Panasonic DMC-GX7 – nagyon-nagyon!

Külvilág, ergonómia

Már hónapokkal a Panasonic DMC-GX7 hivatalos bemutatója előtt megindult a találgatás, hogy vajon miért késik ennyit a DMC-GX1 utódja, és milyen újdonságokat fog majd belecsomagolni a gyártó. Az új szolgáltatásokról és funkciókról szóló álmodozás mellett rengetegen adtak hangot a formatervet illető kívánságaiknak. A legtöbben a régi, 4/3-os DMC-L1 fotómasina vonalait szerették volna viszontlátni – a GX7 láttán pedig úgy tűnik, a Panasonic meghallgatta a rajongókat. Első pillantásra legalábbis van hasonlóság az L1 és a GX7 között.

A GX7 megőrizte a GX1 elődmodell vonalvezetését, azonban a nagyobb, hangsúlyosabb markolat és a valamelyest jobbra eltolt objektívfoglalat mégis egy teljesen más gép látszatát nyújtja elölről szemlélve. A bajonett eltolására a nagyobb markolati rész miatt volt szükség, hogy a fotós keze (pontosabban ujjai) kényelmesebben elférjen(ek), több hely legyen a fogantyú és az objektív között. A markolat elülső részében látható az AF segédfényének ablakocskája – ezen az apró részleten kívül más nem is nagyon található a frontlemezen. Azaz de, az objektív reteszének kioldója.

A hátoldalon egy érintésérzékeny, 3”-os kijelző található, ami lefelé kb. 30°-ban és felfelé kb. 90°-ban dönthető. A komoly mozgatómechanika hosszú élettartamot ígér, de azért jobban örültünk volna vagy egy fixen rögzített, vagy egy kihajtható és elforgatható LCD-nek (mint a G6, illetve GH3 vázakon). A rögzített egérmozinak azért lett volna értelme, mert egyrészt állványra szerelve amúgy is nehézkes, sőt, nagyobb cseretalpak esetén szinte lehetetlen a panelt megdönteni (a kijelző éle ugyanis felfekszik a cseretalpra), másrészt mert a fantasztikus felbontású elektronikus kereső maga is 90°-ban felhajtható. A mozgatható kijelzőnek így tehát csak akkor van igazán értelme, ha fejünk fölé tartjuk a masinát és úgy fotózunk.

Visszatérve az elektronikus keresőhöz: amikor a GX7 még csak pletykaszinten létezett, illetve előkerültek róla az első szabadalmi bejegyzések, akkor még senki sem hitte el azt, hogy a beépített EVF dönthető lesz. Ez a megoldás ugyanis – legjobb tudomásunk szerint – teljesen egyedülálló, sem a Panasonic, sem más gyártó nem alkalmazott eddig ilyet. A kereső egyébként 2,76 millió képpontos felbontással rendelkezik, képfedése körülbelül 100%-os, nagyítása pedig 1,39-szeres, ami 35 milliméteres rendszerre fordítva kb. 0,7-szerest jelent. A szemüvegesek is örülhetnek, hiszen -4/+3 közt lehet beállítani a dioptriaértéket. A kereső képe gyors gépmozgatásnál sem esik szét, nem találkoztunk a „szivárvány effektussal” sem (svenkeléskor látszanak az RGB színekre bontott képélek). Sötétben kissé belassul a képfrissítés (az EVF jelerősítéssel világítja ki a keresőképet) és némi zaj is látszódik, de ehhez már olyan rossz fényviszonyok kellenek, hogy ilyenkor optikai keresőn keresztül szinte semmit sem lehetne látni a témából.

Még a hátoldalnál maradva látható, hogy a GX7-re összesen négy fizikai, szabadon programozható funkciógombot helyeztek el. Amúgy a nyomógombok minősége jó, méretük pont jó lett. Szubjektív érzetre a GX1 gombjai gyengébb minőséget képviselnek. A hátoldalon látható vezérlőtárcsa nyomógombként is funkcionál, akárcsak a GX1-nél. A kezelőszervek kellemesen kézre esnek, de a markolatot fogó kéznek kissé zavaró a nyakpánt rögzítő fémfüle.

A gyártó határozottan húzza meg a válaszvonalat a G/GH és a GX sorozat között, mert hiába tud a GX7 is teljesen manuális videót rögzíteni (erről majd kicsit később), nincs se külső mikrofonnak, se fejhallgatónak csatlakozó kialakítva. A váz bal oldalán, egy gumifedél mögött csupán a szokásos USB, HDMI és vezetékes távkioldó aljzatokat találjuk.

A beépített villanó a retesz elhúzására pattan fel (azaz a „legautomatább” módban sem fog magától felnyílni) és ujjal lefogható pozícióban is megállítható, tehát a plafonra is deríthetünk vele.

A vaskos markolatba egy viszonylag szerény teljesítményű akkumulátor került, amivel körülbelül 300 képet és félórányi videót tudtunk elkészíteni rengeteg menüzéssel együttesen. A CIPA standard tesztje szerint egy töltéssel körülbelül 350 fénykép készíthető, amely érték reálisnak tűnik próbánk után.

Amint a markolat gumiján látható ikon is mutatja, itt található az NFC chip, tehát ide kell érintenünk a szintén NFC egységgel megáldott okostelefont (vagy táblagépet), ha gyorsan és fájdalommentesen szeretnénk a két eszközt összepárosítani.

A Panasonic DMC-GX7 két, a tükörreflexes gépekhez hasonló elrendezésű vezérlőtárcsával rendelkezik, így manuális módban közvetlen és gyors hozzáférésünk van az expozíciós értékekhez. Érdekesség az elülső tárcsa elhelyezése, amely a kioldó körül foglalja el helyét. Felülnézetből a következő részegységeket láthatjuk a masinán balról jobbra haladva: dönthető elektronikus kereső, vakusaru, beépített vaku, a filmfelvétel dedikált gombja, kioldó és elülső tárcsa, módválasztó és a bekapcsoló kar.

Tetszetős, neoretrós külsejével magára vonzza a figyelmet a Panasonic DMC-GX7, ráadásul a szemrevaló megjelenéshez jó ergonómia és kellemes kezelhetőség is társul. A váz a kisebb, fix gyújtótávolságú objektívekkel, de a nagyobb zoomobjektívekkel is kiegyensúlyozottan viselkedik a fotós kezében. A szemléltetés végett összeállítottunk pár összehasonlító képet a régi GX1-gyel:

Adatlap

Panasonic DMC-GX7
Érzékelő típusa, mérete Live MOS 4/3"
Effektív felbontás 16,1 MP
Optika cserélhető
Bajonettrendszer m4/3
Pormentesítő rendszer van, Supersonic Wave Filter
Záridő 1/8000 – 60 mp; 1/16 000 – 1/25 mp filmfelvételnél elektronikus zárral
LCD dönthető, érintésérzékeny 3"-os TFT LCD 1 036 000 képpontos felbontással
Elektronikus kereső LCD 2 764 800 képpontos felbontással, 100%-os képfedéssel, 1,39-szeres (ekvivalens 0,7-szeres) nagyítással, dioptriaállítási lehetőséggel
Belső memória nincs
Támogatott memóriakártyák SD/SDHC/SDXC
AF típusa kontrasztérzékelő AF rendszer, 23 AF ponttal, AF segédfénnyel
AF módok arcérzékelés, AF követés, 23 mezős AF, 1 mezős AF, pinpoint AF, érintéses AF, MF segéd
ISO érzékenységtartomány ISO 125-25 600
Fénymérés módja TTL nyíltrekeszes fénymérés, 1728 zónás multimintázatú érzékelési rendszer, intelligens többmezős, központi súlyozású, szpot
Fehéregyensúly auto, napfény, felhős, árnyékos, izzó, vaku, egyedi 1, egyedi 2, K-fok (2500-10 000, 100 K-s lépésekben)
Vaku kulcsszám 7, X-szinkronsebesség 1/320 mp
Vakuüzemmódok automata, vörösszem, be, lassú szinkron, kikapcsolva
Exponálás egy kép, sorozatfelvétel; önkioldó (2, 10 mp)
Üzemmódok P, A, S, M, C1, C2, C3, sémák, kreatív mód, videofelvétel, intelligens automata
Scene üzemmódok tiszta portré, selymes bőr, háttérvilágítás lágyítása, háttérfényben tiszta, relaxáló tónus, édes gyermekarc, kiemelt jelenet, élénk kék ég, romantikus naplemente, élénken ragyogó naplemente, csillogó víz, tiszta éjszakai táj, hideg éjszakai ég
Felbontás [4:3] 4592x3448 (L) / 3232x2424 (M) / 2272x1704 (S) / 1824x1368 (3D objektívvel) / [3:2] 4592x3064 (L) / 3232x2160 (M) / 2272x1520 (S) / 1824x1216 (3D objektívvel) / [16:9] 4592x2584 (L) / 3232x1824 (M) / 1920x1080 (S) / 1824x1024(3D objektívvel) / [1:1] 3424x3424 (L) / 2416x2416 (M) / 1712x1712 (S) / 1712x1712 (3D objektívvel)
Nyers (RAW) fájl van, RW2
Videofelvétel van, MP4, AVCHD
Videó minősége 1920x1080 (50, 30, 25 fps), 1280x720 (30 fps), 640x480 (30 fps); adatfolyam: maximum 28 Mbps
Extrák Wi-Fi, dönthető és érintésérzékeny kijelző, négy fizikai funkciógomb, NFC
I/O interfész USB 2.0, HDMI, vezetékes távkioldó (2,5 mm)
Áramellátás Li-ion akku (7,2 V, 1025 mAh)
Méret 122,6 x 70,7 x 54,6 mm
Tömeg 402 g (akkuval és memóriakártyával együtt)
Váz anyaga műanyag, fém
Fogyasztói ár 279 900 Ft (csak a váz)
Garancia 1 év

Menürendszer

Ha valaki látott már Panasonic menürendszert, akkor azonnal otthonosan fog mozogni a GX7 menüjében is, ugyanis egy az egyben ugyanolyan, mint a korábbi m4/3-os modelleké. Öt fő csoportra oszlik a rendszer: az első a felvétel, a második a mozgókép, a harmadik az egyéni beállítások, a negyedik az általános beállítások, míg az utolsó, az ötödik a lejátszás. Szokás szerint az első csoportban a képalkotáshoz közvetlenül kapcsolódó paramétereket találhatjuk, mint például a fotóstílust, a képarányt, a felbontást, a minőséget, a fénymérést és hasonlókat.

A mozgókép menüpontban értelemszerűen a filmfelvétel funkcióihoz nyerünk hozzáférést, mint például a felvételi formátum, a felvétel minősége, az expozíciós mód, az autofókusz, a mikrofon tulajdonságai.

A következő rész az egyéni beállításokat tárolja. Ide olyan egységek kerültek, mint például a saját beállítások memóriája, a szemérzékelő tulajdonságai, az AF segédfény, a manuális élességállítás segédjei, a gombkiosztás, az érintőképernyő tulajdonságai és társaik.

Az általános beállítások halmazában az órabeállítás, a dátum, a Wi-Fi paraméterei, az energiatakarékos opciók, az USB üzemmódja, a kijelző és a menü háttérszíne, a 3D lejátszás, a gép nyelve, a szenzortisztítás, a memóriakártya formázása és hasonló tételek szerepelnek.

Az utolsó, azaz a lejátszás pontban a képanyagok visszanézésekor aktuális funkciókat találjuk. Ide tartozik a diabemutató, a címszerkesztés, a retusálás, az alapvető videó szerkesztés, a fájlok védelemmel való ellátása (törlés ellen) és hasonlók.

Minden egyes fő menüpont több oldalra van osztva, s van, ahol nyolc, van ahol kevesebb lapon szerepelnek a szolgáltatások. A rendszert beállíthatjuk úgy, hogy kilépéskor elmentse az aktuális pozíciót, tehát újra belépéskor ugyanott folytathassuk a paraméterezést, mint ahol abbahagytuk, de ez mellőzhető is, akkor minden esetben az első csoport első pontjából indulunk.

A Panasonic DMC-GX7 is rendelkezik gyorsmenüvel, amit a dedikált nyomógombbal hívhatunk elő. Ide a fotózáshoz és a filmfelvételhez legszükségesebb funkciókat tette be a gyártó, mint a fotóstílust, a vaku paramétereit, a filmfelvételre vonatkozó adatokat (felbontás, formátum stb.), a képarányt, a képminőséget, a fókuszmódot, a fénymérést stb. A GX7 teljes menüjének bebarangolása alábbi videónkon tekinthető meg:

Működés I.

Manapság már szinte nem jelenik meg középkategóriás (vagy a fölötti) fényképezőgép vezeték nélküli funkciók nélkül, így nem csoda, hogy a GH3, G6 és a GF6 után a GX7 szintén rendelkezik Wi-Fi és NFC modulokkal. A fotómasina így természetesen nem csak fájlmásoláshoz, hanem távvezérléshez is használhatja a Wi-Fi-t – okostelefonokra és táblagépekre egyaránt letölthető a Panasonic Image App, amivel iOS és Android operációs rendszerek alatt egyaránt élvezhetjük a kábelmentes életet. A DMC-G6-ról szóló cikkünkben már szinte mindent leírtunk a Wi-Fi és az NFC működéséről, ezért most csak átemeljük az idevágó szövegrészeket:

„A G6 nagytestvérénél, a GH3-nál időközben nagyon megszerettük a vezeték nélküli funkciókat (távkioldás, adatátvitel), ezért örömmel vettük, hogy a gyártó a kedvezőbb árú gépekbe is beépíti a Wi-Fit. Sőt – mint már említettük – a G6 rendelkezik az összepárosítást nagymértékben megkönnyítő NFC (Near Field Communication) technológiával, ami még anno kimaradt a GH3-ból. Az „egyérintéses” beállításnak azonban az a feltétele, hogy olyan okostelefonnal vagy táblagéppel rendelkezzünk, amely ezt az eljárást szintén támogatja, tehát van benne NFC chip. A próbák során nekünk a „nehezebb” (értsd: manuális) utat kellett választanunk, mert a tesztjeinkhez használt Lenovo táblagépből kimaradt ez a dolog. A Panasonic DMC-G6 távvezérléséhez és szolgáltatásainak használatához szükségünk lesz a gyártó legújabb alkalmazására, amely iOS és Android alá egyaránt elérhető. A szóban forgó szoftver a Panasonic Image App 1.6.1-es verziója – a korábbiak nem támogatják a G6 gépet.

Pánikra azonban semmi ok, annyi a különbség, hogy a felhasználónak NFC hiányában magának kell bepötyögnie a meglehetősen hosszú és változatos jelszót, amit a fényképezőgép a csatlakozási művelet során megad (lásd fenti képernyőkép). A hálózati beállításoknál az SSID-t igény szerint meg lehet változtatni, aminek van is értelme, hiszen könnyebb a vezeték nélküli eszközök táborában a „G6-ra” rákeresni, mint – fenti esetben – „G6-E4108A-ra”. Csatlakozás után a G6 megjegyzi a párosított eszköz beállításait, így nem kell minden egyes újracsatlakozásnál megadni a jelszót. A csatlakozás egyébként történhet helyi hálózaton keresztül vagy közvetlenül is (Wi-Fi direkt). Ha útválasztónk rendelkezik WPS gombbal, akkor gyorsabban végezhetünk, de ha nem, akkor sincs baj, csak akkor meg kell adni a G6-nak a helyi titkosítást és a hálózati jelszót.

A menüben kiválaszthatjuk, hogy milyen műveletet szeretnénk elvégezni Wi-Fi-n kommunikálva. Választható a távvezérelt fotózás és képmegtekintés, a fotók a megfelelő tudással rendelkező tévére való továbbküldése, a kioldás után a fotó automatikus továbbküldése a párosított eszközre (a képek a fotómasina memóriakártyájára is felkerülnek), vagy a fényképezőn tárolt fotók másolása. A már említett Panasonic Image App alkalmazásnak három alapvető működési formája van: az első a kamera távvezérlését szolgálja (több funkciót és paramétert is elérünk általa, mint a gyorsmenü, az érintéses fókuszálás vagy a kioldás, de a „léptetett animáció” is innen vezérelhető), a második a képvisszanézés és a másolás, míg a harmadik a GPS naplózás, ahol az adott fényképek EXIF adataihoz akár hozzá is rendelhetjük azok készültének koordinátáit.”

Hirdetés

A pásztázó panoráma módot a GX7-nél is megtaláljuk, azonban itt nem a módválasztó tárcsán, hanem a sémák közt kell keresni. Érdekes, hogy míg a G6-nál bökkenők nélkül működött ez a szolgáltatás, addig a GX7-nél szinte csak állványról sikerült a panorámakészítés, szabadkézből ugyanis állandóan hibát jelezve kilépett (vagy túl gyors, vagy túl lassú, vagy nem megfelelő irányú volt az elektronikának a mozgásunk). Ha azonban sikerült végiglőni a látképet, akkor az nagyon szép, jól összerakott lett, csak radikális fényviszonyok közepette lehetett látni némi expozíciós eltérést az illesztéseknél. Kár, hogy a gép csak a végeredményt menti el, az egyes képkockákat nem.

A kreatív szűrőknek a GX7 módválasztó tárcsáján is dedikált pozíció jutott. Mint a korábbi Panasonic m4/3-os gépeknél, úgy itt is szívesen és gyakran használtuk ezeket, de főleg a drámai tónust, a szépiát, a lágy fókuszt vagy a miniatűr hatást.

Működés II.

Fontos kiegészítés: utólag derült ki, hogy a tesztelt fényképezőgép hardvere még végleges előtti változat volt, így a képstabilizátor jóval a tervezett alatt teljesített, ezért az erre vonatkozó észrevételeink nem érvényesek, a szenzormozgatásos stabilizátort majd egy későbbi vázzal ismét le fogjuk tesztelni!

A Panasonic DMC-GX7 az első olyan MILC masina a gyártótól, amely vázba épített, szenzormozgatásos képstabilizátorral is rendelkezik. Érdekesség, hogy amint olyan objektívet teszünk a vázra, aminek saját stabilizáló rendszere van, a vázon belüli azonnal kikapcsol és még menün belül, opcionálisan sem választható. Ha azonban stabilizátor nélküli lencserendszert csavarunk a gépre, a menüben ismét előbukkan a szenzormozgatásos stabilizátor. Próbánk során azonban nem voltunk lenyűgözve a működésétől, ugyanis 1-1,5 FÉ előnyre volt csupán képes a rendszer, ami ráadásul mozgóképfelvételhez nem is kapcsolható be.

A GX7-ben is megtalálható az időeltolásos felvétel (time lapse), illetve a léptetett animáció (stop motion), melyekkel érdekes videókat készíthetnek a művészi beállítottságúak. Előbbit bizonyára senkinek sem kell bemutatni, hiszen számos fényképezőgép rendelkezik már ilyen szolgáltatással: a fényképezőgép beállított időközönként elkészít egy-egy képet, majd a képsort mozgóképpé fűzi össze, amint lejárt az előre beállított felvételszám. Az új, léptetett animációval pedig a régi gyurmafigurás mesefilmekhez hasonló videókat készíthetünk. Az egyes általunk lőtt képkockákat a készülék mozgóképpé rakja össze egy gombnyomásra.

Csakúgy, mint a gyártó más m4/3-os gépeinél, úgy itt is lehetőségünk van arra, hogy a funkciógombokhoz saját igényeinknek megfelelő funkciót, szolgáltatást rendeljünk (a gombokhoz rendelhető funkciók tömkelegét a menüről forgatott videónkban lehet megtekinteni).

Nem újdonság már a kézi élességállítást nagy mértékben segítő focus peaking sem, ahol az éppen éles témarészlet kontúrjai színes vonalakkal kerülnek kiemelésre. A segéd konfigurálható: egyrészt az intenzitás (alacsony/magas), másrészt a kiemelések színe is variálható (a téma szín- és fényvilágától függően érdemes választani). Ha ez nem lenne elég, akkor kézi élességállításkor a kiválasztott fókuszmező alatti kép kinagyítását is kérhetjük.

Eddig szinte az összes elektronikus keresővel megáldott készüléknél megnéztük, milyen gyors a képváltás a hátsó LCD és az EVF között, így nem maradhatott ki most a GX7 sem. Amint a lenti videónk is mutatja, a sebesség szinte ugyanaz, mint a G6 és a GH3 modelleknél.

A Panasonic DMC-GX7 érintőkijelzője több ponton képes egyszerre érzékelni, ha megtapizzuk, aminek több előnye is van a használat során. Például képnézegetéskor két ujjal végzett „tátika” mozgással felnagyítható vagy zsugorítható a fotó. A művelet egyébként rendes használat során zökkenő- és akadásmentes, filmünkön a képernyőt felvevő kamera mögül ügyetlenkedve kissé döcögősen ment:

A HDR, avagy nagy dinamikatartományt felölelő fotózás mellett (csak JPEG képekkel lehetséges) hasznos szolgáltatás lehet nehézkes fényviszonyok közepette (nagyon kontrasztos témánál, ahol sok a világos és a sötét rész) a világos/sötét részeket egyengető funkció, ami négy előre beprogramozott állással rendelkezik. A világossági görbéket (világos és sötét részekre felosztva) -5/+5 szintek között lehet módosítani. Összesen hármat menthetünk el a saját „görbekreációnkból”.

Látható tehát, hogy a Panasonic igyekezett minden jóságot átörökíteni a korábban bemutatott gépekből a GX7-be, amivel a hétköznapi használatot sokkal kényelmesebben élhetjük meg. Valóban hasznos és praktikus az elektronikus kereső dönthetősége, a kreatív szűrők, a manuális fókuszsegédek, illetve a különleges videómódok (time lapse, stop motion).

Képminőség - frissítve

A Panasonic DMC-GX7 képminőségét a legújabb, 8.2.0.94-es számú Adobe Camera RAW segítségével immár a nyersfájlok alapján is meg tudtuk nézni, a korábbi Raw Therapee-s konverziókat elvetettük. Íme, ISO-s képeink (balra a gép saját JPEG fájljai, jobbra az Adobe Camera RAW által generált tömörített állományok):

Az Adobe Camera RAW-s átalakítást az alkalmazás gyári értékein hajtottuk végre, tehát a zajszűrés maradt 0 (luminancia) és 25 (krominancia) 50-es értékű színrészlettel. Az élesítés maradt a szokásos 25 (mértéke), 1,0 (rádiusz), 25 (részlet) és 0 (maszkolás).

A zajos képek elkészítése előtt a gépen belüli összes szűrést, amennyire lehetett, kikapcsoltuk, illetve levettük (fotóstílusok között a standardnál -5-ös értékre vettük a zajszűrést). Ennek tükrében megállapítottuk, hogy a GX7 saját JPEG fájljai ISO 1600 és ISO 3200 között kezdenek kissé elmosódni, azonban zajnak ISO 6400-ig (inkluzíve) nincs látható nyoma. ISO 12 800 és ISO 25 600 mellett sem esnek szét a színcsatornák, így például a sötét képrészleteken nem csordul túl a kék, nem mosódnak össze a színfoltok.

A nyers fájlok alapján látszik, hogy – mint általában – a GX7-tel is akkor érhetjük el a legjobb képminőséget, ha RAW-ban fotózunk, és magunk hajtjuk végre a konverziót. Korábbi feltételezésünk, hogy az RW2 állományokban legalább +2 FÉ tartalék van a gép saját JPEG fájljaival szemben, szinte száz százalékosan beigazolódott. Következzenek képmintáink:

ISO 200, F6.3, 1/640 mp, 150 mm | ISO 200, F2.8, 1/5000 mp, 45 mm | ISO 200, F8, 1/320 mp, 45 mm

ISO 200, F8, 1/200 mp, 45 mm | ISO 200, F2.8, 1/250 mp, 45 mm | ISO 200, F8, 1/160 mp, 45 mm

ISO 200, F2.8, 1/500 mp, 45 mm | ISO 1600, F2.8, 1/80 mp, 45 mm | ISO 200, F10, 1/500 mp, 32 mm

ISO 200, F1.7, 1/5000 mp, 20 mm | ISO 200, F4.5, 1/800 mp, 20 mm | ISO 800, F5.6, 1/320 mp, 140 mm

ISO 800, F10, 1/1300 mp, 140 mm | ISO 200, F3.5, 5 mp, 8 mm | ISO 200, F8, 1/200 mp, 45 mm

ISO 1600, F8, 1/250 mp, 45 mm | ISO 200, F5, 1/200 mp, 14 mm | ISO 200, F6.3, 1/160 mp, 42 mm

ISO 200, F7.1, 1/200 mp, 42 mm | ISO 200, F8, 1/250 mp, 42 mm | ISO 1600, F6.3, 1/8000 mp, 42 mm

ISO 200, F9, 1/250 mp, 32 mm | ISO 200, F5.6, 1/100 mp, 42 mm | ISO 200, F6.3, 1/160 mp, 42 mm

ISO 200, F6.3, 1/200 mp, 42 mm | ISO 200, F5.6, 1/125 mp, 42 mm | ISO 200, F2.8, 1/50 mp, 45 mm

ISO 200, F9, 1/640 mp, 14 mm

Filmfelvétel és értékelés

Ha videózásról van szó, akkor a DMC-GH3 verhetetlen – ezen a tényen a GX7-tel sem szeretne változtatni a gyártó, azonban látható, hogy a Panasonic mérnökei igyekeznek megfelelni a rajongók kívánalmainak, s már a G6-ban is elérhetővé tették a manuális mozgóképfelvételt. Nincs ez másképp a GX7 esetén sem, azaz már ez a masina is megkapta a dedikált videofelvételi módot, melyen belül P, A, S és M módokban vehetjük fel képanyagainkat. Ha a módválasztó tárcsát a videó állásba tekertük, a menüben állíthatjuk be a használni kívánt módot, ugyanis csak így lesz lehetőségünk arra, hogy felvétel közben is változtathassunk az expozíciós paramétereken, vagyis a záridőn (minimum 1/25 mp lehet) és a rekeszen. Azt érdemes észben tartani, hogy felvétel közben csakis beépített képstabilizátoros optikákkal lesz stabilizált a kép, a szenzormozgatás videózás közben nem működik! A legmagasabb érzékenységi érték ISO 3200 lehet, e fölé nem enged kapcsolni az elektronika.

Természetesen a fotóstílusokat mozgóképeinkre is ráhúzhatjuk; a felvételi formátum lehet MP4 vagy AVCHD, a felvétel minősége pedig 1920x1080 @ 50p-ben csúcsosodik, ami körülbelül 28 Mbps-es adatfolyamban merül ki. A felvett hang sztereó, a beépített mikrofon szintje azonban csak három lépésben módosítható felvétel előtt. A szélzajcsökkentés lehet automata, magas, standard, alacsony, illetve kikapcsolt állapotban. Külső mikrofont, fejhallgatót nem lehet csatlakoztatni a GX7-hez. A felvett hang minősége nagyon jó (annak ellenére, hogy csak 125 kbps-os). A mozgóképalkotáshoz is használhatók a korábban már említett világos/sötét részek görbéi, ami nagyon praktikus lehetőség. A képminőség remek, sem moirét, sem jello hatást nem tapasztaltunk videózáskor. Tesztvideó.

Értékelés

A Panasonic feladta a leckét a konkurenciának a DMC-GX7-tel, hiszen több ponton felel meg szinte teljes mértékben az „igényes fotósok társaságának”: Megvan a sokak által kívánt neo-klasszikus vonalvezetés, van beépített elektronikus kereső, ami ráadásul dönthető és első osztályú képminőséggel kényeztet (kontrasztos, gyors frissítésű kép, aminek a színvisszaadása sem rossz), van manuális videofelvételre mód, az állóképek minősége a m4/3 kategóriában szerintünk jelenleg majdnem a legjobb, az ergonómia sem rossz (jó a gombkiosztás, de a gép kiegyensúlyozottsága kisebb és nagyobb objektívekkel is megfelelő), és ráadásul a 280 000 forintos nyitó ár sem nevezhető túl magasnak (ahhoz képest, amit a készülék nyújt, és amennyibe a konkurens gépek kerülnek).

Persze a GX7 sem tökéletes, kár is várni az über-gépet, mert azt egyik gyártó sem fogja letenni elénk az asztalra (ki venné meg akkor a következő, következő és következő fényképezőgépeket?). Jó lett volna azért látni egy mikrofonbemenetet (a füles aljzata már valóban a GH3 kategóriába tartozik), és a beépített, szenzormozgatásos stabilizátor is lehetne hatékonyabb (illetve filmfelvételhez is használható) – de sokkal több kritizálnivalót nem találtunk. Nagyon-nagyon? Igen, nagyon tetszett a masina. Olyannyira, hogy eddigi élményeink alapján egy erős ajánlott címmel tudjuk illetni a GX7-et.

Termék megnevezése Panasonic DMC-GX7
Jellemzés GX1 a négyzeten.
Pró + Magyar menürendszer,
+ manuális videofelvétel,
+ programozható gombok és tárcsák tömkelege,
+ gyors és flott működés,
+ HDR funkció,
+ többszörös expozíció,
+ nagyon jó építési minőség,
+ dönthető, érintésérzékeny kijelző,
+ zsizsikesedéstől szinte teljesen mentes EVF,
+ kényelmes, vastag markolat,
+ nagyon jól érzékelhető nyomáspontú kioldó,
+ NFC, Wi-Fi,
+ pásztázó panoráma mód,
+ több nagyszerű kreatív szűrő, melyek mozgóképeinkhez is alkalmazhatók,
+ méltó utódja a DMC-GX1-nek.
Kontra - Akku lehetne izmosabb,
- a kijelző nehézkesen dönthető, ha cseretalp van felszerelve a vázra,
- viszonylag lassú képváltási sebesség EVF és kijelző közt,
- nincs mikrofonaljzat,
- a beépített képstabilizátor gyenge teljesítményű.
Ergonómia
Képminőség JPEG
Képminőség RAW
Mozgóképek minősége
Mozgóképfunkciók
Ár/érték
Felépítés, anyaghasználat
Ennyire kellene


Panasonic DMC-GX7 fényképezőgép

MLaca

A Panasonic DMC-GX7 fényképezőgépet és a Lumix objektíveket a Panasonic magyar képviseletétől kaptuk kölcsön.

Azóta történt

Előzmények