Panasonic és a tévék
Elmúltak már azok az idők, amikor a Panasonic globálisan az egyik legerősebb tévégyártó volt, de ettől függetlenül érdemes odafigyelni a cégre, hiszen Európában és Japánban a prémium kategóriában továbbra is igen komoly pozíciókkal bírnak, és a világ számos pontján, így nálunk is vannak a márkának elkötelezett hívei.
A konszern a fejlesztésekre hagyományosan nagy figyelmet fordít, és ennek köszönhetően az aktuális csúcsmodelljük mindig ott volt az adott év legjobb készülékei között. A cég a legendás Berlin Union filmstúdióban mutatta be legújabb televízióit egy nemzetközi eseményen, ahol azt is elárulták, hogy melyek voltak a fő szempontok a legújabb fejlesztések során.
Film és játék
A Panasonic a fejlesztések során két fő célcsoportot jelölt ki: a filmrajongókat és a gamereket. Ez azt jelenti, hogy alapvetően arra helyezték a hangsúlyt, hogy az ő igényeiket elégítsék ki, legalábbis a magasabb kategóriás modellek esetében. A film kiemelése egyáltalán nem meglepő, hiszen a japán vállalat régóta hangsúlyozza, hogy ez a terület mennyire fontos, és ennek érdekében évek óta közösen dolgoznak a hollywoodi stúdiós szakemberekkel, akiknek meglátásait figyelembe veszik a termékek fejlesztése során.
Egy ideje már kacsintgatnak a gamerek irányába is, de ekkora hangsúlyt azért nem kapott ez a szegmens eddig, mint most. Hogy a dolgot mennyire komolyan gondolják, azt jól mutatja, hogy az eseményen nagy csinnadrattával jelentették be, hogy szoros együttműködési megállapodást kötöttek az Activision Blizzarddal. Az is kiderült, hogy a Panasonic lesz a Diablo IV hivatalos tévés partnere, ami számos kommunikációs felületen megjelenik majd. A magasabb kategóriás 2023-as televíziókban több olyan újdonság is lesz, ami a játékosoknak kedvez.
Ezek közül a legfontosabb mindenképpen a G-Sync technológia támogatása. Emellett azt is kiemelték, hogy sikerült radikálisan csökkenteni a bemeneti késleltetés mértékét, de ezzel kapcsolatban sajnos konkrét adatokat nem árultak el. Ezen kívül érdemes kiemelni a Dark Visibility Enhancer nevű eljárást, amelynek aktiválásával az árnyékban bujkáló ellenfelek felderítése válik könnyebbé. Megalkottak egy külön kezelőfelületet is, amin csak olyan paraméterek és funkciók érhetőek el, amelyek a játékosok számára fontosak lehetnek. Ehhez hasonlót már láttunk más gyártóknál, de ez mindenképpen egy hasznos szolgáltatásnak tűnik. Az pedig a hab a tortán, hogy a hangmódok közé is bekerültek kifejezetten a játékok számára optimalizált profilok.
Hirdetés
Dizájn
Nem is olyan régen még a Panasonic intenzíven kísérletezett különféle extrém dizájnmegoldásokkal a televíziós szegmensben, azonban ezt a vonalat mára teljesen elengedték. A 2023-as televíziók legalábbis meglehetősen konzervatív (hadd ne mondjuk, hogy unalmas) külsővel bírnak.
Akad egy-két termék, így például az MZ2000 névre hallgató csúcsmodell, amely alá egy hangrendszert pakoltak, de ezt a megoldást már láttuk évekkel ezelőtt is ugyanebben a formában. Az viszont kifejezetten tetszett, hogy jó pár olyan televíziót állít hadrendbe a vállalat, amelynek képernyője forgatható a nyakon, hiszen ez manapság egyáltalán nem számít általánosnak. Akadnak olyan vállalatok, amelyek a csatlakozókat egy külső dobozra pakolják, aminek köszönhetően azok könnyebben elérhetőek, azonban a Panasonic nem tartozik közéjük, azaz a japán cég televízióin a csatlakozók minden esetben a hátlapon találhatóak meg.
Okostévé koncepció, LCD modellek
Az útkeresés ideje
A Panasonic döntéshozói úgy határoztak, hogy smart platform tekintetében minden korábbinál nagyobb választékot kínálnak. Az OLED televíziók többsége a saját MyHomeScreen rendszerre épül, de akad egy Google TV-s készülék is.
Az LCD fronton pedig még kaotikusabb a helyzet, ugyanis ezeken az előbb említett két platform mellett találkozhatunk majd olyan televízióval, amelyik az Amazon Fire TV-t, illetve Linuxot használ, sőt akad olyan készülék is, amelyen egyáltalán nincs okostévérendszer.
Nagyon úgy fest, hogy jelenleg e téren az útkeresés fázisában járnak, és majd a fogyasztói visszajelzések alapján alakítják ezt a területet, azt is mondhatnánk, hogy velük teszteltetik a szóba jöhető megoldásokat. A házon belül készülő MyHomeScreen ugyanis bár gyors és stabil, mostanra igencsak elavulttá vált, és jelenleg semmilyen jel nem utal arra, hogy szánnának pénzt és energiát egy komolyabb ráncfelvarrásra.
8K
A Panasonic egyike annak a kevés cégnek, amelyek ellenálltak, és nem emelték be a 8K felbontású televíziókat portfóliójukba. Ez így utólag igen jó döntésnek bizonyult, hiszen a 8K sosem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ráadásul az EU szigorúbb energetikai szabályozása miatt számos vállalat be is szüntette e termékek gyártását és forgalmazását. Nem túl meglepő módon tehát a Panasonic idén sem próbálkozik ilyen extrém nagy felbontású modellekkel.
LCD készülékek
A cég jó ideje már elsősorban az OLED modellekre fókuszál, de természetesen azért a hagyományosabb LCD technológiát sem felejtették el. Ennek tökéletes bizonyítéka, hogy bemutatták az eseményen a Panasonic első Mini LED háttérvilágítású QLED televízióját. A riválisok közül többen már évek óta kínálnak ilyen készülékeket, így azt a legnagyobb jóindulattal sem mondhatjuk, hogy e téren a vállalat vezető szerepet játszik.
Ráadásul nem is tűnt maximálisan meggyőzőnek az MX950 névre hallgató termék. A kép minősége persze nem rossz, de például a Samsung a Neo QLED televíziókkal már lényegesen előrébb tart ezen az úton, azaz szebb a kritikusnak számító feketéje, jobbnak tűnik a kontrasztja, valamint kevésbé fátyolosak a tónusai.
Emellett lesz Full Array Direct LED és hagyományos LED háttérvilágítású LCD televízió a japán cég idei kínálatában. Természetesen a legtöbb készülék 4K-s, de mellettük akad egy Full HD és egy HD modell is. Ez utóbbiak képminősége azért már elég harmatos, felesleges tőlük csodát várni.
OLED és jövőkép
OLED
A végére hagytuk a legizgalmasabb témakört, azaz az OLED televíziókat. A Panasonic továbbra is kitart az LG Display által gyártott panelek mellett, tehát idén még biztosan nem lesz Samsung Display kijelzős QD-OLED tévéjük. Az MZ2000 nevű csúcsmodellel a cél kimondva az volt, hogy a világ legjobb tévéjét alkossák meg. Ennek érdekében mikrolencsés OLED kijelzőt alkalmaztak, amelynek fényereje akár 70 százalékkal nagyobb lehet a korábbinál.
Az idei OLED tévéválaszték [+]
Ráadásul, mint ahogyan azt Hirofumi Shimizu, a cég vezető fejlesztője elárultra, kicsit át is alakították az LG-től vásárolt panelt. A fő cél a hűtés hatékonyságának javítása volt, amivel még tovább tudják fokozni a fénysűrűséget. Ennek következtében pedig kevésbé tűnnek fakónak a színek egy világos szobában, valamint látványosabb a nagy dinamikatartományú tartalmak megjelenítése.
Nagyon meggyőzőek az OLED tévék [+]
Az MZ2000 természetesen 4K felbontású, megkapta a cég legfejlettebb képfeldolgozó processzorát, 120 Hz a képfrissítési rátája, és támogatja a G-Sync, illetve a FreeSync használatát. A Technics mérnökei által fejlesztett integrált hangrendszerrel látták el, aminek részét képezik a közvetlenül a nézők felé irányított hangsugárzók, a függőlegesen pozicionált hangszórók, valamint egy beépített mélynyomó is.
Megnézhettük működés közben, és ennek alapján tényleg egy remek televíziónak tűnt, egy olyan modellnek, amelyik képes lehet beteljesíteni tőle elvártakat, tehát hogy ott legyen az év legjobb tévéi között. Ezen kívül lesz még három OLED televízió (MZ1500, MZ980, MZ800) az idei kínálatban, de ezek értelemszerűen valamivel szerényebb tudásúak. Egyébként működés közben ezekkel se volt semmi probléma, értelemszerűen egy kicsit kevésbé jó a színpontosságuk, kisebb a fényerejük, és a hangrendszerük sem olyan nagy teljesítményű.
Mit várhatunk a jövőben?
A jelek szerint a Panasonic továbbra is aktív szereplője kíván maradni a televíziós piacnak, egyáltalán nem úgy tűnik, mintha a vállalat arra készülne, hogy szép lassan leépíti ezt az ágazatot. Maguk a termékek is abszolút életképesek, és a vállalat munkatársai is teljesen bizakodóak, pozitívak voltak az eseményen. Az Activision Blizzarddal kötött együttműködés, illetve az Amazon felbukkanása a Panasonic környékén pedig szintén azt sejteti, hogy a patinás japán konszernnek komoly tervei vannak a jövőre nézve. Ennek pedig tényleg csak örülni lehet!
elefant