Nobunaga’s Ambition: Awakening teszt

Negyvenedik születésnapját, és óvatos matek szerint is 16. fővonalbeli játékát ünnepli a Nobunaga’s Ambition-széria – megnéztük, mit ajánl az Awakening a grand strategy kedvelőinek.

Hirdetés

Daimyók és szamurájok

Bár mai RPG-ik nyomán ezt feltehetően kevesek mondanák meg, a Koei – illetve egész pontosan akkor még a Koei Micom System – a japán játékipar egyik úttörő fejlesztőcsapata volt. Ők adták ki a hivatalosan az elsőnek nevezett, Japánban készült szerepjátékot (ez volt az Underground Exploration), és szintén hozzájuk fűződik az első, mai értelemben is annak nevezhető japán készítésű szerepjáték, a Dragon & Princess. Ebben már voltak kasztok és körökre osztott csaták, világtérkép és szintlépés is – és hadd dicsekedjek el, ennek angolra fordításában én is részt vettem. A Koei tehát Japán 1982-as RPG-termelésének 66 százalékát, az 1983-as felhozatalnak pedig 3/7-ét szállította, e teljesítménnyel vitathatatlanul a műfaj megkerülhetetlen óriásává válva.

1983 azonban nem emiatt jelentős a cég életében – olyannyira, hogy e játékokat általában nem is találjuk meg a céges krónikákban –, hanem azért, mert a Koeit alapító és Koei Tecmót részben ma is irányító történelemimádó házaspár kiadta a Nobunaga’s Ambition című stratégiai játékot, azt az Oda Nobunaga nevű XVI. századi japán hadurat középpontba állítva, akinek majdnem sikerült egyesítenie a háborúzó szamurájklánok által apró darabokra szabdalt Japánt. Az első játék még csak e hadjárat legelejét tartalmazta, és azt sem feltétlenül totális történelmi hűséggel – de aztán a gyorsan érkező folytatások és Power-Up Kitnek nevezett bővítések mind a tartalmi, mind a történelemhű mutatókon is gyorsan javítottak.


[+]

Bár a korai epizódok vagy csak óriási késéssel, vagy (és inkább) egyáltalán nem jelentek meg angolul, mostanában azért a legtöbb Nobunaga’s Ambition alapjátékot megkaptuk mi is. A legújabb résszel kapcsolatban azért felmerült pár érre vonatkozó kérdés, hiszen a Shinsei alcímű epizód már tavaly nyáron megjelent, és a kiadó sokáig nem reagált az esetleges nyugati megjelenéssel kapcoslatos kérdésekre. Végül aztán most tavasszal csak bejelentették a játékot, mégpedig errefelé Awakening alcímmel, és szimpatikus módon úgy, hogy az már alapból tartalmazza a Japánban korábban megjelent szokásos Power-Up Kit bővítményt is. Kevéssé szimpatikus módon a japán szinkront viszont időközben elhagyták, és csak egy, a japán neveket borzalmas amerikai kiejtéssel használó narrátort kaptunk – a panaszok áradatának hatására a PC-s verzióba már visszapakolták a japán hangokat, és remélhetőleg konzolon sem kell erre sokat várni.


[+]

Az Awakening első pillantásra igen hasonló a sorozat előző részeihez, a Sphere of Influence-hez, illetve a Taishihez: megkapjuk Japán teljes térképét, telis-tele a daimyók által uralt klánokkal, kastélyokkal, és persze különféle seregekkel. Mi is egy ilyen feudális hadurat fogunk irányítani, végső célunk pedig a klán eredeti méretétől függetlenül az ország egyesítése és a sóguni pozíció elnyerése lesz. Idáig többféle módon is eljuthatunk, bár természetesen a háborúskodást teljesen elkerülni nem lehet – de a diplomácia, a családi befolyás növelése, illetve a gazdasági túlerő is több lehetőséget adnak a vérontás nélküli terjeszkedésre. Mint a sorozat minden tagjában, a mi vállunkat nyomja a seregek felállításának és a haditervek kidolgozásának feladata, komoly beleszólásunk lesz a klán irányításába és a rizstermelésen alapuló gazdaság alakításába, de a házasságkötések, diplomáciai húzások és pozíciók osztogatása is sok időnket viszi majd el. Azonnal felismerhető tehát a Nobunaga’s Ambition-örökség, de a részletek terén annyi változás történt, hogy így is hatalmas átalakulásról beszélhetünk szinte minden téren.


[+]

A legtöbb időt az Awakeningben a világtérképen fogjuk tölteni, mégpedig legnagyobb meglepetésemre a közigazgatási bürokrácia rengetegében. Bár mindenképpen egy klán vezetőjét alakítjuk, és így hatalmunk az alárendeltek felett többé-kevésbé teljes, a valóságban még egy viszonylag egyszerű parancs kiadása is meglehetősen sok mikromenedzseléssel jár. Egyik legfontosabb feladatunk például a kastélyokhoz tartozó „megyék” vezetőinek kinevezése és irányítása. Bár ennek a résznek az egyik legfontosabb változtatása, hogy közvetlenül csak a daimyó székhelyéhez tartozó földeket tudjuk pontosan kívánalmaink szerint fejleszteni és alakítani, a különféle épületek felhúzásával, különféle lelkesítő üzenetek kihirdetésével és földesurak kéréseinek elbírálásával azért a távolabbi területeinkre is tudunk hatni. Szintén fontos eszköz az egész klánra vonatkozó fejlesztések megvásárlása (ezek policy néven futnak), melyek közül a játék által is elsőként javasolt lehetővé teszi, hogy földesuraink a maguk szakállásra, saját pénzből is fejlesztéseket eszközöljenek területükön.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

  • Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg teszt

    Az Atelier Marie után már 23 epizód jelent meg a sorozatból – megnéztük, hogy ezek mellett mit tud ennek a 26 éves játéknak a remake-je.

  • Jagged Alliance 3 teszt

    Évtizedeket kellett várni a Jagged Alliance 2 igazi folytatására, de most, oly sok meghiúsult ígéret és borzalmas felújítási kísérlet után végre megérkezett a harmadik rész.

  • Fate/Samurai Remnant teszt

    A valódi történelmi személyiségek megdöbbentő újraértelmezésével hírnévre szert tett Fate-sorozat ezúttal a szamurájkorba látogat – és igen, Miyamoto Musashi sem pont úgy néz ki, mint gondolnád!

  • Baten Kaitos I & II Remaster teszt

    A GameCube legjobb szerepjátékai közé tartoztak, de azóta nem sokat hallottunk a Baten kaitos-szériáról – most viszont újra elérhetővé váltak a Monolith Soft korai alkotásai.

Előzmények

  • Final Fantasy Pixel Remaster Collection teszt

    Jószerivel nem telik el hét egy újabb játékgyűjtemény nélkül: most az első hat Final Fantasy érkezett meg egyetlen csomagba szedve, sok tekintetben példamutató módon.

  • Octopath Traveler II teszt

    Nyolc pixelhős vág neki a hatalmas világnak, hogy együtt, de mégis külön utakat járva teljesítsék be sorsukat. Igen, ez a leírás a második részre is igaz.

  • Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse teszt

    Japánban szimplán Zero, Amerikában pedig Fatal Frame a széria neve – de akárhogy is hívják, most az eredetileg Wiire megjelent, eddig csak japánul elérhető negyedik rész kapott felújítást.

  • Company of Heroes 3 teszt

    Rendkívül sokat kellett várni a Company of Heroes 2 folytatására, de az Olaszországba és Észak-Afrikába vezető harmadik rész ott folytatja, ahol a nagy előd abbahagyta.