Stratégiai jelentőségű – elsősorban a piacban rejlő potenciál miatt – az Oracle számára a hazai kis- és középvállalati szektor. A cég magyarországi ERP bevételeinek idén már egyharmada ebből a szektorból származik. Ha az értékelésnél figyelembe vesszük, hogy néhány éve még csak a nagy szervezetek informatikai rendszerei szerepeltek a cég kínálatában, igazán figyelemreméltó ez a pozíció.
Nagyot fordult a világ az elmúlt évben, az IDC piackutató cég adatai szerint tavaly a teljes it-költések 54 százaléka a kkv-szektorból származott, a piac fejlődésére pedig az AMR Research kutatása mutat rá, amely 2004-ben 41 százalékos növekedést jelzett. Az IDC 2005. októberi adatai szerint Nyugat-Európában a vállalatok 99 százaléka az 1-99 főt foglalkoztatók körébe esik, és számuk eléri a 14 milliót. Az it-költések terén azonban a 250-500 főt foglalkoztató és 20-250 millió euró bevételű cégek a legaktívabbak, ezek száma 125 000. Magyarországon az Oracle által elfogadott definíció szerint körülbelül 6-8 ezer kis- és középvállalat tevékenykedik, ezek közül 3-4 ezer olyan, amely az Oracle potenciális ügyfele lehet.
A vállalati szoftverek specialistája igazából csak másfél éve kezdett a kis- és középvállalati szektor meghódításába saját termékével, a Magyarországon Pénzügyes néven ismertté – és azóta elterjedtté – vált megoldásával. A PeopleSoft 2005. januári akvizíciója óta az Oracle a JD Edwards EnterpriseOne termékkel is jelen van már a hazai piacon. Az összeolvadás óta a JD Edwards értékesítés megugrott, az idei év második félévében kétszer annyi eladásra került sor, mint az előző év hasonló időszakában. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a felvásárlással egy stabil háttér került a termék mögé, egy vezető szállító cég elkötelezettsége a termék továbbfejlesztésére, amely nagyobb biztonságot és hosszú távú lehetőségeket biztosít a potenciális ügyfeleknek. E két termék révén mára az amerikai vállalat magyar cége jelentős piaci részesedést szerzett a saját célcsoportjában – az egymilliárd forint feletti árbevételű középvállalatok körében –, amely saját becslése szerint közel 15 százalék.
„A hazai piacra általánosan jellemző, hogy a 2005-ös évben az EU-támogatások felhívták a figyelmet az ERP beszerzések előnyeire és szükségességére, és lendületet adtak a kis- és középvállalati vásárlásoknak. Azonban az elbírálás és folyósítás nehézkessége lassítja a döntési folyamatot” – mondta Major Gábor, az Oracle Hungary üzleti alkalmazások igazgatója.