Az AMD szerint a Linux és a Mantle barátságot köt

Az utóbbi időben a fejlesztők rengeteget foglalkoztak a linuxos játékpiac jövőjével, ezen belül is az OpenGL API használhatatlanságával. Utóbbi rendszert a Valve volt programozója kritizálta, így mondhatni pont attól a cégtől jött a támadás, amely a jövőben a legjobban akar építeni egy olyan operációs rendszerre, amin egyelőre csak az OpenGL érhető el. Változást a fejlesztői blogok eddig nem hoztak. Bár az elégedetlen programozók elmondták a magukét, ami természetesen jól jöhet a piacnak, hiszen egyre nagyobb teher nyomja majd a Khronos Group vállát, hogy alapjaiban tervezzék újra az OpenGL-t, de ez a folyamat még évekig elhúzódhat.

Sejthető volt, hogy az AMD az OpenGL körüli vitát kihasználja, így Richard Huddy a PC Perspective számára adott interjúban elismerte, hogy lesz Linuxra is Mantle API. Konkrét időpont még nincs megadva, de valószínűleg gyorsan nekilátnak a fejlesztéshez, hiszen korábban már több kiadó – többek között az Electronic Arts is – elmondta, hogy a Linuxszal az elsődleges gondjuk az OpenGL, de egy jobb API mellett portolnák a játékokat a nyílt forráskódú operációs rendszerre.

A másik érdekes része az interjúnak a Mantle specifikációinak publikálása. Richard Huddy szintén elismerte, hogy az év vége felé elérhető lesz a publikus fejlesztőkörnyezet, amely tartalmazza majd a specifikációkat. Ezek alapján bármelyik gyártó készíthet Mantle implementációt az egyes hardverekre, és ezért az AMD nem kér majd licencdíjat. Emiatt a Mantle API már most a Linuxért rajongó felhasználók kedvence és egyben az OpenGL elvi utódja lett (a felhasználók szemében), de pár fontos részletet érdemes elővenni, amiről az AMD nem beszélt.

Tiszta sor, hogy egy API lehet publikus vagy privát. Előbbi esetben a specifikációk nyíltak, tehát bárki készíthet rá drivert, amely bizonyos hardvereket támogat. Linuxon nem is feltétlenül szükséges a gyártók direkt hozzájárulás ehhez, hiszen a nyílt driverekben a felhasználók is elkészíthetik a támogatást. A privát API esetében a specifikációk el vannak zárva, és csak különböző licencfeltételek mellett lehet azokhoz hozzáférni. Jó példa itt a DirectX, ami a Microsoft privát megoldása.

Sajnos úgy vesszük észre, hogy a hiányosan közölt adatok alapján a legtöbb felhasználó úgy gondolja, hogy a Mantle semmiben sem fog különbözni az OpenGL-től, hiszen mindkét API-nak nyílt a specifikációja (feltételezve, hogy az AMD tartja a szavát). Valóban a publikus elérhetőségre vonatkozóan nincs is ezzel semmi gond, de a Mantle továbbra is az AMD API-ja marad, még akkor is, ha megnyitják. Ez egy hatalmas különbség az OpenGL-hez képest, ami amellett, hogy nyílt, még független szervezet által delegált API is. Az AMD azonban utóbbit nem akarja, így be kell érni a publikus specifikációkkal, mivel a fejlesztést házon belül tartják majd.

Utóbbi abból a szempontból probléma, hogy bár kétségtelenül igaz, hogy a Mantle-re a specifikációk publikálása után akárki írhat drivert, de az Intel és az NVIDIA kétszer is meg fogja ezt gondolni, mivel ha ezt meglépik, akkor odaadják az AMD kezébe a jövő alakításának lehetőségét, és nem lesz beleszólásuk az új generációs technológiák fejlesztésébe.

Nem valószínű tehát, hogy a Mantle-t gyárilag támogatná az Intel és az NVIDIA, de arra valóban van reális esély, hogy a nyílt forráskódú Linux driverek fejlesztői készítenek Mantle implementációt az említett két cég hardvereire. Ez ugyan nem hivatalos, de a programok futnának rajta, ami a kiadók számára már elég. Ha úgy vesszük, akkor az Intel eleve nem kínál hivatalos drivereket Linuxra, tehát önmagában semmiben sem különbözne a támogatás menete például a MESA csoport kezében.

Richard Huddy egyébként elmondta azt is, hogy a Mantle-t igénylő fejlesztők (az AMD hivatalos nyilatkozata alapján több mint 40 stúdióról van szó) kétharmada maradna is ezen az API-n, míg egyharmaduk egy ugródeszkának tekinti a rendszert a DirectX 12 támogatásához, így amint megérkezik a Microsoft megoldása a Mantle-re vonatkozó projektet leállítják. Nem nehéz kitalálni, hogy főleg azok a stúdiók tartanák meg a DirectX 12 mellett a Mantle támogatását, amelyek úgy gondolják, hogy a Linuxnak is van jövője a PC-s játékpiacon.

Az egyébként reális nézőpont, hogy a csak Windows operációs rendszerre dolgozó fejlesztők számára a Mantle-nek nincs lényeges előnye a DirectX 12-vel szemben. Noha az is igaz, hogy ha az egyik API-t már támogatja az adott videojáték-motor, akkor csupán két-három hetes munkával megoldható a másik API beépítése is.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés