Kétségtelen tény, hogy John Carmack sokat tett le az asztalra, és az érdemeit soha senki sem fogja vitatni, de a PC-s játékpiacot ma már inkább a nem sokkal fiatalabb, de feltörekvő titánok viszik a hátán. Többek között megemlíthető Johan Andersson a Frostbite motor atyja, vagy éppen Emil Persson az Avalanche vezető motorprogramozója. Az iparnak tehát önmagában hiányozni fog John Carmack aktuális id Tech motorja, de összességében már sorban állnak a feltörekvő programozózsenik, hogy a „nagy öreg” trónjára üljenek.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés