A nagy kiadókat érdekli a SteamOS és a Linux

A Valve a SteamOS koncepcióval szeretné megtámadni a nappalik piacát, ezzel bevezetve a PC-t egy olyan területre, ahol még nem igazán jelent alternatívát. A terv önmagában a Linux számára is jó, hiszen a SteamOS is egy Linux disztribúciónak tekinthető, tehát az erre portolt játékokat csak egy apró lépcső választaná el attól, hogy más disztribúciókon is fussanak. A Valve koncepcióját értékelik a nagy kiadók is, többek között az Electronic Arts mellett más is vizsgálja a Linux támogatásának lehetőségét. Ugyanakkor a SteamOS-re még mindig főleg a független fejlesztők dolgoznak, és a nagy címek tekintetében főleg a Valve szolgálja ki a platformot.

A fentiek alapján valami még nincs rendben, és az is kiderült, hogy mi. A nagy kiadók ugyan támogatják a SteamOS-t és a Linuxot, de az OpenGL API-ra már nem akarnak fejleszteni. Talán az sem véletlen, hogy a Valve programozója megírta azt a két blogot, melyben gyakorlatilag játékfejlesztésre alkalmatlannak nyilvánította az OpenGL-t és a köré épülő ökoszisztémát. A probléma forrása, hogy a mai modern motorokat rendkívül költséges lenne OpenGL-re portolni, és a befektetést a SteamOS-en várható eladások egyszerűen nem hoznák vissza. A veszteséget pedig senki sem szereti, így a nagy kiadók egyelőre csak erkölcsileg támogatják a Valve törekvéseit.

Természetesen opciós lehetőség úgy eljárni, ahogy a 4A Games tette, azaz a Metro: Last Lightot csak lebutítva portolták SteamOS-re és Linuxra, ami nyilvánvalóan költségkímélőbb megoldás, és a fejlesztőket is meg lehet kímélni az OpenGL támogatás nehézségeinek egy részétől, de a legtöbb kiadó ezt nem akarja meglépni, mivel nem akarják, hogy az egyik platformon butított élményben részesüljön a felhasználó, miközben a program vételára nem olcsóbb. Itt valószínűleg a linuxosok haragjától is félnek a cégek, hiszen ez a réteg nagyon mérges tud lenni az efféle portolásra. Ráadásul nem valószínű, hogy megértik, hogy a gondot az OpenGL ökoszisztéma állapota okozza, és nem a Microsoft fizette le az adott vállalatot, hogy Linuxra grafikailag gyengébb alkotás szülessen.

A problémát nehezíti, hogy a Steam masinák zöme igen izmos, 700 dollárnál akár jóval többe kerülő megoldás. Ugyan ezekre telepíthető Windows is, de logikus azt feltételezni, hogy a felhasználók a SteamOS-ben hisznek, ha már Steam masinát vásárolnak. Ennek megfelelően jó eséllyel nem fog nekik tetszeni, ha az egyes játékokban a linuxos grafika nem közelíti meg a windowsos szintet. A Valve egyelőre nem sok dolgot tehet, de kezd nyilvánvalóvá válni, hogy Rich Geldreich blogbejegyzései a vállalat álláspontját is tükrözik, noha a SteamOS-nek egyértelműen nem jó reklám, ha maga a Valve kimondja azt, hogy kész káosz az OpenGL. Direkten nem is kürtölik ezt világgá, de legalább az iparágon belül elindítanak olyan beszélgetéseket, melyek egyre hangosabbá teszik a problémát az érintettek számára, így a megoldás talán hamarabb megszülethet.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Valve

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés