Birdie
Bár a golf megoldásait már temérdek eltérő koncepciójú program vette át (alig egy hónapja teszteltük a Cursed to Golfot, amelyben a sport egyes elemei egy ügyességi roguelite-ban tűntek fel), a mindenféle trükktől és természetfelettitől mentes, szimulációra épülő golfjátékok meglehetősen ritkák az utóbbi évtizedben. Még az Electronic Arts is feladta a küzdelmet: saját sorozatuk legutóbbi része 2015-ben jelent meg – igaz, ők épp jövő tavaszra ígérik az eddig nagyon rejtegetett visszatérést. Mindez azt jelenti, hogy a két év kihagyás után visszatérő 2K23 a sport kedvelőinek egyetlen idei esélye a valós pályák és igazi sportolók kipróbálására.
A nagy átbrandelés előtt The Golf Club néven futott sorozat a sportjátékoktól merőben szokatlan módon a kétévenkénti megjelenésre állt rá, és ez érezteti is a hatását: sokkal több a változás, mint ahogy azt megszokhattuk e műfajban. A legfontosabb talán az ütési rendszer átalakítása volt: egyfelől belépett a képbe egy kicsit leegyszerűsített, háromgombos szisztéma, másrészt pedig igen sokat finomítottak az ütő lendítését a jobb analóg karral szimulálni próbáló modellen is. Előbbi nem pont ugyanaz, mint amit a „játéktermi” jellegű régi játékoktól megszokhattunk, hisz ez kicsit több odafigyelést kíván meg az ütés erejének, pontosságának és ritmusának meghatározásakor, de az tény, hogy három gombnyomással megoldható a dolog.
Én ennek ellenére az analóg karra épülő megoldásra koncentráltam, és közel nyolcórányi játék után sikerült is eljutnom odáig, hogy a kar íve az ütés legvégén ne ficcenjen ki jobbra – és hát így tudtam meg, hogy eddigi életem során valószínűleg sosem sikerült még teljesen egyenesen mozgatnom a kart… Szerencsére a 2K23 teljesen elfogadó az efféle motorikus gondokkal küzdő játékosokkal: a hat nehézségi szint a profikat is kiszolgálja, és kis gyakorlást követően a harmadik fokozaton már én is tartósan apró mínuszban voltam a versenyek végén; igaz, a győzelem azért még várat magára. (Az általában 18 lyukas versenyek során nem lehet állást menteni, így rá vagyunk kényszerítve a becsületes játékra.)
Mindez persze azt is jelenti, hogy a játék által kínált minden részletre még nem tudtam koncentrálni. Merthogy a PGA Tour 2K23 igazi sportszimuláció akar lenni, ami nem csak azt jelenti, hogy millió eltérő – valódi – ütőmárkát és labdafajtát kínál fel a játékosnak, de azt is, hogy ütés előtt is rengeteg lehetőséget ad a kezünkbe. A labda mellé felállás például rengeteg eltérő testtartásban megtörténhet, és még a lendítés pontos típusát is meghatározhatja az, aki pontosan tudatában van annak, hogy a különféle szakszavak mit jelentenek. Természetesen ütés előtt annak módját is megszabhatjuk, extra pörgést, ívet és más extrákat adva a labdának – megvallom, ebből én csak azt használtam sűrűn, amellyel azt lehet elérni, hogy a földet érést követően ne guruljon sokat a labda (ezt hívják backspinnek), de ettől még a mély lehetőségek nyitva állnak a hozzáértők előtt.
Problémát csak a gurítások jelentettek: a lyuk közelében a golfjátékoktól megszokott módon a realisztikus terepre feszített rács próbálja megmutatni, hogy merre és mennyire lejt a gyep, de ennek ütőerőre és irányzékra fordítását nekem egyszerűen nem sikerült elsajátítanom. Bármennyit is gyakoroltam, a legtöbb eagle és birdie nálam itt ment el, és más véleményeket olvasgatva az is kiderült, hogy ezzel nem vagyok egyedül. Az eddigi 17 mellé a 2K23 három teljesen új golfpályát hozott be, és az ígéretek során ehhez legalább négy további csatlakozik majd ingyenesen. És persze ezek csak a hivatalosan licenszelt, a fejlesztők által poligonba álmodott helyszínek, hiszen a beépített pályatervezővel sok száz – részben létező, részben fantáziaszülte – golfpálya készült már el. Igaz, ezek túlnyomó része ugyanúgy amerikai és karibi helyszín, mint amit a hivatalosan modellezett pályák – a környékünkről csak egy romániai pályát találtam.
Bogey
A PGA Tour 2K23 elsődleges játékmódja – az online megmérettetések mellett persze – a MyCarrier néven futó karriermód, ahol az általunk alkotott újoncot kellene bajnokká nevelni. Legényünk vagy leányunk öt archetípus, öt kaszt valamelyikébe tartozik: az egyik ereje messzebbre küldi a labdát, a másik pontosabb a többinél, de egy olyan is van, amely csak a greenen kívül kap bónuszokat. Bár XP-t szinte minden tüsszentésért ad a játék, a szintlépés meglehetősen lassú, és a szintenként elkölthető egyetlen képességpont is soványka jutalom – főleg azért, mert mind a hét ütőfajtához külön képességfa tartozik! El nem tudom képzelni, hogy mennyi időt igényelne kibontani csak a képességek felét – ráadásul ezek mindegyike három szinten fejleszthetők is. Gondolom játékegyensúlyhoz (no meg a realizmushoz) kapcsolódó okai vannak annak, hogy ezek a képességek nem teszik megállíthatatlan szuperhőssé karakterünket, általában mind igen specifikus helyzethez kapcsolódik, az egyik skill például akkor ad egy kicsivel nagyobb ütéstávolságot, ha magas fűben lapul a labda ÉS erős az ellenszél.
A 2K sportjátékai erőteljes mikrotranzakciós kapzsiságukról hírhedtek, de legalábbis egyelőre az idei golfjátékban ez hajszálnyit visszafogottabb módon jelentkezik, mint a kosárlabda-szimulátorukban. A valós pénzért is vásárolható Coinokkal elsősorban valódi világmárkák ruháit lehet megvenni, és ezek semmiféle játékbeli előnyt nem biztosítanak. Coin azonban az ütők színkóddal jelölt ritkaságú komponenseinek vételéhez és cseréjéhez is szükséges, és bár ilyen valutát normál játékkal is lehet szerezni, velem előfordult, hogy egy extra versenyt még teljesítenem kellett, mire egy legendás ütőfejet fel tudtam szerelni.
Coinból sokkal jobb tulajdonságokkal rendelkező (és csak egy-egy lyuk során működő) golflabdákat is lehet vásárolni, de álmomban sem jutna eszembe, hogy erre valódi forintokat költsek; viszont azt el tudom képzelni, hogy baromi ideges lennék, ha egy online megmérettetésen valaki ezeket használva győzne le… Engem teljesen sokkoló újításként – nyolc euróba kerülő – battle pass is van a játékban, és a szezonbeli kihívások teljesítésével csak különféle kozmetikai extrákat lehet megnyitni.
A 2K játékai mindig sokat alakulnak a megjelenést követően, sokszor kibővítve a lehetőségeket, és sokszor még pénzéhesebbé téve a játékbeli rendszereket. Egyelőre ez még (a karriert tekintve legalábbis) elviselhető szinten van a PGA Tour 2K23-ban, és a sportot jószerivel csak a videojátékokon keresztül ismerő emberként a játékmenettel sem volt bajom. Egy új – a valóságban is létező – minijátékot is kaptunk: a vidám Topgolf lényege, hogy egy céltáblákkal teli pályára lőve tíz ütésből a lehető legtöbb pontot szerezzük.
Vannak jó oldalai tehát a játéknak, de még ha a pay-to-win veszélyével nem is számolunk, akkor is el kell mondani, hogy a riválisok rendszere alig működik, a visszajátszási rendszer és a kommentár rém gyenge, valamint a grafika id lehetne nagyságrendekkel is jobb. Az újgenerációs gépek képességeiből a lényegesen rövidebb töltési időket leszámítva semmit nem hoztak ki a fejlesztők. Érthetetlen az is, hogy a sportág gyepen kívüli részével egyáltalán nem foglalkoztak a fejlesztők, pedig a szponzoroktól az interjúkig bőven lenne ebben is lehetőség. Nagyon kíváncsi leszek rá, hogy az EA jövőre megjelenő próbálkozása a cég melyik oldalát villantja majd meg, mert ez a játék konkurencia híján most ajánlható ugyan a sportág kedvelőinek – de az is biztos, hogy a szinte tökéletes labdafizika ellenére rengeteg lehetőség maradt benne kihasználatlanul.
A PGA Tour 2K23 PC-re, PlayStation 4-re és 5-re, valamit Xbox konzolokra jelent meg.
Összefoglalás
Sokat fejlődött golfszimuláció, amelynek tálalása, tartalmassága azonban nagyon eltörpül attól, amit mondjuk a kiadó kosárlabda-játékaiban hosszú évek óta megkapunk. Ha valaki csak és kizárólag golfozni akar vele, azt tökéletesen szolgálja ki, de ha egy modern kampányra vágynánk, akkor lesz hiányérzetünk. A multiplayer is kettősséget mutat: rengeteg a lehetőség és a rajongói pálya, de mivel lehet valós pénzzel játékbeli előnyt vásárolni, ez nem feltétlenül a tényleges képességekről szól csak.
A PGA Tour 2K23 legjobb pontjai:
- A labdafizika és az irányítás jól működik;
- a rajongók rengeteg pályát készítettek hozzá;
- a Topgolf kifejezetten szórakoztató.
A PGA Tour 2K23 leggyengébb részei:
- Körítés terén nincs nagy előrelépés;
- valódi pénzen lehet tápos cuccokat venni;
- a karakterfejlesztés kevéssé izgalmas.
Bényi László