2019. július 17., szerda

Útvonal

Hírek » Videokártya rovat

A virtuális valóságot helyezi középpontba az ARM új kijelzőprocesszora

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: PROHARDVER!

A Mali-D77 lényegében csak VR funkciókban különbözik a közvetlen elődtől.

Az ARM bejelentette a legújabb kijelzőprocesszorának elérhetőségét, amely még a 2017-es év végén bemutatott Mali-D71 továbbfejlesztéseként értékelhető. Az új, Mali-D77 így alapvetően az elődre építkezik, vagyis továbbra is a Komeda architektúrát használja.

A friss fejlesztés az előd minden funkcióját tudja, kompatibilis az MMU-600-zal, illetve az AD-5-ös blokkal, de extraként még a virtuális valóságra is különösen fókuszál, így az ARM kifejezetten a VR headsetekhez tervezett rendszerchipekhez szánja. Ilyen formában a rendszer akár 4K-s 120 Hz-es teljesítménye kiegészül egy úgynevezett VR móddal, ahol 3K-s 120 Hz-es, vagy 4K-s 90 Hz-es tempóra lehet számítani, négy VR rétegen keresztüli megjelenítéssel.

Az igazi extrát a VR mód képességei adják, ugyanis az ARM bizonyos sűrűn használt funkciókhoz külön hardvert épített. Egészen konkrétan az LDC (Lens Distortion Correction), a CAC (Chromatic Aberration Correction), illetve az ATW (Asynchronous TimeWarp) kap amolyan rásegítést, amit részben fixfunkciós hardverek oldanak meg, méghozzá egy DSP (digitális jelfeldolgozó processzor) segítésével. Az LDC a nevének megfelelően előre eltorzítja a végleges képet, hogy ezzel kompenzálja a lencse görbületét, így pedig a felhasználó a headseten belül megfelelő eredményt fog látni, de a CAC is a végső képet módosítja, csak éppen a lencse által okozott színelmosódást próbálja korrigálni. Az ATW-t hosszadalmasabb lenne leírni, de a tudástárunkban kitérünk a lényegére.


[+]

Természetesen a fenti problémákra a mai hardverek is reagálnak, de az összes feladatot a grafikus vezérlő végzi el. Az egész meglehetősen változó terhelést jelent, de az ARM szerint a teljesítmény minimum 15%-át kell ezekre költeni. A Mali-D77-es kijelzőprocesszornál azonban ez nem jelent többet problémát, mivel külön részegységek oldják meg a szóban forgó feladatokat, így nő az alkalmazás futtatási sebessége, emellett ezzel a megvalósítással legalább 40%-kal csökken a rendszermemória terhelése, arról nem is beszélve, hogy a DSP-vel kiegészített fixfunkciós blokkok a fogyasztás tekintetében hatékonyabbak. Bár utóbbi szempontból sok függ az adott feladattól, de VR rétegenként minimum 180 mW takarítható meg, és ez ultramobil szinten nyilván nem mindegy.


[+]

A Mali-D77-es IP már licencelhető, de egyelőre nem tudni, hogy mely ultramobil eszközökben tűnik majd fel. Az jó hír az ARM-nak, hogy a Google továbbra is nagyon épít a virtuális valóságra, így igény is lesz a fejlesztésre.

Hirdetés

Gyártók, szolgáltatók

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.