Terepszemle
Most térjünk rá a játék leglényegesebb elemére: a vadászatra. Minden küldetés előtt érdemes alaposan felkészülni, hiszen a siker kulcsa a brutálisabb lényeknél (a tüzes Nu Udra nevét talán itt dobnám be) sokszor a megfelelő előkészületekben rejlik. Az egyik legfontosabb lépés a szükséges felszerelések elkészítése: különféle csapdákat, töltényeket, gyógyitalokat és erősítő főzeteket állíthatunk elő, melyek szinte nélkülözhetetlen társaink lesznek a harcban. Ha már jól ismerjük a kiszemelt szörnyet, a célzottan megválasztott fegyverzet és páncélzat szintén elengedhetetlen – ám nem szabad lebecsülni a főzés jelentőségét sem. Sátrunkban – vagy hordozható grillsütőnk segítségével akár a vadonban is – ínycsiklandó ételeket készíthetünk, melyek különböző ideig tartó erősítő hatásokkal ruháznak fel minket. Ráadásul az étkek látványa is rendkívül gusztusos, nem egyszer azon kaptam magam, hogy megéheztem a látványos tálalástól. A vadászat megkezdésére több lehetőség is akad: segítőnknél, Almánál választhatunk küldetést, felkészülhetünk a saját sátrunkban, vagy akár menet közben, egy véletlenszerű összetűzés során is belevethetjük magunkat egy óriási, több fázisból álló, az egész pályán végigsöprő küzdelembe.
Számos küldetéstípus közül választhatunk: folytathatjuk a kampányt, ismételten megküzdhetünk a már legyőzött szörnyekkel, vállalhatunk mellékküldetéseket és részt vehetünk időszakos eseményeken is. A vadászat során érdemes kihasználni a környezet által nyújtott lehetőségeket: hatalmas sziklákat zúdíthatunk a gigászi bestiákra, más lényeket csalhatunk be a harcba, vagy akár Palicónk segítségével elterelhetjük magunkról a figyelmet. Fegyverünk állapotára szintén oda kell figyelni, ugyanis a penge viszonylag gyorsan tompul, ezért akár küzdelem közben is élezésre szorulhat. Az újdonságok sorát gazdagítja a fókusz mód, amely lehetővé teszi, hogy pontosabban célozzunk a szörnyek meghatározott pontjaira, valamint most már a szörnyeken keletkezett sérüléseket is láthatjuk. Ezt kihasználva súlyos sérüléseket okozhatunk: a megfelelő helyen eltalált lények nemcsak masszív sebzést szenvednek el, de egy pillanatra meg is bénulhatnak. A sebzések helyén maradandó sebhelyek keletkeznek, így az adott pontot újra kihasználni már nem lehetséges.
Ha sikeresen legyőztük a kiszemelt fenevadat, lehetőségünk nyílik megnyúzni azt, hogy a nyert nyersanyagokat új páncélok és fegyverek készítéséhez használjuk fel. Egy teljes felszerelés összeállításához azonban valószínűleg nem lesz elegendő egyetlen vadászat, így előfordulhat, hogy többször is szembe kell néznünk ugyanazzal a szörnyeteggel. A küldetések végén extra jutalom és pénz üti markunkat, ám utóbbi mértéke csökkenhet, ha a harc során a szörny kiütött minket (vagy társainkat). Külön köszönet a fejlesztőknek, hogy immár nincs szükség a korábban megszokott lootolási idő kivárására – amint végeztünk, azonnal lezárhatjuk a küldetést. A környezet dinamikusan változik, ami közvetlen hatással van a szörnyek viselkedésére is: bizonyos lények kizárólag adott időjárási viszonyok között bukkannak fel, ami még izgalmasabbá teszi a vadászatot. Természetesen a fentiek ugyanúgy élvezhetők egyedül és akár négyfős csapatokban is: bármely szörny ellen közösen szállhatunk harcba barátainkkal, vagy akár ismeretlen vadászokkal. Ha a küzdelem hevében úgy érezzük, jól jönne a segítség, egy jelzőfény fellövésével mások támogatását is kérhetjük – sőt, amennyiben nem találunk elérhető játékost, abban az esetben gép által irányított társak csatlakoznak hozzánk, akik szintén kiválóan helytállnak a csatatéren.
A történet befejezése korántsem jelenti a kaland végét, hiszen ekkor nyílik meg a High Rank lehetőség, amely új küldetéseket, vadászati szinteket, szörnyvariációkat és számos egyéb érdekességet tesz elérhetővé. A fejlesztők már előre bejelentették a közelgő frissítéseket is: az első új fenevad, a hatalmas leviatán Mizutsune már tavasszal érkezik. A teszt PlayStation 5-ön zajlott, és míg e platformon a bétaverzió során teljesítményorientált módban is komoly akadozásokkal találkoztunk, a végleges kiadás sokkal stabilabb élményt nyújtott – néhány elhanyagolható röccenéstől és az elvártnál homályosabb képminőségtől eltekintve nem tapasztaltam komolyabb problémát. (PC-n nem láttam ezt a verziót, de nagyon kíváncsi leszek rá, hogy ott mekkora az előrelépés a korábbi tesztverziókhoz képest.) Azok számára, akik a részletgazdag látványt helyezik előtérbe a képkockaszám helyett, külön opció áll rendelkezésre, míg a kompromisszumot keresők egy kiegyensúlyozott módot is választhatnak, amely a vizuális minőség és a teljesítmény között keresi egyensúlyt.
Mi tehát a végső következtetés? Vajon érdemes új vadászként belevágni a Monster Hunter Wilds világába? Az első néhány, kultúrsokkal felérő órában erre talán még habozva válaszoltam volna, ám a tesztidőszak második felére a játék annyira magába szippantott, hogy szinte alig tudtam letenni a kontrollert. Végre kiismertem fegyvereim működését, kellően felkészültem a küldetések előtt, és fokozatosan elsajátítottam a vadászat fortélyait. Amikor egy gigászi Rathalos bukkant fel a látóhatáron, már alig vártam, hogy belevethessem magam a küzdelembe! A Monster Hunter Wilds világa él és lélegzik. Változatos helyszínei és sokszínű lényei dinamikusan reagálnak a környezetükre, így sosem érezzük statikusnak a kalandot. A fegyverek cserélgetésével teljesen eltérő játékmeneteket próbálhatunk ki, míg a nyersanyagokból készített páncélok és harci eszközeink nemcsak a fejlődés szempontjából elengedhetetlenek, de a változatos dizájn révén frissítő vizuális élményt is nyújtanak. A sorozat veteránjai még új fegyverzet és radikális átalakulások híján sem fognak csalódni a Wilds nyújtotta élményben, az újoncokat pedig csak bátorítani tudom, hogy merjenek belevágni! A játék valóban egyedi és felejthetetlen kalandot kínál mindenkinek, aki hajlandó felfedezni a vadon veszélyekkel teli, ám lenyűgöző világát.
A Monster Hunter Wilds PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series konzolokra jelenik meg 2025. február 28-án. A játék dobozos verzióban is megjelenik.
A tesztjátékot a magyar forgalmazó Cenega Hungary biztosította.
Összefoglalás
A Monster Hunter Wilds a Capcom legendás szörnyvadász-sorozatának legújabb része, amely a World által kitaposott utat követi, célja pedig továbbra is az, hogy a hardcore rajongók kiszolgálása mellett a szélesebb közönséget is megszólítsa. Bár rendszereit tekintve óriási átalakulás ezúttal nem volt, változatos harcrendszerével, színes és dinamikus világával, valamint fantasztikus vidékeivel és faunájával friss élményt nyújt a régi vágású és az újonc szörnyvadászoknak is. Bár középszerű története durván 25 óra alatt végignézhető, a játék lényegi részét nem a sztori, hanem a (kooperatív) vadászat adja, a stáblista után megnyíló lehetőségek pedig kétszer ennyi játékidővel kecsegtetnek.
A Monster Hunter Wilds legfőbb pozitívumai:
- Változatos harcrendszer a 14 fegyvernek köszönhetően;
- gyönyörű, életteli, az eddigieknél dinamikusabb világ;
- apró, de kreatív és hasznos újítások minden téren;
- hatalmas és változatos bejárható terület.
A Monster Hunter Wilds legfőbb negatívumai:
- A történet még mindig középszerű;
- kisebb teljesítmény-hibák.
Balga Bence