TerraTec DMX Xfire 1024

Bevezető



TerraTeccik...

Új tesztünk egyben új céget is üdvözöl a PLUSABIT oldalán, a magyar piacon talán - méltatlanul - kevéssé ismert TerraTec Electronic GmbH-t. Pedig a TerraTec régi motoros, és mindenekelőtt nagy név. A céget 1994-ben alapították (Ennyiben tehát a régi motoros kifejezés indokolatlan. Ugyanakkor a számítástechnika jelenlegi növekedési ütemét figyelembevéve talán jogosan gondolhatjuk úgy, hogy aki lassan 7 évet "kibírt", mitöbb, hét éve dinamikusan fejlődik, az csak "tapasztalt" cég lehet.). A Nettetal-i székhelyű cég azóta jelentős fejlődésen ment keresztül, mára 60 embert foglalkoztatnak, és 43 millió márkás forgalmat produkálnak.



A "Propellerház"

A TerraTec tervező, és egyben gyártó is, termékportfolióján megtalálhatunk a hangkártyáktól az MP3-CD lejátszókon át a Webkamerákig és a TV-Tunerekig szinte mindent. Németország legnagyobb hangkártyagyártójának egy különös termékével, a DMX Xfire 1024 nevű hangkártyájával volt dolgunk ezúttal. Talán nem árulunk el sokat, ha rögtön hozzátesszük, hogy legnagyobb megelégedésünkre. Az Xfire több okból is különös: egyrészt, mert az Xfire-t Crossfire-nek illene ejtenünk, másrészt, mert egy profi/fél-profi piacra pozicionáló cég "kommerszebb" termékéről van szó. Azaz a TerraTec úgy döntött, hogy eljött az idő, hogy piacra dobjon egy olyan kártyát, amit a játékosok és felhasználók pont úgy szerethetnek, mint a zene művelői a drágább kártyákat. Ne is húzzuk tovább a szót, következzék:

 

A "vas"

A két legfontosabb dolog, amit a nem túl jó minőségű képen észrevehetünk (Tesztlaborunk régóta hiányolt, állandó vendége lehetne egy digitális kamera. Ezt eleddig nem sikerült elintéznünk, de rajta vagyunk...) a két jumper blokk: JP1 és JP2. Fura dolog ez, hiszen manapság a divat azt diktálja, hogy ezeket elhagyják a gyártók. Mi sem örültünk neki, de nem volt választásunk. A JP1 az első kimenetért (Out 1) felelős: ennek segítségével állíthatjuk azt rendes line kimenet (erősítőhöz), és fülhallgatós kimenet között. Az utóbbi esetben a jumper-ek aktiválják az integrált erősítőt (speciálisan fülhallgatóhoz, 2 x 60mW, 8 Ohm-on). A JP2 a digitális bemenetet állítja, TTL és S/PDIF között. Az elnevezések itt keverednek, mivel a legtöbb CD-ROM gyártó S/PDIF-nek hívja a digitális hangkimenetét, holott némelyik a TTL szabványt használja. A leírás szerint CD-ROM-ok esetén a TTL, egyéb digitális eszközök, például DAT és Minidisc egységek esetén az S/PDIF a nyerő. Mivel manapság a DVD dívik, mi inkább az S/PDIF beállítást javasoljuk, majdnem biztos, hogy egységünk ezt a szabványt támogatja. Tehát beszerelés előtt állítsuk át ezt a jumper-t!

Hirdetés

A DMX Xfire lelke a Crystal CS4624-CQ chip-je, valamint a Sensaura 3D (HRTF alapú) audio engine-je. Ugyan hazánkban a Crystal szó a 2000Ft alatti hangkártyákat juttatja eszünkbe, ne feledjük, hogy elismert és nem kis cégről van szó, aki nagyonis tényező az audio világában! A Crystal CS4624 a CS4630 butított változata, aminek nincs nagy jelentősége, hiszen a crystálytiszta hangzást ugyanúgy biztosítja.

Ízlés kérdése, de számunkra egyértelműen hátrányt jelentett a digitális kimenet optikai volta. A TerraTec is maximálisan 2 méter hosszú optikai kábelt javasol, de amúgy is nehézkes dolog az ilyen kábel, mert könnyen törik. Mivel tesztlaborunkat a Dolby Digital tesztje miatt egy nappali képviselte, valamint az erősítő egy meglehetősen girbe- gurba úton durván 5 méter kábelt igényelt, mindent át kellett rendezni. Ez pedig 5 + 1 hangfal, a hozzájuk tartozó kábeldzsungel és a jól eldugott erősítőnek köszönhetően nem is volt olyan könnyű. Szumma szummárum, a koaxiális kimenet az egyszerűbb kábelezés miatt talán szerencsésebb döntés lett volna, még akkor is, ha az optikai kimenet az "igazi" (bár a Yamaha DSP-A595a erősítő dokumentációja a koax kimenetet preferálja az optikaival szemben).

Specifikációk

A kártya számos feature-éről nem szólunk külön, így érdemes legalább röviden átfutni ezt az amúgy unalmas, de hasznos (és bőséges) feature-listát.


Támogatott szabványok:
  • DirectSound / 3D 
  • Sensaura 3D 
  • A3D 1.0*, A3D 2.0
  • EAX 1.0, EAX 2.0*
  • MacroFX, MultiDrive*, EnvironmentFX*, ZoomFX* (fejlesztés alatt)
  • I3DL2* 
  • General MIDI (GM), DLS 1.0, MPU-401 
  • SoundBlaster / Pro, AC'97, PC'99

Digitális audio:
  • 8/16-bit lejátszás és felvétel, maximum 48kHz-en (mono/stereo)
  • Kiterjesztett Full Duplex-es felvétel és lejátszás (mono/stereo)
  • Teljeskörű felvétel/lejátszás minden hangforrásnál
  • 48 hardveres hangcsatorna
  • 976 szoftveres hangcsatorna (hardveres + szoftveres = 1024 csatorna)
  • 8MB-os hangminta-készlet
  • DLS 1.0 kompatibilis
  • -97dB-nél jobb jel/zaj arány

Audio mixer:
  • Minden hangforrás külön állítható
  • 10 sávos sztereó equalizer menthető beállításokkal

MIDI/Joystick interfész:
  • DirectInput gyorsítás
  • Analóg és digitális joystick interfész
  • MPU-401 kompatibilis (UART mód)
  • SoundBlaster kompatibilis MIDI interfész

Külső csatlakozók:
  • Digitális (S/PDIF) kimenet, optikai, 48kHz (TOS link)
  • 2db sztereó line kimenet
  • 1db line sztereó line bemenet
  • Mikrofon bemenet (mono)
  • MIDI/Joystick interfész (IBM 15 tűs Sub-D)

Belső csatlakozók:
  • Digitális (S/PDIF) bemenet (32, 44.1 and 48kHz)
  • 2db sztereó CD audio bemenet
  • Aux sztereó bemenet
  • Wavetable (hullámtábla) csatlakozó (WaveBlaster lábkompatibilis)

Erősítő:
  • A fülhallgató kimenet erősített, 2 x 60mW-on

Driver-ek:
  • MS-DOS 7.0, Windows 95/98/ME, Windows NT 4.0**, Windows 2000

Mellékelt szoftverek:
  • Musicmatch Jukebox
  • Emagic Logic Fun
  • Wavelab Lite
  • NetMeeting
  • VoiceType Control
  • Free- & Shareware

*   A Sensaura-nak hála
** Az NT 4.0-ás meghajtók csak a legalapvetőbb funkciókat tudják, példának okáért a a digitális ki- és bemenet, valamint a második analóg line kimenet sem támogatott!

Telepítés, driver-ek

A kártyához adott nyomtatott leírás nagyon szűkszavú. Angol, olasz és spanyol nyelven, pár oldalon keresztül közli velünk, hogy Windows 95/98/ME/NT/2000 esetén mi a teendőnk az installáláskor. Effektíve a hardveres beszerelést és a driver-ek installálását tárgyalja, valamint felhívja a figyelmet, hogy a CD-n megtalálható a teljes dokumentáció Adobe PDF formátumban.

Ami már meglepőbb, hogy ennél nem is kellett több (Mondjuk a Linux szóval sehol nem találkoztam, nincs is Linuxos driver, ez mindenképp hatalmas feketepont!). A gép kikapcsolása és a kártya beszerelése után a Windows automatikusan felismeri az új eszközt, és kéri a driver-eket. És itt jön egy lényeges pont: gyakori eset, hogy ilyenkor valami szabványos eszközt kell installálni a Windows saját, "elavult" driver-csomagjából, mert a CD-n lévő driver-ek nem merülnek ki az INF file-okban és pár VxD-ben, bizony-bizony fel kell(ene) tennünk a full 60-100MB-ot, hogy hangkártyánk megszólalhasson. Ha viszont a Windows-t ráeresztjük a driver könyvtárára (miután felismerte hardverünk), nem fog mindent feltenni, csak az INF file-okat, és legszűkebb hozzátartozóit. A hardver teljes installját nekünk kell a CD-ről indítani, MIUTÁN túljutottunk az "Új eszköz felismerése" ablakon és eljutottunk a megszokott desktopunkhoz.

A fenti "hiba" nem vészes, de bosszantó, és mindenképpen tipikus. Épp ezért nagyon meglepődtem, amikor az Xfire doksijában azt olvastam, hogy eresszük rá a Windows-t az INF könyvtárra! Pedig igazuk volt, az a pár DLL és VxD egyben a teljes driver telepítést is jelentette, az SBLive!-nál megszokott Megabyte hegyek elmaradtak. A kártyát tehát beszereléssel együtt körülbelül 5 perc volt teljesen belőni, ami dicséretes. A meghajtók és a programok uninstallálása is hibátlanul működött (Sajnos szükség volt rá, az Xfire csak meghatározott ideig vendégeskedett tesztlaborunkban... :)).

 

A CD és a mellékelt szoftverek

Folytatjuk a dicshimnuszt. A CD nagyon jól strukturált, áttekinthető, és bőségesen meg van pakolva szoftverekkel. Az alaposságot mutatja többek között az is, hogy a CD-n levő "CD History" file minden egyes mellékelt szoftver pontos verziószámát tartalmazza, és felhívja a figyelmet az online dokumentáció frissülésére.

Játékokat nem kapunk. Semmit. Szoftvereket viszont igen, ezekről azonban, terjedelmi okokból nem szeretnénk túl bőven beszélni. Egyrészt a hangkártya leírása letölthető, és részletesen kitér mindenre. Másrészt feltehetően keveseket érdekel a mellékelt Sequencer, Editor és a többi program apró trükkjei (Pedig a TerraTec igényessége itt is visszaköszön. Ha nem is 1000 dolláros zeneszerkesztőket, de egytől-egyik minőségi szoftvereket kapunk, melyek értelmes szempontok alapján lettek összeválogatva.). Ha mégis, a 76 oldalas dokumentáció biztosan csillapítja tudásszomjukat. Természetesen nem állhatjuk meg, hogy érintetlenül hagyjunk bármit is, ezért álljon itt egy kép a MusicMatch Jukebox-ról, ami egy Fraunhofer CODEC-kel hajtott MP3 lejátszó. Pontosabban egy kicsit több annál, mert az MP3-on kívül rengeteg más formátumot is támogat, és nemcsak lejátszani, de "albumokba" rendezni, illetve CD-re írni is képes zeneszámainkat, stb.



- Reklám?! Nem látom.
- Sokat dolgoztunk, hogy így legyen... :)

 

A dokumentációról

Őszintén szólva a jó dokumentáció olyan, mint a fehér holló. Az a kisebbik baj, hogy a tajvani gyártók angol tudása siralmas, bár kétségtelenül elveszi egy műszaki leírás komolyságát. Nagyobb gond, hogy többnyire szegényesek, bizonyos részeket esetleg meg sem említenek, kevés dolgot magyaráznak meg, egyszóval használhatatlanok. Legjobb példa erre az alaplapokhoz adott kézikönyvek "BIOS beállítások" fejezetei. Már legalább három helyen találkoztam a "P2C concurrency" beállítás kommentálásával, amely egész pontosan így hangzott: "This option enables the P2C concurrency. The default is disabled.". Nofene, köszönjük szépen, az információtartalma a második mondatot leszámítva nulla.

Szerencsére a TerraTec-et egyik veszély sem fenyegeti. Egyrészt azért, mert német cégről van szó, másrészt azért, mert a DMX Xfire 1024 dokumentációja nagyon jól eltalált darab. Aki nem hiszi, járjon utána, de annyit elöljáróban is elmondhatunk, hogy nem szerénykedtek az írók, minden szinten tanulhatunk belőle. Az alapfogalmaktól a AES/EBU-S/PDIF átalakító és MIDI/Game port teljes kapcsolási rajzáig minden megtalálható! És különben is... milyen cég az, aki ilyeneket ír egy hivatalos doksiba :)?! (Elnézést kérünk angolul kevésbé tudó olvasóinktól az idézetekért.)

"...To avoid misunderstandings: quality miracles should not be expected from a “sound card” microphone input – not even one from TerraTec ;-). Please note that the microphone input does not support a microphone with phantom powering (48 V for the power supply). These devices are used in professional studios and live on-stage and usually have a 6.3 mm jack or 3- pin XLR plug –. Save yourself time and money by making a mini-jack adapter yourself."

"...More valuable information on the digital interface and the use of digital cables can be found in the next chapter “The Digital Input”. Therefore, keep reading if you please ... ;-)"

"...During the recording, ensure that sources that you don't want to record are muted in the playback mixer of XFire. By the way: Any copy protection that is present (SCMS or Copy Protection bit) will be ignored and not recorded."

Igen, a rövid válasz: sympatisch.

Verdict: A kezelőfelületről

Mivel az Xfire, pontosabban a TerraTec vezérlőpultja elsőre lenyűgözött, úgy gondoltam, külön misét érdemel. Az összes beállítást könnyen és gyorsan érhetjük el, csoportosításuk a lehető leglogikusabb, a kezelőfelület pedig egyszerűen szép: sötétes színekkel, kissé futurisztikusan komponált, kifejezetten ízléses! Egyetlen hátránya talán annyi, hogy az el nem érhető opciók sötétszürke betűi olyan sötétre sikeredtek, hogy a fekete háttérrel tökéletesen harmonizálnak. Póriasabban kifejezve olvashatatlanok. Persze, mivel nem is olyan opciókról van szó, melyeket kiválaszthatnánk, ez nem akkora tragédia. Sőt, az sem kizárt, hogy a TerraTec programozói így kívántak enyhíteni fájdalmunkon, melyet a "letiltott" menüpontok látványa okoz :). És, hogy ne csak a vakvilágba beszéljünk, álljon itt néhány screenshot:

A sokak által legfontosabbnak tartott AC-3-as pass-through, azaz a Dolby Digital kódolású hangok közvetlen kiküldése az optikai S/PDIF kimenetre egyetlen klikkel aktivizálható. Csakúgy, mint a digitális bemenet, melyet ki-/bekapcsolhatunk, illetve automatikus felismerésre állíthatunk. Amennyiben olyan CD-ROM/DVD-ROM egységgel rendelkezünk, ami S/PDIF kimenettel bír, bátran használjuk a mellékelt S/PDIF kábelt és felejtsük el az analóg audio CD bemeneteket! Számítógéptől teljesen függetlenül már messze nem egyértelmű az analóg vs digitális vita (illetve az: a több milliós analóg stúdió felszerelések minősége utolérhetetlen), de amíg túlhajtott processzorunkon ötszáz ventillátor zörög, vincseszterünk percenként 7200+ fordulatszámon visít, monitorunk finoman sípol, és tápunk halkan hörög, jobb, ha a digitális kábelt választjuk.

A kimenetnek legfőbb hasznát egy Dolby Digital (DD) dekóderrel ellátott "asztali" erősítő (a mi esetünkben a Yamaha DSP-A595a), illetve egy hasonló tudással bíró, komplett PC-s hangfalrendszer (mint például a Creative DTT-2500 és DTT-3500) veszi. Amennyiben nem rendelkezünk olyan erősítővel/hangfalrendszerrel, amely a DD jelet dekódolni tudja, még mindig van esélyünk a többcsatornás őrület részeivé válnunk, de akkor nem elég a digitális kimenetet használnunk. Ilyen esetben két lehetőségünk van: vagy két sztereó erősítőt kötünk a két line kimenetre, vagy egy "majdnem" 5.1-es PC-s hangfalrendszert szerzünk be (mint például a Creative FPS-2000), amelyet a digitális kimenetre csatlakoztatva már térhangzást kapunk. A dolognak persze ára van, mert egyrészt a DD-vel rendelkező barátok majd lenéznek minket, másrészt a dekódolást ilyen esetben maga a hangkártya végzi, ami egyrészt növeli a CPU terheltségét (ezt csak elvi szinten érdemes megfontolni, a Sensaura driver-ei sokat csiszolódtak első kiadásuk óta, így a proci terheltsége mindössze pár százalék), másrészt egy "szemi-DD" hangzást kapunk, az egyes csatornák már keverednek (A basszus és a center, egész pontosan. Nem különülnek el úgy, ahogy azt a Dolby Laboratories megálmodta.).

A másik favorit a 3D hangzás a játékokban. A kártya az elterjedtebb szabványok közül a Creative féle EAX (Environmental Audio Extensions) 1.0 és 2.0-ás verzióját, valamint az Aureal A3D 1.0 és 2.0-át támogatja. Ugyan Aureal már nem létezik, hiszen - rosszmájúan, de találóan fogalmazva - a Creative a Gravis után a második nagy hangkártyagyártó ellenfelét is az Örök Vadászmezőkre küldte (illetve az Aureal-t bekebelezte), mégis, ha a játékunk mindkét szabványt támogatja, feltétlenül az A3D-t válasszuk, mert lényegesen élethűbb 3D hangzást biztosít (fanatikusok akkor is az A3D-re szavazhatnak, ha azt a játék nem is támogatja...:)). És ha már szóba került a 3D hangzás, egy füst alatt a "sima" hangzást is letudhatjuk: a kártya az SBLive!-val összehasonlítva tisztább, teltebb hangot adott. Mindez persze erősen szubjektív, hiszen nincsenek "zenebenchmark-ok", se egyéb objektív szempontok (Egy-két huncut mérést el lehet végezni a nyákon, de ezektől inkább eltekintünk :)). Mindenesetre határozottan úgy éreztük, hogy a kéthetes használat alatt minden szebben szólt, mint előtte (SBLive!). Ugyanez a 3D részre is áll: a szörnyek semmivel sem hörögtek szerényebben, mint előtte.

A használt szoftveres és hardveres hangcsatornák száma szabadon állítható, és - őszintén szólva - a legritkább esetben van szükség 1024 külön sávra. A 48 hardveres csatornát mindenképpen engedélyezzük, a többit ízlés szerint állíthatjuk, véleményem szerint összesen 256-512 csatorna bőségesen elegendő.

Csakúgy, mint a control panel, cikkünk is lassan búcsúzik. Ugyan korábban már eleget magasztaltuk a DMX Xfire kezelőfelületét, most ismét megtesszük, de kicsit eltérő szándékkal. Amennyire praktikus és elegáns a DMX Xfire Control Panel, annyira erőltetett és nehézkes a piacvezető megoldása, a Creative SBLive! szériánál használt AudioHQ. Az előbbi végtelenül egyszerű, és mentes minden túlzott díszítettségtől, az utóbbi pont, hogy nem az. Valószínűleg messze nem olyan fontos szempont a felület, mint amekkora teret szenteltünk neki cikkünkben, de úgy érezzük, hogy a kisebb és - a mainstream, nem profi piac által - kevésbé ismert cég átgondoltabb megoldása "említést" érdemel.

Összegzés

A TerraTec a profi és fél-profi piacon nagyon is jól csengő név. Ezúttal azonban egy alapvetően más területre, a játékosok piacára pozícionált termékkel volt dolgunk. A DMX Xfire 1024-nek az árán kívül nincs szégyellnivalója, hangzása kristálytiszta, feature- listája bőséges, dokumentációja, kezelőfelülete és a meghajtói szinte tökéletesek. Az ár sem vészes, csak ha figyelembe vesszük, hogy a hasonló tudású, konkurens és piacvezető SBLive!, ha nem is sokkal, de olcsóbban hozzáférhető. Más kérdés, hogy nem feltétlenül jelent jobb minőséget, de az elterjedtség és támogatottság nagy úr. "Szerencsére" a TerraTec kártyájának nem voltak kompatibilitási problémái, így ez az ellenérv sem súlyos.

A TerraTec DMX Xfire 1024-es hangkártyát, sok egyéb hardver mellett a TerraTec magyarországi forgalmazója, a Pixel Multimédia biztosította számunkra. Köszönjük!

(Parci)

Azóta történt

  • Sound Blaster Audigy 2

    A Creative új hangkártyája igazi feature-arzenállal várja potenciális vásárlóit. Egyelőre csak bemutató szinten, de a számok mögé néztünk.