Majdnem 20 évvel később befejezték a rajongók a PC-s Grand Theft Auto IV-et

A Fusion Fix kijavítja a PC-s verzió masszív hibáit, amelyekkel a fejlesztők nem foglalkoztak, és még extrákat is kínál.

A Grand Theft Auto IV-et valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, sokan máig a sorozat egyik legjobb részének tartják, de a PC-s verziónak nem kevés problémája volt, miközben ezek egy része a konzolos verzióban nincs is jelen. A Rockstar Games sajnos ezek korrigálására nem különösebben fókuszált, pedig 2020-ban készült egy Complete Edition kiadás is az említett címhez, de az minden jelentős PC-s hibát érintetlenül hagyott.

Már sokan leírhatták a Grand Theft Auto IV-et, hogy valószínűleg sosem kapjuk meg a konzolon jól működő beállításokat, de mostanra elkészült a Fusion Fix projekt, amelynek célja a játék PC-s portjának befejezése, illetve megfelelő minőségűvé való konvertálása volt.

Hirdetés

Maga a Fusion Fix számos dolgon változtat, különböző nem javított hibákat old meg, és rajongók által kért funkciókat ad hozzá a játékhoz, de leginkább korrigálja a PC-s kiadás grafikai gondjait, amelyek egy része a konzolos verziókon nem is létezik.

Bizonyos, konzolon elérhető grafikai effektek engedélyezésén túl a Fusion Fix legfontosabb fejlesztése a volumetrikus köd hozzáadása a játékhoz. Ez helyből korrigálja a játék alapvető problémáját a gyárilag alkalmazott köd effekttel, amely a kamera pozíciójához volt szabva, így távolra nézve azt lehetet látni, hogy a horizontot vizslatva a köd is mozog a kamera nézőpontjával. Emellett pedig mostantól a fények sem úgy jelennek meg, mintha magán a ködön lennének rajta, hanem beleolvadnak a ködbe, ahogy az elvárható lenne.

Az átdolgozott köd mellé jönnek a volumetrikus fények is, amelyek szintén valósághűbbek. A vicc az, hogy ez az effekt a konzolos verziónak a része volt, de sosem jelent meg a PC-s portban. Csakhogy nem azért, mert nem működhetett a PC-n, hanem mert volt egy szimpla elírás a kódban, ami miatt nem tudott betölteni az effekt, és ezt a Rockstar Games 17 év alatt nem tudta javítani.

A PC-s verzió nagy gondja volt még a színkorrekció, ami jelentősen elmaradt az Xbox 360-nál tapasztalt minőségtől. Ennek csak a rossz színgörbe volt az oka, és a Fusion Fix ezt korrigálta az említett konzolnál alkalmazott paraméterek alapján. További adalék egy tone mapping effekt, ami a játék azon részeit segíti, ahol a megjelenítés valamiért nagyon kifehérített, így elvesztek a részletek.

Sikerült megoldani a PC-s verzió gondját a vízzel is. Mármint úgy összességében, mert se az eső és se a tenger nem volt jól megjelenítve. Ráadásul utóbbi egy olyan hibától szenvedett, hogy bizonyos hardvereken egy idő után nem működött tovább az effekt, így a vízfelület konkrétan tükörré változott. Ez a probléma a múlté, sőt, helyreállításra került az az eljárás is, ami a tengervíz és a partszakasz interakcióját hivatott látványosabbá tenni. Utóbbi konzolon eredetileg is elérhetőnek számított, de PC-n valamiért nem. Az eső esetében a gondot az jelentette, hogy a konzolos kiadáshoz viszonyítva a PC-n négyszer több esőcseppel dolgozott a rendszer, ami jól hangzik, de az effekt jellegzetessége miatt, ilyen formában alig volt látható az eső a játékban. Utóbbi annak is köszönhető, hogy a vízcseppek mérete a képkockasebességhez volt kötve, vagyis minél gyorsabban futott a játék, annál kevésbé lehetett észlelni az eső effektet. A Fusion Fix ezeket mind korrigálta.

A környezet visszaverődésének effektje is jobban fog működni az autókon, ugyanis ebből is megkapta a konzolon működő kódot a PC-s verzió, ahogy a tükröket érintő problémákat is sikerült orvosolni, de még a részecskeeffektek kezelésében is felnőtt a konzolos kiadáshoz a PC-s változat. Sőt, a z-fighting probléma is a múlté, aminek a megoldásával valamiért nem törődtek a fejlesztők PC-n. Pedig PlayStation 3-on és Xbox 360-on sikerült olyan eljárásokat találni, amelyekkel a megjelenítés minősége egészen kellemes, de PC-re egyiket sem hozták át. A Fusion Fix az Xbox 360-ból indult ki, és egy ahhoz hasonló megoldást implementáltak, amivel a z-fighting probléma megszűnt. További adatlék, hogy az árnyékok, illetve az élsimítás tekintetében is kibővültek a lehetőségek, ezek mellett pedig a LOD kezelését is sokkal jobbá tették, így nem fognak a magasabb részletességű modellek csak úgy a semmiből megjelenni, hanem ennek lesz egy átmenete.

Érdemes külön szót ejteni a Definition beállításról, amely az egyik legérdekesebb dolog volt már eleinte is a játék PC-s portjában. Kezdjük ott, hogy ez kikapcsolt állapotban ad hozzá effekteket a programhoz, és bekapcsolt állapotban távolítja el őket. Ebben most kivételesen ne keressünk értelmet, inkább vizsgáljuk meg, hogy mit csinált az eredeti kód, amikor a Definition beállítást kikapcsolta a játékos. Látszólag hozzáadott egy blur effektet a játékhoz, de PC-n sajnos nem túl jól, mert ehhez tartozott egy élsimítás is. Csakhogy utóbbi rosszul volt implementálva a PC-s verzióban, így az egész eljárás egy túlzott blurként csapódott le. Valójában a Rockstar Games a LOD átmeneteknél tapasztalható pixel pattern eljárás jellegzetes megjelenítési problémáit akarta kevésbé láthatóvá tenni, ami sikerült is konzolon, de PC-n a rossz kivitelezés nem hozott jó eredményt, sőt egy későbbi javítás egy extra hibát eredményezett a kódban, aminek hatására a modellek átmenet nélkül jelentek meg a semmiből. A Fusion Fix eltávolította a rosszul implementált élsimítást, ami kevésbé erőteljessé tette a blurt, továbbá ezt csak célirányosan a kezelendő problémára jelenítik meg, hogy a kép többi részét ne rontsa.

Végül opcionálisan alkalmazható a DXVK is, amivel a játék a Vulkan API-n keresztül fog futni. Ez nem natív port, hanem a DirectX 9-es API hívások lesznek megfelelően konvertálva, viszont így is sebességelőnyt ad az egyes konfigurációkon, vagyis érdemes kipróbálni ezt a lehetőséget.

A mod fejlesztői szerint a Grand Theft Auto IV-et sajnos PC-n volt a legrosszabb játszani, mert jelentős deficitje volt a grafikai megjelenítésnek a konzolos kiadásokhoz viszonyítva, de a változtatásaikkal most már egyértelműen a PC-s verzió számít a legjobbnak. A Fusion Fix az alábbi GitHub oldalon érhető el, és a hivatalos Grand Theft Auto IV: The Complete Edition kiadáshoz használható.

Előzmények