Beállítások, grafika
Nyilván ennek a tesztnek egyáltalán nem az a célja, hogy a játékmenetet, a játék sztoriját bemutassa, hiszen írtunk már az korábbi és a legújabb generációs konzolokra megjelenő verzióról és az Online Heistról is. A mostani cikkben inkább a grafikai különbségekre és az irányításra helyeződik a hangsúly, előbbit most rögtön ki is elemezzük. A GTA V beállításain belül ugyanis külön menüpontot kapott a grafika és a részletesebb grafika, mindkettőben találunk további konfigurálási lehetőségeket. Legfelül rögtön láthatjuk, hogy a VGA videomemóriájából mennyit használ fel az adott szint: ez képes elég gyorsan túlcsordulni a határon, így érdemes rögtön bekapcsolni, hogy ignoráljuk a játék általi leszabályozást. A felbontás nyilván monitorfüggő, maximálisan 4K-ban lehet játszani, ami azért nem gyenge dolog, kell is hozzá persze vas rendesen.
Az én konfigurációm egyébként közepesnek mondható, van a gépben egy négymagos Intel I5-3470 processzor, a magok egyenként nálam 3,4 GHz-en pörögnek. Adott 8 GB-nyi RAM, 60 GB-os SSD a Windowsnak, és 1 TB-os HDD a játéknak és egyéb adatoknak. A grafikus szerepkör az Nvidia GTX 560 Ti-re hárul, ez utóbbira férne rá egy kis fejlesztés, pláne ha az ember maximum grafikán szeretne GTA V-öt játszani. Az ajánlott gépigénynek ugyanis csak a VGA nem felel meg annyira, hiszen legalább egy Nvidia GTX 660 2GB vagy egy AMD Radeon HD7870 2GB kellene. (Társoldalunk a PROHARDVER!, egy a tesztünkkel párhuzamosan megjelent elemzésében épp a játék gépigényét taglalja, mely cikket érdemes átnyálazni a beállítások elvégzése előtt.) Nem árt egyébként a nagyobb tárhely sem, hiszen 65 GB-ot kell lekapnunk a Steamből ahhoz, hogy minden fájl meglegyen. Operációs rendszer terén minimum a 64 bites Windows Vista az elvárás, ezen felül a Windows 7, a Windows 8, és a Windows 8.1 is támogatott.
[+] Most épp nem a levegőben, hanem a földön
Több dologgal is terhelhetjük aktuális kártyánkat, ami egyre jobb képminőséget, de egyre erősebb hardvert is igényel. Van FXAA, vagyis utólagos élsimítási eljárás, MSAA (Multisample anti-aliasing), VSync (Vertical Synchronisation), ami nem engedi, hogy a játék fps (képkocka/másodperc) értéke a monitor képfrissítési értéke (Refresh Rate, Hz-ben szokás megadni) fölé menjen. További opcióként a textúrák, az árnyékok, a részletek, a visszatükröződés, a víz- és fűminőség, a gyengéd árnyékok (ergo ez már plusz faktor), a Post FX, a Motion Blur (egymás után következő fázisok összemosása, vagyis a sebesség jobb realizálása), az Anisotropic Filtering (a lapos szög alatt látott textúrák minta vételezése a távolsággal arányosan egyre rosszabb eredményt ad) és az Ambien Occlusion (azt nézi meg, hogy az egyes renderelt képpontok texeljei mennyire vannak takarásban a jelenet objektumai által) beállításaival lehet hosszú időt eltölteni. A kiterjesztett grafikai beállítások között már inkább a távolabbi tárgyakra, árnyékokra helyeződik a hangsúly, itt lehet ugyanis babrálni azzal, hogy mondjuk a még éppen látótávolságon belül lévő fák mennyire legyenek kidolgozottak, vagy például repülés közben milyen messze lássunk el, azaz mennyi területet töltsön be előre a szoftver. A játékban van egyébként egy benchmark rész is, ami nem pontoz, csak megmutatja, hogy az adott beállítások mellett körülbelül milyen képkocka/másodperc értéket várhatunk. Általában az esti fényviszonyok tudják visszafogni még a teljesítményt, hiszen az egyenként renderelt világítás nem kis számítási feladatot igényel.
Ilyen különbséges adódnak (Forrás: wiliextreme YouTube)
A fenti videó a lehető legjobban szemlélteti, hogy milyen különbségek vannak a közepes, a magas, illetve az ultra beállítások között. Általában elmondható, hogy utóbbi kettő között már tényleg csak a részletek kidolgozottságában figyelhető meg differencia, például mennyire csillannak vissza a üvegben a dolgok, vagy a növények nedves szárnyain a napfény, a közepes szint viszont jóval redukáltabb, jóval részletszegényebb játékot jelent, nem egy helyen már nem csak bokrok, hanem fák is hiányoznak, vagy éppen egy kirakatüvegben nem fog látszódni semmi, a viharban erősen hullámzó tenger esetén a haboknál lehet komoly különbségeket észrevételezni, a legszembetűnőbbek azonban az árnyékok, melyek jobb grafika esetén a konzolos verziónál is jóval látványosabbak. Nem kell persze attól tartani, hogy közepes szinten nem élvezhető a játék, bőven lehet jó pár éves masinákon is csalódás nélkül tolni, de ha már valaki egy GTA V vásárlására és végigjátszására, netalántán online bankrablásokra adná fejét, az azért inkább már olyan hardverrel rendelkező géppel tegye ezt meg, amit a sorozat legújabb tagja érdemel, már csak azért is, mert tényleg egészen élethű lett a PC-s verzió.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!