Jagged Alliance 3 teszt

Évtizedeket kellett várni a Jagged Alliance 2 igazi folytatására, de most, oly sok meghiúsult ígéret és borzalmas felújítási kísérlet után végre megérkezett a harmadik rész.

Hirdetés

Saját úton

Nem tűntek el azonban a második rész legfontosabb komponensei: a zsoldosok és a fegyverek. Nem elég, hogy a Jagged Alliance 2 felbérelhető specialistái csaknem hiánytalanul visszatértek (a turbóvallásos magyar tűzszerésszel, Barry Ungerrel együtt!), és még néhány új alakot is találunk a listán. A névsor ezúttal 40 főből áll, és az embereink közti viszonyrendszer megint egy extra taktikai réteget jelent. Csaknem minden zsoldosunk rendelkezik néhány kedvelt baráttal és utált ellenséggel a csapaton belül, és bizony moráljukra, sőt, egy idő után már fizetési igényükre is alaposan kihat, ha együtt dolgoznak. Igor és Ivan például már alapból nagy cimborák, de előbbi némi közös akciózás után totálisan belezúghat Kalynába is – Ivan viszont nem hajlandó új kapcsolatokat kialakítani.


[+]

Harcosaink természetesen a csatatéren is eltérő teljesítményt nyújtanak: egy szanitécet, egy mesterlövészt vagy épp egy közelharci specialistát értelemszerűen másként érdemes használni. Alaptulajdonságaik eltérő mivolta ellenére a legnagyobb különbség köztük a perkjeikben található: a szintlépések során választott passzív bónuszok mellett ugyanis mindenki rendelkezik egy exkluzív képességgel is. A kizárólag szexuális töltetű célzásokkal kommunikáló Fox például lebukása esetén egy extra kört kap – az ellenfelek ugyanis addig csorgó nyállal bámulják a provokatívan öltözködő hölgyet. A már említett hazai Barry minden héten új robbanószereket generál, Igor vodkát hörpint az extra védelemért, Ice pedig képes becélzott ellenfelének minden részét egyszerre támadni egy hosszú sorozattal.


[+]

Természetesen a Jagged Alliance a harmadik résznél sem hagyott fel fegyvermániás mivoltával: még a töltőképernyő is egy ilyesmivel foglalkozó paródiamagazint ábrázol. A több száz közelharci eszköz, páncél, robbanószer és lőfegyver közt mindenki, de ezúttal tényleg mindenki megtalálja majd a neki legjobban tetsző felszerelést; és ha ez a változatosság mégsem lenne elég, a fegyverekre további figyelem hárult: azokat rengeteg kiegészítővel ruházhatjuk fel, ráadásul lőszer terén is meglepően sok lehetőséget kapunk. A méret tekintetében eltérő lőszerfajták használatán túl is számtalan variációt találhatunk, így például gépkarabélyokba választhatunk a páncélozott, illetve a csupasz katonák ellen való töltények mellett nagyobb pontosságot adó prémium skulót, hangtompítós fegyverekhez ajánlott szubszonikus lőszert, valamint fényjelző lövedékeket is, amelyek egyrészt azonnal felhívják zsoldosunkra a teljes zóna figyelmét, másrészt viszont mindenféle nemzetközi törvényeket megsértve általában fel is gyújtják az eltaláltakat.


[+]

Ez az aprólékosság tetemes mértékű mikromenedzselést is magával vonz, amihez a felszerelés gyakori és időigényes javítgatása, illetve néhány nehézkes designdöntés is hozzátesz még. Utóbbira egy engem épp irritáló példa, hogy az éjjellátókat nem lehet sisakok – vagy akár egy baseball-sapka – mellett hordani, így hát állandóan át kell öltöztetni embereinket. Szintén érdemes tudni, hogy a felgyűlt kacatokat az azonnal – akár csatában is! – pénzzé tehető gyémántok és műtárgyak kivételével nem lehet eladni, így aztán a sok, hullán talált lőfegyvert darabjaira kell bontani, a komponensekből pedig a legjobb szerelőnk tud kiegészítőket gyártani. A játék egyébként erről sem beszél egyetlen szóval sem, még csak meg sem említi ezt a lehetőséget.


[+]

A Jagged Alliance 3 tehát nem olyan modern, mint lehetne – de ha van széria, amitől ezt nem is vártam el, akkor az ez. A harmadik rész sokkal inkább egy visszatérés a formához, afféle újra-bemutatkozás azok számára, akik a kilencvenes években még nem, vagy nem ilyesmivel játszottak – és így nézve remekül sikerült programról van szó. A legújabb Tropico motorja remekül birkózik meg a teljesen más stílusú trópusi világ megteremtésével, és a pályatervezők mindent megtettek, hogy a száznál is több zóna tényleg eltérő hangulatot és lehetőséget biztosítson. Harcolunk majd hatalmas gyarmati villák kertjében és a tényleges őserdők mélyén, felégetett szavannán és sáros bádogvárosban, hegyek hágóin és idilli tengerparton és bányák mélyén egyaránt. Az én, ma már csúcsnak nem nevezhető, 2080 Superrel szerelt gépemen tökéletesen futott a játék mindent maximumra húzva, és az idegesítő irányítási problémákon túl technikai hibákkal nem találkoztam. (A fórumokon körülnézve egyes videokártyákat nagyon nem szeret a játék, szóval vásárlás előtt érdemes ennek utánanézni.)


[+]

Nem igazán bizakodtam benne, hogy valaha lesz még Jagged Alliance 3, az pedig teljesen irreálisnak tűnt, hogy azt élvezni fogom 25 évnyi nosztalgiát követően is. Szerencsére ez a forgatókönyv valósult meg, még akkor is, ha rengeteg téren vannak kisebb kifogásaim a játékkal. Az biztos, hogy nem való mindenkinek: sajnos arra nem jutott fejlesztési idő, hogy egy újonccal megismertessék e sorozat működését és ennek az epizódnak a sajátosságait, de ha ezen sikerül átlendülni, akkor az akár 50-60 órásra is elnyúló felszabadító hadjáratunk nagy élmény lesz. A következő rész potenciálisan óriásit javulhat – de én már annak is örülök, hogy sikerült a lehetetlen, és a Jagged Alliance 3 méltó erre a névre.

A Jagged Alliance 3 kizárólag PC-re jelent meg.

Összefoglalás

A sorozat rajongói fellélegezhetnek, és végre kiengedhetik magukból a feszültséget: megszámlálhatatlan nekifutás után végre méltó utódot kapott a Jagged Alliance 2! A harmadik rész annál nem feltétlenül jobb játék, de mivel az egy igazi klasszikus volt, már az is elég, hogy sikerült azt látvány terén modernizálva lényegében felújítani. Sok pontja minimum megkérdőjelezhető (az például igen sokakat rémesen zavar, hogy nem látni a pontos találati esélyeket), de ettől még jó érzés órák tucatjait eltölteni vele.

A Jagged Alliance 3 legfőbb pozitívumai:

  • Végre örülhet a sorozat minden rajongója;
  • minden szektor egy szépen kidolgozott helyszín;
  • mély harcrendszer, sok egyedi zsoldossal és fegyverrel;
  • sok taktikai és stratégiai érzéket kíván meg.

A Jagged Alliance 3 legnagyobb hiányosságai:

  • Gyakorlatilag semmiféle oktatómód nincs a játékban;
  • nincs bármikor elérhető bolt és nincsenek járművek;
  • a karakterfejlődés lassú és esetleges.

Bényi László

Azóta történt

  • Konzolokra is megjelenik a Jagged Alliance 3

    PlayStationre és Xbox-ra is készül a játék, az új kiadások premier dátuma egyelőre nem ismert.

  • Konzolokra is megjelent a Jagged Alliance 3

    A premier alkalmából kaptunk egy friss launch trailert is az új kiadásokhoz.

  • Rising Lords teszt

    Középkori élet, ezúttal egy birodalmi terveket dédelgető újdonsült király szerepében – a Rising Lords gazdasági menedzserként és wargame-ként is megpróbál hódítani.

  • Thronefall teszt

    Minimalista stratégiai játék, ahol a gazdaság kiépítésének és a háborúk megvívásának a feladata is a mi aprócska vállunkat nyomja – még szerencse, hogy lehet gólemet idézni!

Előzmények

  • Nobunaga’s Ambition: Awakening teszt

    Negyvenedik születésnapját, és óvatos matek szerint is 16. fővonalbeli játékát ünnepli a Nobunaga’s Ambition-széria – megnéztük, mit ajánl az Awakening a grand strategy kedvelőinek.

  • Aliens: Dark Descent beszámoló

    A népszerű horror franchise legújabb videojátékos adaptációja bár kevés reklámot kapott, mégis az év egyik legkellemesebb meglepetését okozta számunkra.

  • Terra Nil teszt

    Terraformálás – de nem azért, hogy az élhetővé tett bolygón végül emberi civilizáció épüljön ki, hanem inkább azért, hogy a természet burjánzása beindulhasson.

  • Minecraft Legends teszt

    A Minecraft bő évtizede a világ legnépszerűbb játékai közé tartozik – mellékszálait mégis hamar elfelejti a világ. Vajon mit tud villantani a valós idejű stratégiává alakított kockavilág?