Tesztkonfiguráció és fogyasztás
Videokártya / driver | GeForce 8800 GTX (575/1350/900 MHz) / Forceware 96.89 MSI GeForce 7950 GX2 1024 MB (500/600 MHz) / Forceware 91.47 MSI GeForce 7900 GTX 512 MB (650/800 MHz) / Forceware 91.47 BBA Radeon X1950 XTX 512 MB (650/1000 MHz) / Catalyst 6.8 |
Processzor | Core 2 Duo E6300 @ 2,66 GHz (2 MB L2 cache) |
Alaplap | ASUS P5WDH Deluxe i975X chipset (Intel Chipset Update 8.1.1.1001) |
Memória | Corsair TwinX1024-8000UL – 2 x 512 MB (5-4-4-9) |
Merevlemez | Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
DVD-meghajtó | NEC-3550 |
Tápegység | Cooler Master RS-550-ACLY |
Op. rendszer | Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c |
A mérésekhez korábbi, csúcskategóriás videokártya tesztünk konfigurációját és játékait használtuk. A GeForce 8800 GTX esetleges CPU-limitjeit az amúgy is tuninggal elért 2,66 GHz mellett – egyes játékokban – 3,5 GHz-en is mértünk.
Hirdetés
Játékok
- Activision – Quake 4 (1.3)
- 3D Realms Entertainment – Prey (1.1)
- Valve – Half Life 2 Episode One
- UBI Soft – Far Cry (1.33) és (1.4)
- EA Games – Battlefield 2 (1.4)
- Vivendi Universal Games – F.E.A.R. (1.07)
- Activision – Call of Duty 2 (1.3)
- UBISoft – Splinter Cell Chaos Theory (1.05)
- EA Games – Need for Speed: Most Wanted (1.3)
- Ensemble Studios – Age of Empires 3 (1.09)
- EIDOS – Tomb Raider: Legend (1.2)
- Bethesda – The Elder Scrolls: Oblivion (1.1 final)
- UBISoft – Call of Juarez
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva (az ATI kártyák esetében a szögfüggetlenség is), így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékok többségén maximális grafikai beállításokat használtunk, ahol nem, ott ezt külön megemlítjük. A Quake 4, Prey, HL2, Far Cry, BF2, COD2, SCCT, AOE3 játékokban saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További öt játékban (F.E.A.R., NFS:MW, TRL, Oblivion, Call of Juarez) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. F.E.A.R.-ben ezen kívül a játékba beépített teljesítménytesztet is lefuttattuk.
Szokás szerint a fogyasztás vizsgálatával indítottunk. Nyugalmi állapotban a GeForce 8800 GTX kevesebb mint 5%-kal fogyasztott többet a GeForce 7950 GX2-nél, és átlagosan 20%-kal evett többet, mint az egychipes 7900 GTX és a Radeon X1950 XTX. Abból kiindulva, hogy a G80 is 90 nm-es csíkszélességgel készül, és a konkurenseknél majdnem kétszer több tranzisztorból épül fel, az eredmény nagyon jónak mondható.
Terhelve sem voltak olyan oltáriak az eltérések. A teljes GeForce 8800 GTX-es konfiguráció, a tuningolt Core 2 Duóval együtt csupán 271 watt mozgósítására kényszerítette a tápot, ami az áramforrás 80%-os hatásfokát figyelembe véve kevesebb mint 220 wattos tényleges fogyasztást jelent. Az X1950 XTX-es rendszer megközelítőleg 16%-kal, a kétchipes 7950 GX 20%-kal, a 7900 GTX pedig 40%-kal fogyasztott kevesebbet. Kétségtelen, hogy az új GeForce mostantól a legnagyobb áramzabáló a VGA-k között, de a rémhírekben terjesztett 200 watt fölötti fogyasztás kacsának bizonyult. Az NVIDIA szerint a csúcs valahol 145 W környékén van, ez szerintünk is reális.
Frissítés: tettünk egy próbát, aminek során arra voltunk kíváncsiak, hogy egy minőségi 350 wattos táp megbírkózik-e egy igazán high-end rendszerrel, amiben természetesen GeForce 8800 GTX dolgozik. Ehhez egy FSP ATX-350GTF tápot vettünk, ami a 12 V-os ágon mindössze 15 A-t tud leadni (az NVIDIA olyat ajánl a 8800 GTX-hez, ami legalább 30 A leadására képes). A konfiguráció alapjául egy Gigabyte 965P-DS4 alaplap szolgált, benne egy Core 2 Duo E6300-as processzorral 3,3 GHz-re tuningolva, 1 GB memória, GeForce 8800 GTX VGA, 3 darab HDD, 1 darab DVD-író, a CPU-ventilátor és további két 12 cm-es házventilátor maximális fordulatszámon, mondhatni egy jól megpakolt rendszerrel volt dolgunk. És jöjjön a lényeg: a táp terhelve a konnektorból 347 wattot vett fel, azaz 80 %-os hatásfokot számolva a konfiguráció kb. 280 wattot fogyasztott, miközben a Far Cry 1600x1200-as felbontásban 16xQ AA/16xAF beállítások mellett futott. Mindez azt jelenti, hogy a gyártók (ezesetben az NVIDIA) szándékosan felülspecifikálják a legújabb hardveralkatrészek fogyasztását, egyrészt azért, hogy ebből kifolyólag ne merüljön fel semmilyen probléma, másrészt pedig mi más is mozgathatná a hardverpiacot, ha nem ez...? Azt természetesen nem felejthetjük el, hogy jó minőségű táppal próbálkoztunk, és hogy mely márkák számítanak jónak? Érdemes körülnézni a cikkarchívumban illetve utánakérdezni a fórumban.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!