A Google bemutatta a Daydream VR platformot

A vállalat amennyire lehet egységesíteni fogja az Androidot a virtuális valóság szempontjából.

A Google már egy ideje elkötelezett a virtuális valóság felé, és az elmúlt évben Google I/O-n ez a terület kiemelt figyelmet kapott. Az igazi áttörést azonban az idei rendezvény hozta meg, ugyanis a keresőóriás eddig csak építgette ezt a területet, ami most végre egy teljes platformmá formálódott. A vállalat kihangsúlyozta, hogy az eddig VR lehetőségek nem szűnnek meg, így megmarad például a Cardboard, ugyanakkor a Google szeretett volna egy mondhatni normális élményt biztosító VR platformot, amely végül a Daydream nevet kapta.

Hirdetés

A legfontosabb változás, hogy a vállalat az új, N-es Androidba beépít egy VR módot, ami tulajdonképpen az egész koncepció alapja lesz. Mint ismeretes, az Android a jelenlegi formájában nem igazán alkalmas a virtuális valóságra, mivel hárompufferes megjelenítési módot használ, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy átlagosan 100 ezredmásodperc feletti a késleltetés, vagyis ennyi idő telik el amíg a bemeneti információ megjelenik a kijelzőn. A virtuális valósághoz azonban 20 ezredmásodperc alatti késleltetés kell, tehát komolyan meg kellett dolgozni ezért a Google rendszerprogramozóinak. Annyira azért nehéz dolguk nem volt, mivel a Samsung egyes okostelefonjain alkalmazott módosításokat vették át, vagyis a VR módban az Android egypufferes megjelenítéssel dolgozik, illetve eközben még minden képkockához számol egy timewarpot is.

Nyilván az egypufferes mód általános nehézsége, hogy rendkívül jól kell időzíteni a szinkronablakra, mivel a frissítéshez szükség van a teljes új képkockára, de a következő képkocka kiírása addig nem kezdődhet el, amíg a frissítés meg nem történt. Ez okozhatta a Google-nél a legnagyobb fejfájást, de a Samsung példájából látható, hogy megoldható a probléma.

A Google VR módja azonban még továbbmegy, így olyan újításokat is bevezet, mint a gyorsulásmérőből, illetve a giroszkópból származó információk gyorsabb feldolgozása. Ennek érdekében a rendszer ezekre a kritikus feladatokra, illetve magára a felhasználói felületre konkrétan elkülönít egy processzormagot, vagyis a Daydream platform működési modellje fejlettebb annál, amit a Samsung alkalmaz a saját androidos konstrukciójában. Erre a konstrukcióra persze a dél-koreai óriáscég is átállhat, hiszen csak az Android N-re van szükség az aktiválásához.

A Daydream platform igazi előnye azonban a hitelesítés, ugyanis eddig mondhatni a normálisan működő VR megoldások gyártókhoz voltak kötve. Aki ilyet akart leginkább a Samsung csomagjára volt kényszerítve, ugyanakkor ez már a múlté. Bár a Google ki fog adni egy saját VR keretet is, de ezt amolyan referenciának szánják, tehát azt szeretnék, ha a partnerek is készülnének hasonló keretekkel, amelyekbe a megfelelő okostelefonok befoghatók. Ez egész szabványosítás egyébként leginkább egy hitelesítési procedúra formájában valósul meg, vagyis a Google számára leadhatók az egyes készülő okostelefonok, amelyek majd az Android N operációs rendszert fogják futtatni. Ezeket a vállalat leteszteli, és ha jók az eredmények, akkor az adott eszköz megkapja a Google VR Ready besorolást. Utóbbi jelenti azt, hogy maga az okostelefon egy különállóan vásárolt, nyilván megfelelő kialakítású VR kerettel képes lesz a Daydream platform által biztosított virtuális valóság élményének megteremtésére. Kifelé tehát ez az egész nagyon egyszerű lesz. Gyakorlatilag csak a VR Ready hitelesítést kell keresni, és nem kötelező bizonyos gyártókhoz láncolnia magát a potenciális vásárlóknak.

Egyelőre persze a Google Nexus 6P felel meg a VR Ready követelményeknek, de idővel a gyártók, esetleg maga a Google bővíteni fogja a listát. A vállalat véleménye szerint számos, ma is elérhető, erősebb okostelefon lehet alkalmas a VR Ready hitelesítés megszerzésére, amire a gyártók az egyes modellekkel pályázhatnak is.

A Daydream további eleme egy vezérlő is, ami a virtuális valóságon belüli irányítást teszi lehetővé. Az egész konstrukció mögé fel lesz húzva egy saját Google Play VR áruház, amelyben érkezhetnek majd a VR-t kihasználó alkalmazások. Maga a vezérlő is csupán egy referencia lesz, így a vállalat ebből a szempontból is szívesen látna alternatív kialakítású megoldásokat, amelyek támogatják a platformot.

A VR fontos eleme lesz még az Android N-be érkező Vulkan API is a Google által megfogalmazott platformspecifikációkkal, amelyet ugyan nem lesz kötelező használni, de amelyik fejlesztő kiszámítható teljesítményt akar biztosítani mindenképp erre a grafikus API-ra dolgozzon. Természetesen a modernebb OpenGL ES API-k használata is lehetséges, de számos ponton úgy van specifikálva ez a rendszer, hogy gyakorlatilag képtelenség kiszámítható teljesítményt kicsikarni belőle, ami a virtuális valóságban igen nagy probléma lehet.

A Google egyébként még nem készült el teljesen a Daydream platformmal, így az egész egyelőre csak egy előzetes formájában érhető el az Android N Preview 2 csomagban. Amint ténylegesen kiadásra kerül az Android N úgy ezzel együtt érkezik a VR mód is a VR Ready hitelesítést szerző okostelefonokra. A tervek szerint ekkor majd megvásárolható lesz a referenciaként szolgáló Google VR keret és a VR vezérlő is, ugyanakkor ezek árazása még nem ismert.

Hirdetés

SENIOR PHP programozót keresünk

PR Üzleti logikához és ERP rendszerhez igazított egyedi e-kereskedelmi megoldások, webáruházak fejlesztéséhez SENIOR PHP programozót keresünk

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés