Úgy kér sok VRAM-ot a Far Cry 6, hogy lényegi konfigurációs lehetőséget sem ad

Tulajdonképpen nem lehet a játékban a textúrarészletességet megváltoztatni, de kérhetjük az extra textúracsomagot.

Meglehetősen fura megoldást választott az Ubisoft a Far Cry 6 paraméterezésére a textúrarészletesség szempontjából. A számos játéknál megszokhattuk, hogy maximális beállításon igencsak elharapózhat a VRAM-igény, akár 13-14 GB-ra is rúghat, gondolva itt a Godfallra, vagy az újabb Resident Evil címekre. Ugyanakkor ezek a VRAM-ot erőteljesen terhelő programok abban megengedők, hogy van lehetőség a kompromisszumra. Például a Godfall esetében beállítható pár alacsonyabb textúrarészletességi szint, míg a újabb Resident Evil alkotásoknál egy olyan rendszer működik, amely a VRAM telítődése esetén elkezd kisebb részletességű textúrákkal dolgozni, függetlenül attól, hogy mi van beállítva, így a játékos nem fut majd teljesítményproblémákba.

A Far Cry 6 azonban az első olyan cím, amely komoly VRAM-igénnyel bír a magasabb felbontásokon, és túl sok menekülőutat nem is ad. Kezdjük ott, hogy a játékban nem paraméterezhető a textúrarészletesség, ami annyira furcsa volt, hogy utánakérdeztünk a konkrét működésnek, és valóban érdekes utat választott az Ubisoft.

Funkcionálisan az a lényeg, hogy a telepítéssel megkapjuk a magas részletességű textúrákat a fontosabb felületekre, de az egyes, játékmenet tekintetében nem lényeges objektumra csak az alacsony részletességű textúrák kerülnek letöltésre. Ezzel egy egészen fura élményben lehet része a játékosnak, mert alapvetően a környezet jó része éles és kidolgozott, de bizonyos objektumokon, például facsonkokon, kisebb farönkökön elképesztően homályosak a textúrák. És ez azért gond, mert az egész eléggé szembetűnő, hiszen ezek az objektumok iszonyatosan elütnek a környezetüktől. Lényegesen jobb lenne például, ha minden textúra részletessége kisebb lenne, és akkor a fontosabb felületekre elköltött VRAM-ot nem a játékmenet szempontjából lényegtelen modellek igen rossz minőségű textúrázásával kellene behozni.

Na most a fenti problémára vizuális megoldás a HD textúracsomag letöltése, aminek a 35 GB-os mérete jelzi, hogy bizony komolyan meg van pakolva jó minőségi textúrákkal, és ez egyértelműen látszik is azokon az objektumokon, amelyek a HD pakk nélkül bizony nem valami szépek, sőt kijelenthető, hogy időnként ocsmányak.

A valós gond ott kezdődik, hogy a HD textúracsomagot az Ubisoft, 4K-s maximális beállítás mellett minimum 12 GB-nyi VRAM-ra igényre tervezte. Könnyen kitalálható, hogy ez miért baj, hiszen ennek a feltételnek az NVIDIA oldalán a GeForce RTX 3060, RTX 3080 Ti és RTX 3090, míg az AMD térfelén a Radeon VII, RX 6700 XT, 6800, 6800 XT és 6900 XT felel csak meg.

A 1440p-ben valamivel kedvezőbb a helyzet, viszont részletes textúrákkal itt is 11 GB az ajánlott mennyiség. Full HD felbontással ugyanakkor elég a 10 GB-nyi VRAM is. És itt még nincs vége, mivel ha elfogy a VRAM, akkor a játék nem feltétlenül akadásokba fut, hanem az esetek egy részében szimplán kiléphet. Ez persze valószínűleg inkább csak egy hiba, mint tervezett működés, tehát esélyes, hogy később jön rá javítás, de egyelőre ezzel kell együtt élni. Az is furának tűnik, hogy az NVIDIA VGA-k úgy nagyjából 600-900 MB-tal több VRAM-ot fogyasztanak el az AMD-s társaiknál. Persze ismert, hogy más a két gyártó memóriakezelése, ami miatt jellemző, hogy az NVIDIA GPU-k picivel több VRAM-ot esznek, de ez ilyen jelentős különbséget nem vonhat maga után.

Az egész rendszer működése tehát nem túl szerencsés, mert HD textúracsomag nélkül az egyes textúrák minősége tényleg jelentősen romlik, köszönhetően annak, hogy a Far Cry 6-nál nincsenek köztes, mondhatni egészséges kompromisszumot biztosító beállítások a textúrarészletességet tekintve. Kvázi vagy kérünk mindent, vagy nem kapunk semmit.

Előzmények