Hirdetés
Egy szellemek által is látogatott misztikus japán fürdőház menedzselése – olyan nagyszerű ötlet ez, hogy az ember csak csodálkozni tud, hogy miért is kellett ilyen sok idő hozzá, hogy az megihlesse a játékfejlesztőket. A mobiltelefonos (és ma már Switch-en is elérhető) Hot Springs Story volt talán az első ilyen program, de alig három hónapja próbálhattuk ki az ugyanezt a témát némileg komolyabban feldolgozó Spirittea demóját is. Aki pedig tudja, hogy az onsen a hévizes fürdőházak japán neve, az az is sejtheti, hogy a most megjelent Onsen Master milyen témát választott magának.
Az Onsen Master hőse egy Mu nevű srác, aki mestere mellett tanulta ki a fürdőházakkal kapcsolatos tevékenységek teljes körét: mikor a játék indul, már rutinosan suvickolja a dézsákat, mossa fel a vendégek által hátrahagyott tócsákat, és darálja a gyógyvízbe szánt illatos növényeket. A játék központi drámáját pont e mester eltűnése biztosítja; sajnos ez közel sem olyan érdekes, mint amilyen hosszúak az átvezető jelenetek, engem még a végső nagy fordulat sem rázott meg különösebben. Ami a játék felépítését illeti, nem kell semmi bonyolult dologra számítani: tanára keresése közben Mu, illetve egyszemű yokai-barátja (a yokai a japán folklórban megjelenő szellemek neve) bejárja Japán fantasy verzióját, fürdőházról fürdőházra vándorolva, mindenütt megfürdetve a helyieket.
A kihívás lényege roppant egyszerű: mindig több a teendő, mint amennyi idő vagy nyersanyag rendelkezésünkre áll. Az Overcooked, a Moving Out, a Good Job! és a hasonló, elsősorban a vidám kapkodásra és az általában hamar kiabálásba forduló kooperációra épülő játékok nyomán haladva az Onsen Masterben is a megállás nélkül a nyakunkba ömlő feladatok, illetve a kegyetlenül visszaszámláló óra lesznek legfőbb ellenfeleink – a kétfős kooperatív módban pedig mindehhez a nyilvánvalóan totális pancser társunk tesz majd hozzá egy jókora adag extra stresszt. Legalábbis ez az elmélet: a gyakorlatban mindez ugye csak akkor jelent tényleges élményt, ha minden a helyén van, márpedig az Onsen Master igen komoly hiányosságokkal küzd.
No de az éles kritika előtt térünk vissza egy pillanatra az alapokhoz: mi is lesz Mu feladata a játékban? Az Onsen Master hat eltérő fürdőházat tartalmaz, és mindben három-három pályát kell teljesíteni – az utolsón mindig egy meglehetősen főellenség szellem megfürdetése is kötelező. Minden fürdőben négy dézsa áll rendelkezésre, valamint ezekbe öt eltérő gyógynövény, illetve a későbbi pályákon már áldást kifejező papírcetlik is. Amikor megérkeznek a vendégek, a fejük feletti színes ikon jelzi, hogy melyik gyógyfűtől illatozó vízbe vágynak. A megfelelő növényt le kell őrölni az analóg kar forgatásával, be kell dobni az egyik dézsa tiszta vízbe, majd oda kell vezetni (mi több, rángatni, vonszolni, vagy akár hajítani) a klienst. Minden feltöltött dézsa öt embert tud kiszolgálni mielőtt végérvényesen mocskossá válik – ezt követően le kell engedni és tisztára kell sikálni azt, aztán jöhet bele az épp aktuális elvárásoknak megfelelő új gyógynövény, és végül a kliensek.
Ez jelenti az alapot, amire az Onsen Master épül, de ezt két tekintetben is variálták a fejlesztők. Az egyik ilyen elemet a vendégek jelentik, akik között néha megjelennek a türelmes sorban állásra nem nagyon hajlandó yokai szellemek is. A kappák, kitsunék, tenguk és csontvázak mind megzavarják az amúgy is elég kapkodós játékot – előbbiek például minduntalan randa tócsákat eregetnek, utóbbiak pedig a legkisebb várakozást is azzal torolják meg, hogy áthajítják Mut a pálya szemközti sarkába. A főellenfelek külön extrát jelentenek, azokat mindig valami pici trükk kíséretében háromszor kell a kívánt anyagokkal kényeztetni. A másik csavart maguk a helyszínek jelentik: ugyan az első, oktató jellegű fürdőház még nem kínál semmi különlegeset, de a későbbiek már mind valami nehezítéssel járnak. Az egyiket rendszeresen elönti a dagály, a másikon cseppkövek hullanak a plafonról, a harmadikon két dézsát külön kell megnyitni és így tovább.
Mindezekkel együtt sem lesz igazán trükkös vagy nehéz a játék, nekem például kettőnél több próbálkozásra csak a legutolsó pályán volt szükségem az igen szigorú időlimit miatt. És mivel az időlimit legfeljebb kétperces, és mivel csupáncsak 18 pálya van a játékban, ebből az is következik, hogy még az egyes helyszínek kimaxolásával, a háromcsillagos értékelések utólagos elérésével sem lehet másfél-két óránál több az az idő, amit az Onsen Master felemészt. Nekem még ezzel sem lenne feltétlenül nagy bajom, de sajnos még ez a kevéske idő sem telik gond nélkül. A legnagyobb probléma az, hogy az irányítás közel sem elég feszes ahhoz, hogy kiszolgálja a játékot. Nagyon könnyű a rossz kliens kezét megfogni, vagy éppen elejteni a gyógynövényt, az pedig még idegesítőbb, hogy mind mászkálás, mind ugrálás közben lépten-nyomon beleakadunk valamibe; kooperatív-módban ráadásul ezek a hibák megsokszorozódnak. A megannyi buggal való harcot tovább színesíti, hogy legalábbis Xboxon az achievementek jó kétharmada azok teljesítése esetén sem nyílik meg.
Próbáltam szeretni az Onsen Mastert, de hiába kellemes zenéje és gyönyörűen megrajzolt térképe, ez finoman szólva sem volt elég a sikerhez. A 18, általában első próbálkozásra egyedül is simán teljesíthető pályája rendkívül kevés, arról nem is szólva, hogy még a főszereplő irányítása, és emiatt az egész játékmenet is kifejezetten irritáló lett. A kapkodásra építve tényleg lehet vidám játékot készíteni – ezúttal viszont ez nem sikerült.
Az Onsen Master PC-re, Switch-re, illetve Xbox konzolokra jelent meg.
Összefoglalás
Az Onsen Masterben hat japán fürdőházban kell helyt állnunk: a vendégeket a dézsákhoz irányítva, mindenkit a megfelelő illatszerrel kényeztetve, a koszt feltakarítva. Feladatunk végtelen, a cél az, hogy adott idő alatt sikerüljön a lehető legtöbb pontot összeszedni a megfelelő magatartással. Már ez az alap sem annyival magával ragadó, mint szerettem volna, de sajnos a kevéske tartalom és az irányítás komoly problémái még inkább betesznek a játékélménynek.
Az Onsen Master legjobb pontjai:
- A körítés stílusos.
Az Onsen Master leggyengébb részei:
- Pocsék irányítási rendszer;
- rengeteg egyéb kisebb-nagyobb hiba;
- érthetetlenül rövid és könnyű;
- túl egyszerű ahhoz, hogy igazi partijátékká váljon.
Bényi László