Egyes DirectX 9-es játékok nem működnek az új Radeon Software-rel

Három VGA-val is megnéztük a problémát, és részleges megoldást találtunk rá.

Az elmúlt év végén merült fel a külföldi fórumokon, hogy az AMD december első felében kiadott Radeon Software Adrenalin Edition meghajtója bizonyos DirectX 9-es játékokkal nem köt túl szoros barátságot, így az érintett programok nem is futnak alatta. A legtöbben számos Command & Conquer játékra, a The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth sorozatra és a The Witcher: Enhanced Editionre panaszkodtak.

A fentiek miatt az év utolsó és első napján egy rövidke tesztbe kezdtünk, hogy átnézzük mi is a helyzet a támogatás frontján. Ehhez három VGA-t használtunk fel, egy Radeon R7 260X, egy R9 285 és egy RX 560 jelzésű modellt, így három eltérő architektúrán is láthattuk a jelenséget. A The Witcher: Enhanced Edition és a The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth mindegyik terméken problémás volt mindkét elérhető Radeon Software Adrenalin Edition meghajtóval. Mivel utóbbi a SAGE motort használja, ahogy viszonylag sok Command & Conquer cím, így valószínűnek tartjuk, hogy ezeknél is problémákba ütköztünk volna, de ezt sajnos nem volt módunkban kipróbálni.

Kipróbáltunk azonban számos más DirectX 9-es játékot is, ezen belül is a Rocket League, a Borderlands 2, a League of Legends, a StarCraft 2, a Guild Wars 2, a The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition, a Counter-Strike: Global Offensive, a Payday 2 és a Half-Life 2 című alkotásokat, amelyek futtatásával semmi problémánk nem volt, függetlenül attól, hogy melyik hardverkonfiguráción működtek. Egyedül a Medieval II: Total War esetében futottunk bele egy kisebb galibába, mivel ezt elsőként néztük meg, de viszonylag gyorsan kiderült, hogy a háttérben futó MSI Afterburner miatt volt instabil a játék, ennek bezárása után már tökéletesen működött.

Azt nem tudjuk, hogy konkrétan hány játék érintett, a fentiek alapján csak abban vagyunk biztosak, hogy ez a DirectX 9-re vonatkozó gond nem általános, hanem igencsak specifikus. Nagyon valószínűnek tartjuk, hogy bizonyos motorokat érint leginkább, ideértve a SAGE első és második verzióját, de a The Witcher alapján az Aurora motor egyes változatainak működésképtelenségén sem lepődnénk meg.

A javítással kapcsolatban érdeklődtünk az AMD-nél, de még nem érkezett hivatalos válasz, azonban megpróbáltunk régi trükköket bevetve felülkerekedni a problémán. Ez sikerült is, ugyanis Windows 7 operációs rendszeren kicsomagoltuk egy novemberi Radeon Software meghajtóból az atiumdag.dll és az atiumd64.dll nevű fájlokat, majd bemásoltuk a The Witcher: Enhanced Edition című játékok könyvtárába, méghozzá oda, ahol az indítóállomány található. Ezután az alkalmazás újra működött a Radeon Software Adrenalin Edition eszközillesztővel.

Öreg módszer ugyan, de még mindig hasznos, ugyanis a Windows elsőként az adott program futtatható állománya mellett kezdi el keresni a szükséges dinamikus csatolású könyvtárakat, és ha ott megtalálta amire szüksége van, akkor nem is kutat tovább.

Amennyiben a fentebb említett fájlok nincsenek meg, akkor egyszerűen megszerezhető anélkül, hogy a grafikus eszközillesztőt le kellene váltani. Csupán le kell tölteni egy korábbi csomagot, amivel még futott az adott alkalmazás és el kell kezdeni a telepítést. Ilyenkor egy meghatározott könyvtárba kerülnek a fájlok, majd amikor a telepítő már elindult és várja az első beavatkozást a felhasználótól, akkor ki kell lépni. A rendszerben ugyan nem változott ezzel semmit, de a kicsomagolt adatok nem vesztek el, így nyugodtan lehet azok között turkálni. Ilyenkor a meghajtó verziójától függően magukat a DLL-eket vagy megtaláljuk, vagy csak az atiumdag.dl_ és atiumd64.dl_ nevű állományokra lelünk rá. Előbbi esetben már másolhatók is a fájlok, viszont utóbbi esetben érdemes ezeket egy tetszőleges könyvtárba (a többi törölhető) helyezni. Ezután parancssorból keressük meg őket, és az expand paranccsal mehet a kicsomagolás ("expand atiumdag.dl_ atiumdag.dll" és "expand atiumd64.dl_ atiumd64.dll"), ezzel pedig meg is vannak a szükséges DLL-ek, amiket már csak az adott játék könyvtárába kell bemásolni, a futtatható állomány mellé. Azt persze nehéz megmondani, hogy ez minden alkalmazásnál működik-e, ahogy az sem biztos, hogy minden operációs rendszeren ugyanaz lesz a hatása, de kipróbálása nagy munkával nem jár. Hivatalos gyártói válasz hiányában egyelőre csak ennyit tudunk javasolni.

A sztori egyébként valószínűleg ugyanaz, ami lényegében mindig is. Időnként előjönnek egy-egy újabb meghajtóban bizonyos kompatibilitási hibák, amelyek az egyes játékokat futtathatatlanná teszik. Ez kifejezetten jellemző a nagy váltásoknál, amikor valami komoly újdonság kerül az adott eszközillesztőbe (például most a Radeon Overlay), és ehhez minden API implementációját frissíteni kell. Ilyenkor mindig ugyanaz szokott problémát okozni, nevezetesen bizonyos játékok nem túl jól vannak megírva, ezen belül is olyan dolgokat tesznek meg, amiket a szabvány meg sem enged, de mivel a program fejlesztője ezt nem volt hajlandó javítani, így a gyártók bizonyos rutinokkal a probléma megkerülésére kényszerültek. Ez addig nem gond, amíg az adott rutin kompatibilis az adott API-ra vonatkozó implementációval, de ha ez a nem túl stabil lábakon álló kötés a fejlesztés következtében megtörik, akkor a rutin se tud futni, és onnantól kezdve a nem szabványosan megírt játék nem működik tovább. Ilyenkor frissíteni kell a régi fejlesztőeszközöket, amivel írható egy új rutin az újabb implemetációra. Ez technikailag kivitelezhető, de az erre állított humánerőforrás szempontjából már problémát jelent, hogy igen régi játékokról van szó, vagyis kérdéses, hogy mennyi bejelentés érkezik az AMD hivatalos terméktámogatási csatornájára. Minél többen jelentenek ugyanis egy hibát, annál nagyobb prioritást élvez a javítása.

Kiegészítés: A hír megjelenését követően az AMD válasza is megérkezett. A vállalat szerint már tesztelik a jelenséget, és később lesz rá javítás. Addig is egy korábbi meghajtó telepítését javasolják az érintetteknek. Opcionálisan jó az általunk vázolt másolós trükk is, persze csak akkor, ha működik, de ezt nyilván az AMD hivatalosan nem ajánlhatja.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés