A hónap közepén jelentette be az Apple az A15 Bionic rendszerchipet, amelyről elég keveset árultak el, de ez a lapka képezi az alapját a iPhone 13 és 13 Mini, az iPhone 13 Pro és 13 Pro Max, illetve a 2021-es iPad Mininek.
A fentiek miatt érdemes utánanézni, hogy mit is fejlesztettek az almások, viszont az elmúlt héten főleg arról lehetett olvasni, hogy az új A15 az A14-hez viszonyítva nem gurít valami nagyot. Ez valójában igaz is, meg nem is, de nézzük bővebben.
Hirdetés
Az A15 Bionic a TSMC második generációs 5 nm-es node-ján készül, és 15 milliárd tranzisztor található benne. Az ARMv8 architektúrára épülő processzorrészt az A14-es elődhöz hasonlóan maradt hatmagos, de a két nagy teljesítményű mag az Avalanche, míg a négy energiatakarékos az Blizzard kódnevet viseli. A korábbi lapkához képest itt főleg optimalizálások vannak, ami nagyobb órajelet tesz lehetővé, emellett a rendszerszintű gyorsítótár 16 MB-ról 32 MB-ra nőtt.
Az Apple továbbfejlesztette a korábbi neuronháló gyorsítóját is, amely ugyan maradt 16-magos, viszont 11 TOPS helyett már 15,8 TOPS-ra képes, és ez az extra tempó jól jöhet a gépi tanulás dedukció szakaszában. Ehhez kapcsolódóan érdemes megemlíteni, hogy megújult az ISP.
Eddig az A15 Bionic láthatóan nem kínál nagy innovációt, viszont az Apple az integrált grafikus vezérlőhöz komolyabban hozzányúlt, csak erről nem számoltak be annyira részletesen. A licenc továbbra is az Imaginationtől származik, viszont a korábbi, négymagosnak mondott dizájnt felváltja egy ötmagos. Valójában ez öt shader motort jelent, a marketing itt nyilván próbál egyszerűsíteni a mag jelző használatával, csak ez nem túl szerencsés. A lényegen azonban nem változtat, ráadásul a shader motort is áttervezte a vállalat, mivel bevezették a co-issue feldolgozási módot, vagyis ha nem áll fenn adatfüggőség, akkor egy shader motorra levetítve megduplázódott a számítási kapacitás. Ez elméletben jól hangzik, de a gyakorlatban sok feltételnek kell teljesülnie, hogy ezek az extra feldolgozók is befoghatók legyenek, viszont az A14-hez viszonyítva beépített extra shader motor állandó előnyt ad.
Az A15 IGP-je a fentieken túl támogatja az MTLGPUFamilyApple8 funkciószintet is az érkező Metal API frissítésen belül. Az egyik terület, amire az Apple kiemelten figyelt azok színtömörítési algoritmusok, amelyek a memória-sávszélességgel gazdálkodnak. Ilyen veszteségmentes tömörítési technikát először az A12-es lapka alkalmazott, és ugyanezt természetesen tudja az azóta megjelent összes Apple SoC, viszont az A15 bevezet egy veszteséges színtömörítési technológiát. Ennek az előnye, hogy a veszteségmentes tömörítési módszernél jóval nagyobb mértékben kíméli a memóriát és a memóriabuszt, miközben az általa generált képminőségromlás minimális.
A veszteséges színtömörítési technológia nem fog automatikusan működni, a fejlesztőnek kell engedélyezni a kódban a támogatott pixelformátumokra és textúratípusokra, vagy esetleg a render targetekre. Ez egyébként nagyon egyszerűen megoldható, és azokban az esetekben megéri alkalmazni, ahol a minőségromlás nehezen észrevehető, mert jelentősen csökkenthető a memória terhelése.
Az A15 IGP-je a korábban bevezetett sparse textúrák támogatását is kiegészítette, így mostantól ehhez a textúrázási módhoz használhatók depth és stencil pixelformátumok. Ezeket már jóval nehezebb alkalmazni, mint a veszteséges színtömörítést, hiszen megfelelő leképezőt kell írni hozzá, de az újítások által több nagyságrenddel csökkenthető az árnyéktérképek memóriaterhelése.
A fentieken túl az új fejlesztés bevezeti a shuffle és fill intrinsics operációkat is, amelyekkel javítható az adatmegosztás az egyes, GPU-n futó szálak között, méghozzá anélkül, hogy memóriát kellene használni hozzá.
Az Apple A15 Bionic tehát nem annyira laza fejlesztés, mint amilyennek tűnik, valójában vannak benne jelentősnek mondható újítások. Például a veszteséges színtömörítési technológia mindenképpen az, csak jól el van rejtve a motorháztető alá.