Hirdetés
A negyedik generációs Qualcomm Snapdragon S4 jelenleg a legfejlettebb okostelefonokba/tabletekbe és egyéb multimédiás készülékekbe szánt SoC rendszer. Leglényegesebb eleme a Qualcomm saját fejlesztésű AMRv7 utasításkészlet-architektúrát használó Krait processzormagja, mely felépítését tekintve közel áll az ARM jelenleg legfejlettebb Cortex-A15 architektúrájához. A terméksorozatban kettő és négy Krait magos SoC-okat találunk, amelyek 28 nm-es gyártástechnológiával készülnek, órajelük elérheti az 1,7 GHz-et. Magonként 16 kB adat és 16 kB utasítás L1 gyorsítótárat tartalmaznak, ezenfelül a kétmagosoknál 1 MB, a négymagosoknál 2 MB a magok közt megosztott L2 cache mérete. A memóriavezérlő két darab 32 bites csatornából áll össze, amihez típusonként eltérő (jellemzően 500 MHz körüli) LPDDR2 típusú memória (RAM) kapcsolódik.
Qualcomm Krait processzormag vázlatos blokk diagrammja
A Qualcomm saját fejlesztésű Adreno grafikus magjait párosítja a Snapdragon S4 SoC-okhoz. Alapjukat még az ATI boszorkánykonyhájában rakták le, ami az ATI-t felvásárló AMD-hez került, majd a vállalat átrendezésekor, 2008-ban, az Imageon részleget eladták a Qualcommnak. Ekkor született az új Adreno név, ami a Radeon anagrammája. A grafikus magok unified shader felépítésűek, tehát a vertex és pixel (vagy fragment) műveleteket ugyanazok az egységeik végzik, ami a fix vertex és pixel shared egységre épülő megoldásokkal szemben (mint amilyen az NVIDIA Tegra 2 / Tegra 3 SoC GeForce ULP-je) bármilyen vertex és pixel aránynál közel optimálisan dolgoznak.
Az Adreno 320 még az Adreno 225-nél is kettő-négyszer gyorsabb
A Snapdragon S4 SoC-ok egyik része Adreno 225 grafikus magot használ, ami a korábbi Snapdragon S3-ban alkalmazott Adreno 200 DirectX 9.3 (nagyjából a DirectX 9c megfelelője) támogatással kiegészített változata. A fejlettebb gyártástechnológiának köszönhetően akár 400 MHz-en is dolgozhat, memóriavezérlője pedig a korábbi egyről kétcsatornásra fejlődött. A DirectX 9.3 mellett támogatja az OpenGL ES 2.0, OpenVG 1.1 és EGL 1.4 API-kat. A csúcs Snapdragon S4 SoC-ok a teljesen új architektúrára alapozott Adreno 305/320 grafikus magot kapják. Ezek támogatják az OpenGL ES 3.0-t, teljesítményük pedig az Adreno 225 kettő-négyszerese, ezáltal jelenleg a legerősebb és legfejlettebb okostelefon/tablet GPU-k közé sorolhatóak.
A Snapdragon S4 SoC-ok harmadik fontos eleme az integrált, 3G (vagy akár 4G LTE) modemet, GPS-t, továbbá Bluetooth és Wi-Fi modult tartalmazó rádiós egység, amely így különösen kompakt rendszert képez. Az egyes típusok eltérően kiépített rádiós egységgel rendelkeznek.
Snapdragon S4 SoC-ok - forrás: Qualcomm
Alapvetően négy csoportra bomlik a Snapdragon S4 SoC kínálat, mely 2013 elején felfrissített számozást (lásd zárójelben) és jellemzően 200 MHz-cel magasabb maximális órajelet kapott minden modell. A Play (200) modellek még régi, egy-két ARM Cortex-A5 magos CPU-t és Adreno 203 GPU-t használnak, ebből fakadóan egyszerűbb telefonokba ajánlott fejlesztések. A Plus (400) modellek két Krait CPU maggal és Adreno 225 vagy 305 GPU-val okostelefonokhoz készülnek, a Pro (600) szériát pedig akár négy Krait CPU maggal és Adreno 320 GPU-val csúcskategóriás okostelefonokba, tabletekbe, vékony notebookokba ajánlják. A Prime (800) termékcsaláddal az okostévéket veszik célba. Az egyes modellek eltérései a fenti táblázatban láthatóak, a Play, Plus, Pro, Prime család egyes alcsoportjait (olyan SoC-okat melyek csak a rádiós egységükben térnek el) külön színnel jelöltük. A Snapdragon S4 SoC nagyon kedvelt az okostelefon és tablet gyártók körében, aminek bizonyítéka, hogy rengeteg készülék épül rájuk, például:
- Asus Padfone (Plus - MSM8260A)
- Asus Padfone 2 (Pro - APQ8064)
- Google Nexus 4 (Pro - APQ8064)
- HTC Desire X (Play - MSM8225)
- HTC One S (Plus - MSM8260A)
- HTC Windows Phone 8X (Plus - MSM8260A)
- Nokia Lumia 620 (Plus - MSM8227)
- Nokia Lumia 820 (Plus - MSM8960)
- Samsung Galaxy S III egyes modelljei (Plus - MSM8960)
- Sony Xperia Z (Pro - APQ8064)