Bevezető, versenytársak
Nem kevesebb mint három kártyával támadja a középkategóriát az NVIDIA, ami jól mutatja, hogy mennyire fontos ez a szegmens az eladási nehézségekkel küzdő GPU-gyártó(k) számára. Ez a trió az alsóbb irányba pozicionált RTX 4060-ból, illetve a felső szegmens felé kacsingató RTX 4060 Ti-ből áll, melyből 8 illetve 16 GB VRAM-mal szerelt változat is rendelkezésre áll majd. Bár a bejelentés egyszerre történt, a piacon először az RTX 4060 Ti 8 GB jelent meg – a 16 GB-os modellre kicsit tovább kell várni, az olcsóbb (299 dolláros ajánlott árú) RTX 4060 pedig júliusban jelenhet meg a boltokban.
Tesztalanyunk mindennek megfelelően tehát a 4060 Ti-re és 8 GB GDDR6 memóriára építkezik. Ez utóbbi paraméter, mint az RX 7600 esetében már láttuk, a jövőállóság szempontjából nem ideális, bár ebben a pillanatban még csak kevés játéknál látjuk konkrét hátrányát. De nem a VRAM mennyisége az egyetlen olyan elem, aminél látható a költségcsökkentés: a memóriabusz és a PCIe interfész is keskeny, az előbbi 128 bites, míg az utóbbi x8-as. A GPU maga az RTX 4070-ben használt AD106, pár korlátozással (a részletekre a második oldalon térünk ki), mely az energiatakarékosságot szinte garantáló 5 nm-es node-on készül.
Versenytársak
VGA megnevezése | MSI GeForce RTX 4070 Ti Suprim X |
MSI GeForce RTX 4070 Gaming X Trio |
MSI GeForce RTX 4060 Ti Gaming X Trio |
AMD Radeon RX 7600 | AMD Radeon RX 6600 XT | AMD Radeon RX 6600 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kódnév | AD104-400 | AD104-250 | AD106-350 | Navi 33 XL | Navi 23 XT | Navi 23 XL |
Gyártástechnológia | 5 nm (TSMC 4N) | 5 nm (TSMC N5/N6) | 7 nm (TSMC N7) | |||
Mikroarchitektúra | Ada Lovelace | RDNA3 | RDNA2 | |||
Tranzisztorok száma | 35,8 milliárd | 22,9 milliárd | 13,3 milliárd | 11,1 milliárd | ||
295 mm2 | 190 mm2 | 204 mm2 | 237 mm2 | |||
GPU alap/turbó órajel | 2310/2775 MHz | 1920/2610 MHz | 2310/2670 MHz | 1720/2655 MHz | 1968/2589 MHz | 1626/2491 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban |
210 MHz | dinamikusan változó | ||||
Shader processzorok típusa |
stream (16+16 co-issue) | multiprecíziós vektor | ||||
Számolóegységek száma | 7680 | 5888 | 4352 | 2048 | 1078 | |
Textúrázók száma | 240 textúracímző és -szűrő |
184 textúracímző és -szűrő |
136 textúracímző és -szűrő |
128 textúracímző és -szűrő |
112 textúracímző és -szűrő |
|
ROP egységek száma | 10 blokk (80) | 8 blokk (64) | 2 blokk (64) | |||
Memória mérete | 12 288 MB | 8192 MB | ||||
Memóriavezérlő | 192 bites crossbar | 128 bites hubvezérelt | ||||
Memória órajele terhelve | 21 000 MHz (GDDR6X) | 18 000 MHz (GDDR6) | 16 000 MHz (GDDR6) | 14 000 MHz (GDDR6) | ||
Üresjáratban | 51 MHz (GDDR6X) | dinamikusan változó (GDDR6) |
||||
Max. memória- sávszélesség |
504 000 MB/s | 288 000 MB/s | 256 000 MB/s | 224 000 MB/s | ||
Dedikált HD transzkódoló |
2x NVENC8 | 2x RME | ||||
Hardveres videó- lejátszás támogatása |
2x NVDEC5 | |||||
Hivatalos fogyasztás | ~285 watt | ~200 watt | ~160 watt | ~165 watt | ~160 watt | ~132 watt |
Kattintásra a táblázat kinyílik
Ada Lovelace még kisebb méretben
Az Ada Lovelace architektúra alapvető jellemzőiről korábbi cikkünkben már részletesen írtunk, így nem ismételjük meg a tényleges működést, ugyanakkor a GeForce RTX 4060 Ti nem ugyanazt a GPU-t használja, amit GeForce RTX 4080 nevű társa, ami miatt érdemes kicsit kielemezni a változásokat.
Hirdetés
Az NVIDIA friss fejlesztése konkrétan az AD106 kódnevet viselő lapkát kapta meg, ami a TSMC 4N jelzésű 5 nm-es node-ján készül, és 22,9 milliárd tranzisztorból épül fel, miközben kiterjedése 190 mm².
A multiprocesszorai nem változtak, ahogy strukturális felépítése sem, vagyis az NVIDIA továbbra is egy raszteres és egy úgynevezett PolyMorph részre vágja a hagyományos értelemben vett setup motort. Az előbbi egységből három található az AD106-ban, és egy raszter motor maximum hat darab Texture Processor Cluster (TPC) ellátásáról gondoskodik. Ezt a felállást a vállalat – szokás szerint – Graphics Processing Clusternek (GPC) nevezi. A raszter motor órajelenként 16 pixelt képes feldolgozni, ami a AD106 esetében a teljes lapkára nézve 48 pixelt jelent, amely adat egyensúlyban van a 48 blending egységgel is, azaz a friss GPU ezen a téren kiegyensúlyozott.
A TPC-kben található PolyMorph motor továbbra is a geometriával kapcsolatos munkálatokat végzi, és mivel az AD106-ben 18 TPC található, logikusan kikövetkeztethető, hogy ugyanennyi PolyMorph motor van a lapkában. A ROP-blokkok az Ada Lovelace architektúrán belül párosával találhatók a GPC-ben, de képességeik nem módosultak, tehát továbbra is 8 blending és 32 Z mintavételező egység foglal helyet bennük.
Az AD106-os GPU 32 MB megosztott L2 gyorsítótárat kapott, és ehhez kapcsolódik a GDDR6 szabványú memóriákat támogató memóriavezérlő, ami a friss lapka esetében 32 bites csatornákra szétosztott, 128 bites buszt eredményez. Szokás szerint nem elhanyagolható, hogy a lapka rendelkezik még két DMA motorral, illetve x8-os PCI Express 4.0-s vezérlővel. Az NVIDIA a GeForce RTX 4060 Ti-hoz nem a teljes kiépítésű lapkát használja, két TPC-t ugyanis letiltanak.
Az új tesztkörnyezet
Ahogy már korábbi tesztjeinkben beharangoztuk, új tesztplatformra térünk át, nyugdíjazva (vagyis inkább más tesztekre korlátozva) korábbi, Ryzen 3 alapú rendszerünket. Az új platform központi egysége egy AMD Ryzen 7 7700X processzor, melyet 32 GB G.Skill Trident Z5 memóriával párosítottunk egy Gigabyte X670E AORUS Master alaplapban.
Alaplap | Gigabyte X670E AORUS Master |
---|---|
Processzor | AMD Ryzen 7 7700X (PBO: Enabled) |
Processzorhűtő | Fractal Design Celsius S36 |
Memória | 2 x 16 GB G.Skill Trident Z5 Neo DDR5-6000 |
Videokártya | MSI GeForce RTX 4060 Ti Gaming X Trio 12G (driver: 531.93) |
SSD | - Kingston UV500 480 GB - Patriot Viper VP4100 1 TB |
Ház | Cooler Master Test Bench V1.0 |
Tápegység | FSP Aurum PT 1200 |
Operációs rendszer | Microsoft Windows 11 Professional x64 22H2 |
Mint látható, a fő komponensek mellett a körítésben nem történtek változások, szoftveres környezetben azonban igen, és ez nemcsak a Windows 11 legfrissebb verziójának használatát jelenti, hanem a játékokat és beállításaikat is, melyeket igyekeztünk úgy összerakni, hogy pár évig értelmezhető kihívást jelentsenek az újabb érkező VGA-generációk számára is. Új tesztsorunk tehát a következőképpen néz ki:
Játékprogram | API | Videojáték-motor | Beállítások |
---|---|---|---|
Assassin’s Creed Valhalla | DirectX 12 | AnvilNext | Minden maximumon, de Adaptive Quality=OFF |
Company of Heroes 3 | DirectX 12 | Essence Engine 5.0 | Minden maximumon, Texture: High |
Dirt 5 | DirectX 12 | Ego | Minden maximumon, DXR bekapcsolva (ahol elérhető) |
Far Cry 6 | DirectX 12 | Dunia | Ultra preset, DXR opciók bekapcsolva (ahol elérhető) |
Horizon Zero Dawn | DirectX 12 | Decima | Ultimate Quality, Clouds: High |
Metro: Exodus Enhanced Edition | DirectX 12 | 4A | Extreme Preset, RTQ Normal, Reflections Hybrid (csak DXR-rel fut) |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 12 | Foundation | Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, DXR Shadows: Medium |
The Callisto Protocol | DX12 | Unreal Engine 4 | Ultra preset, FSR2 kikapcsolva |
World War Z: Aftermath | Vulkan | Swarm | Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On |
Mérési metodikánk nem változott, tehát minden benchmarkot háromszor futtatunk, a megjelenítés sebességét pedig az OCAT segítségével mérjük, és az eredmények alsó-, illetve felső 5 százalékát „eldobva” állapítjuk meg a minimum, illetve átlagos fps értékeket.
Az MSI GeForce RTX 4060 Ti Gaming X Trio
Nézzük meg akkor kicsit alaposabban tesztalanyunkat, mely gyári tuninggal is rendelkezik, Boost órajele 2535 MHz helyett 2670 MHz lehet. A kártya maga egy monstrum 338 x 141 x 52 mm-es méretével és kicsit több mint 1,1 kg-os tömegével, tehát szükség lehet a dobozban mellékelt támasztóra is, ha nem szeretnénk túlzottan megterhelni alaplapunkat.
Alaposabban szemügyre véve azonban a VGA-t gyorsan kiderül, hogy az óriási méret szinte kizárólag a három ventilátoros TriForzr 3 hűtésnek köszönhető, a NYÁK-lap hossza csak körülbelül fele a hűtőrendszernek. A hűtő persze azért is ekkora, mert a Gaming X Trio 4090-es változatánál is használják – ennek fényében pedig nincs mit csodálkozni azon, hogy a kártya terhelés alatt is nagyon halk marad, mégsem melegszik jelentősen. A NYÁK és a hűtés hossza közötti jelentős különbség miatt a bordázat körülbelül fele a „levegőben lóg”, tehát bőven van hely arra, hogy hagyományos beépítés esetén a VGA alatt megülő meleg levegőt a ventilátorok átszállítsák a másik oldalra.
A videokártya a külvilág felé három DisplayPort 1.4a és egy HDMI 2.1a kimenettel rendelkezik, extra elektromos energiát pedig egy hagyományos 6+2 tűs PCIe tápcsatlakozón keresztül kaphat.
Az MSI nem feledkezett meg a színes fényekről sem, a hűtés burkolatának középső részén látható sávok, illetve a márkanév és a logó mögé kerültek LED-ek.
Eredmények: Assassin's Creed Valhalla
Eredmények: Company of Heroes 3
Eredmények: Dirt 5
Eredmények: Far Cry 6
Eredmények: Horizon Zero Dawn
Eredmények: Metro Exodus Enhanced Edition
Eredmények: Shadow of the Tomb Raider
Eredmények: The Callisto Protocol
Eredmények: World War Z
Az eredményeket végignézve látható, hogy az RTX 4060 Ti WQHD-ben szinte mindig, de Full HD-ben egészen biztosan tökéletes partner lesz a játékhoz, az átlagos fps értékek nagyon közel járnak a 60-as értékhez teljesen kimaxolt beállításokkal is. Ahogy a többi Ada Lovelace GPU-nál, úgy persze itt is rendelkezésre áll a DLSS3, mely az őt támogató játékokban további sebességnövelést tesz lehetővé – ezzel kis ügyeskedéssel a 4K-ba is belekóstolhatunk.
Fogyasztás és hőmérséklet
Ahogy a kártya bemutatásakor már említettük, a gigantikus hűtésnek köszönhetően az MSI GeForce RTX 4060 Gaming X Trio a gyári túlhajtás ellenére is nagyon halk tud maradni, ráadásul közben a GPU melegedése sem vészes, sőt gyakorlatilag végig 50 °C körül marad ez az érték (ugyanez a hűtés az RTX 4070-nel sem jött zavarba, ott 58 °C környékén tudta tartani a grafikus processzort).
Értékelés
Jó VGA az MSI GeForce RTX 4060 Ti Gaming X Trio? Az MSI által biztosított körítés mindenképpen impozáns, a hűtés teljesítménye kiváló, hiszen maximális terhelés mellett is rendkívül halkan tette a dolgát, ráadásul közben a GPU hőfokát is rekordalacsonyan tudta tartani. Ennek viszont megkérik az árát is, tesztalanyunk hivatalosan 200 000 forintba kerül, ami nem kevés pénz – az előző generációból a hasonló sebességet kínáló 3070, sőt már a 3070 Ti is megkapható ennyiért. Ezekkel szemben itt a DLSS 3 támogatás állítható csatarendbe, míg a Radeon 6700 XT és RX 6800-zal szemben ellenérvéként az RTX 4060 Ti jobb sugárkövetés-támogatása hozható fel.
A bevezetőben említettük a 8 GB VRAM-ot – ez jelen pillanatban ennél a kártyánál még csak nagyon ritkán okozhat gondot, na nem azért, mintha nem lehetne olyan beállítást találni, ahol nem panaszkodna a program a kevés videómemóriája, hanem azért, mert az RTX 4060 Ti vásárlói valószínűleg nem a 4K-ban teljesen kimaxolt élményt várják el a GPU-tól. A 8 GB VRAM tehát szerintünk egyelőre nem feltétlenül ellenérv, inkább csak a közép- és hosszútávú jövőállóságot teszi kérdőjelbe.
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti GPU | MSI GeForce RTX 4060 Gaming X Trio 8G |
Wombath, Abu85
Az MSI GeForce RTX 4060 Ti Gaming X Trio 12G videokártyát az MSI bocsátotta rendelkezésünkre.