Hirdetés

PES 2019 teszt (Xbox One)

Kipróbáltuk a legendás széria legfrissebb részét: a Fox motorra épülő grafika nem sokat változott, de még mindig szuper dolog focizni!

Miért a PES?

1988 környékén játszottam először számítógépes focival, és onnantól kezdve el is dőlt minden. A kapudrog C64-es  International Soccer volt, aztán jött a vb hangulatot tökéletesen visszaadó, felülnézetes Italy '90, a Microprose Soccer, és persze a PC korszak hercegei, így a Sensi, vagy a Fifa sorozat, hogy két megkerülhetetlen darabot említsek. 2006-ban futottam bele a Pro Evolution Soccer akkori részébe, és rögtön el is csavarta a fejem azzal, hogy minden addiginál jobban hasonlított az igazi focira. Semmi bajom a Fifával, én is látom, hogy a rivális mennyit fejlődött az évek során,  de azóta is maradt a PES széria a kedvenc, pontosan a "szimulátor" jelleg miatt. Imádom, hogy néha az is sikerélmény, hogy átjussak a középpályán, bejön, hogy sokszor egész meccsen egy-két kapura lövés van, hogy a cseleknek kábé 5 százaléka sikerül, hogy nincsenek mindent vivő trükkök, tuti gólok.

PES 2019
PES 2019 [+]

Szóval az új PES-től is pontosan ezt vártam elsősorban, tehát, hogy meglegyen a játékélmény. Hogy őszinte legyek, eddig is hidegen hagyott a sok kiegészítő extra marhaság, az ilyen-olyan speciális játékmódok, kihívások, ruha meg frizuratervezési opciók, megvásárolható extra labdák, vagy hogy akár csirkékkel is szaladgálhatunk a pályán. Nézzük tehát, hogy milyen lett a 2018 augusztásának utolsó napjaiban debütáló új rész, fejlődött-e a grafika, változott-e a játékmenet, a kezelés, vannak-e eget rengető újdonságok!

Fejlesztett grafika

A Fox motorra épülő grafika nem sokat változott az előző évhez képest. Azaz az emberek egészen jól néznek ki, fel lehet ismerni az arcokat, meg lehet mondani pusztán ránézésre, hogy melyik játékos kicsoda, legalábbis a nagy neveket mindenképp. A mozgással sincs gond, de amit látunk, az még mindig távol van a valóságtól, legalábbis ami a játék közbeni akciókat illeti. A visszajátszásokat ugyanis nagyon odarakták, itt már néha tényleg olyan érzése van az embernek, mintha egy igazi meccset látna.


[+]

A program minden platformon támogatja a 4K HDR módot, amivel kapcsolatban csak annyit mondhatunk, hogy a nagy felbontás szuper, de a nagy dinamikatartomány a focijátékhoz és úgy általában a sportjátékokhoz valahogy nem passzol. A képi világ ugyanis ilyenkor mesterkéltnek, a valóságtól elrugaszkodottnak tűnik, ami egy fantasynál vagy sci-finél rendben van, egy "szimulátornál" nem annyira. Elvileg javítottak az árnyékokon és a fű megjelenítésén is, de ez egyáltalán nem tűnt fel, amíg nem olvastam róla. A stadionokat is rendbe rakták a fejlesztőtől kapott információk szerint, így már rengeteg legendás aréna, például az Anfield Road, pont olyan, mint a valóságban. Ez megint kicsit feleslegesnek tűnik, hiszen ezeket csak akkor látjuk, mikor bevonulnak a csapatok, mindegy, fájni nem fáj.

Hirdetés

Hiányzó csapatok és sztárok

Az már sokkal nagyobb baj, hogy a Konami tartva magát "jó" szokásához, nem vásárolta meg az összes licenszjogot. Azaz egy csomó csapat kamu nevet kapott, ami borzasztóan illúzióromboló. Hiányoznak például az angol csapatok (az Arsenal és a Liverpool kivételével), majdnem az egész spanyol liga (a Barca kivételével), a komplett német bajnokság (a Schalke kivételével). A brazil válogatottból pedig a játékosokat száműzték, még az arcuk is más mint a valóságban, ami azért vicces egy kicsit, mert a borítóról a brazil Coutinho vigyorog csak épp Barcelona mezben. Szóval a klubcsapatában lehet arca és neve, a válogatottjában pedig nem. Az ész megáll!

London FC, azaz a Chelsea
London FC, azaz a Chelsea [+]

Utálom ezt a dolgot, és az biztosan még jobban gyűlöli, akinek a kedvenc csapatát vagy játékosát nevezték át a jogi dolgok miatt. Gyanítom, hogy ez nem feltétlenül a Konami hibája, hanem megint a FIFA/UEFA vagy esetleg magukat a klubok, nemzeti szövetségek voltak túl mohók. Mindenesetre ezt a dolgot meg kellene oldani, mert ez senkinek sem jó. Még a rivális szoftvernek sem feltétlenül, mert annak a kiadóját is szidom magamban amiatt, hogy ilyen hülye helyzetet teremtettek.

Játékmódok és a játékélmény

A korábbi évekhez hasonlóan ezúttal is egy csomó játékmód között lehet választani. Offline játszhatunk valódi bajnokságokat, kupákat, felépíthetünk egy csapatot a nulláról ügyefogyott kezdőkkel, akiket fejleszteni kell hosszú szezonokon át, plusz persze szükség van a klub menedzselésére, amibe beletartozik a játékosok adásvétele is. Megmaradt az a mód is, amikor egyetlen játékost irányítva kell felküzdenünk magunkat a nulláról a világ csúcsára, ugrálva a csapatok között és folyamatosan fejlődve. Emellett online is lehet bajnokságokba nevezni, minikupákon elindulni, csapatot,klubot építeni. Ilyenkor értelemszerűen valódi hús-vér emberek ellen folyik a küzdelem, ami teljesen más élmény, mintha a gépet vernénk bucira.

Ria Ria!
Ria Ria! [+]

A lényeg változatlan

Szerencsére a lényegen nem változtattak radikálisan, sőt, ha lehet még inkább közelít a valósághoz a játékélmény. Az irányítás és a gombkiosztás maradt a régi, de bejött néhány új figura és mozdulat, illetve a lövések egy kicsit pontosabban irányíthatóak. Továbbra sem lehet egyszerűen végigszólózni a pályán, még mindig meg kell gondolni a cseleket, vagy hogy fejetlenül előrerohanjon a gárda, mert a hibákat könyörtelenül megbosszulják az ellenfelek, még durvábban is, mint korábban.

A küzdelem dominál továbbra is
A küzdelem dominál továbbra is [+]

A kulcsszó a PES 2019 esetében is a tudatos építkezés, a gyenge pontok felmérése, és a saját csapatunk erősségeinek kihasználása. A taktika még fontosabb lett, így okos felállással, helyesen megválasztott stratégiával még egy erősebb ellenfél is simán legyőzhető. Gólt lőni továbbra sem könnyű, a távoli lövések ritkán vezetnek eredményre, a kulcs a passz, az összjáték, pont mint a valóságban. Az egyjátékos mód mellett továbbra is van lehetőség természetesen többen játszani, és ez is hibátlanul működik. Egy komolyabb hibával találkoztunk, ez pedig az, hogy a bíró toleranciaküszöbén nem lehet változtatni. Egy csomó meccsen úgy tűnt, hogy könnyű a síp, magyarul a vakond még azt lefújkálta, ha az egyik játékos ránézett a másikra.

Értékelés

A PES 2019 megőrizte a sorozat legnagyobb erényeit, tehát maradt a kicsit szimulátoros játékélmény. Ebben benne van sok esetben a küszködés, a középpályán zajló tusakodás, de az is, hogy ha bejön valami, akkor annak tényleg van értéke, annak átérzi az ember a súlyát. A grafikán javítottak, a hangok továbbra is rendben vannak, viszont az is igaz, hogy a licenszjogokkal kapcsolatos anomáliák kicsit keserűvé teszik az ember szája ízét. Mindent összevetve azt lehet mondani, hogy sikerült ezúttal is előre lépni, és a Pro Evolution Soccerrel még mindig jó focizni!

Mindeni a körútra!
Mindenki a körútra! [+]

Pro:

  • Szimulátoros játékélmény;
  • remek az Irányítás;
  • javított grafika;
  • nagy a kihívás;
  • többen is lehet vele játszani.

Kontra:

  • A bíró néha hülye;
  • rengeteg csapat nem valódi néven fut.

A PES 2019 már megjelent PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra.

elefant

Hirdetés

Új korszak a hálózati adattárolásban – Bemutatkozik a Synology DS925+

PR Ez a sorozat új mércét állít fel a hálózati adattárolásban: nagyobb teljesítmény, szorosabb ökoszisztéma-integráció és vállalati szintű megbízhatóság – mindezt kompakt méretben.

Azóta történt

  • The Golf Club 2019 teszt (Xbox One)

    Nem a könnyű sikerélmény játéka az új, végre hivatalos licenccel rendelkező PGA Tour, de kellő gyakorlással még a látható hibái ellenére is élvezetes tud lenni.

  • eFootball PES 2020: kézzel fogható fejlődés!

    Kipróbáltuk a Pro Evolution Soccer sorozat legújabb részét! A 2020-as, kissé átnevezett epizód egyértelműen változott, és szerencsére jobb irányba.

Előzmények