Fear Effect Sedna teszt

A félelem hatása

A fiatalabb játékosok közül sokan talán nem is ismerik a Fear Effect sorozatot. Az első két játék 2000-ben és 2001-ben jelent meg az első PlayStation konzolra, akkor még az Eidos zászlaja alatt. A márkanév később a Square-Enix-hez került, akik most úgy gondolták, ideje visszahozni a köztudatba ezt az IP-t. Az kétségtelen, hogy a visszatérő sorozat emlékezetes marad, de biztos, hogy a kiadó nem így képzelt hatást gyakorolni a játékosokra. A Sushee által fejlesztett Fear Effect Sedna sajnos kimondottan rosszul sikerült – de ne szaladjunk ennyire előre.

Fear Effect Sedna Xbox One

Maga a játék szakít a régi epizódok játékmenetével. 3D-s, rögzített kameraállásokból játszódó logikai kalandjáték (afféle klasszikus „Resident Evil klón”) helyett a Sedna egy izometrikus nézetű stratégiai, lopakodós és lövöldözős keverék akar lenni. Magával a koncepcióval nincs is gond, a néhány órás kampány során többféle játékmechanikával is találkozhatunk. A közvetlen tűzharc helyett választhatjuk a lopakodást, illetve számos logikai feladvány is utunkat állja, amikhez a megoldás vagy az adott pálya tárgyaiban, vagy elolvasott jegyzetekben keresendő. Talán ezek a játék legerősebb pontjai, hiszen tényleg oda kell figyelni, érdemes elolvasni a jegyzeteket, körülnézni minden szobában.

Hirdetés

Néhány órás kampányt írtam, ami sajnos így igaz, ennyi idő alatt végig lehet szaladni a Sedna történetén. A főbb szereplők mind visszatérnek (Hana, Rain, Glas, Deke), de neveik aligha mondanak sokat az új játékosoknak. Az előzmények ismerete szerencsére nem feltétel, ez egy új kaland, amely csak érintőlegesen említi a korábbi eseményeket. Hőseink megbízást kapnak egy rejtélyes műkincs ellopására, ám hamar kiderül, hogy ez a tárgy jóval fontosabb: természetfeletti lények, összeesküvés és egy mindenre elszánt bűnbanda kereszttüzébe kerülünk. Az átvezetők látványos, rajzfilmes animációkkal vannak prezentálva, ami magasabb produkciós értékeket sejtet, mint amilyennel a Sedna valójában rendelkezik.

Fear Effect Sedna Xbox One

Kétségtelen, hogy a játékban vannak jó ötletek. A történet első felében szinte mindig találkozunk egy-egy új pályaelemmel vagy mechanikával. A logikai feladványok okosak, egy helyen pincérnek álcázva magunkat kell kihallgatni az est vendégeit, megint máshol pedig biztonsági kamerák elől kell bujkálnunk. Ezek azok a szakaszok, ahol a játék kimondottan erős és hangulatos, jó lett volna ezekre építeni az egész kalandot. Mert sajnos abban a pillanatban, hogy emberi ellenfelekbe botlunk, és harcra kerül a sor, az egész játék, és vele az élmény is teljesen darabjaira hullik.

Ebben a formában kár volt

A Fear Effect harcrendszere botrányosan rossz. Alapvetően – mivel kvázi felülnézetből látjuk az akciót – egy kétkaros lövöldözős játékra épülne mindez. A bal karral mozgunk, a jobbal célzunk, a ravasszal meg lövünk. Igen ám, csakhogy a karakterek irányítása, az ellenfelek viselkedése és (csak idézőjelben szabad leírni) „intelligenciája” egész egyszerűen minden kritikán aluli. Hőseink lövés közben csak alig tudnak mozogni, így a dinamikus tűzharcokról lemondhatunk, ráadásul néhány találattól minden karakterünk megfekszik. Még rosszabb, hogy a célzás egyszerűen működésképtelen – figuránk gyakran nem arra kezd lőni, amerre célzunk, hanem például random irányba a levegőt vagy egy közeli falat kezd puffogtatni. Mire korrigálnánk, gyakran már halottak vagyunk.

Fear Effect Sedna Xbox One

Az ellenfelek viselkedése kimerül annyiban, hogy elénk rohannak, és egy helyben állva lőnek ránk, 1-2 méterről. Ha sokan vannak, márpedig a játék utolsó harmadában nagyon sokan vannak, akkor végünk. Van a játékban egy „taktikai nézet”, amivel megállíthatjuk az akciót, és parancsokat adhatunk a szereplőknek, de ez egy teljesen használhatatlan mechanika, miután az ellenfelek gyorsabban mozognak, és halomra lőnek – mást nem is tudnak.

Minden szereplőnek vannak egyedi képességei, de jószerivel ezek is használhatatlanok. Egyrészt azért, mert előhozásuk körülményes. Hiába vannak ezek a d-pad iránygombjaira osztva, ha a karakterek csak nagy nehezen veszik elő az aktuális szerkezetet vagy fegyvert. Másrészt, ha a tűzharc elkezdődött, úgysem lesz már időnk semmire. A képességek egy része teljesen hatástalan – hiába telepítünk aknát, ha az ellenfelek azt messziről látják, és egy lövéssel felrobbantják. A „mérgező gáz” vagy a „nyílpuska” gyakorlatilag értelmetlen. Ez is egy olyan játékmechanika, ami mögött volt koncepció, de a kivitelezése értékelhetetlen.

Fear Effect Sedna Xbox One

A játék címében szereplő „félelem hatás” is egyfajta mechanika akar lenni: karakterünk minél jobban fél, annál magasabb a sebzése, viszont annál kisebb az életereje. A hihetetlenül buta pályadizájn, az ótvar harcok és a borzasztóan suta akció közben viszont aligha fogunk erre figyelni, vagy a hatását érezni.

Sajnos ki kell mondanunk, hogy a Fear Effect Sedna egy nagyon rossz játék. Az alapötlete nem volna rossz, de a kivitelezés elképesztően igénytelen és pocsék, leírhatatlanul frusztráló főellenség harcokkal, atom gagyi szinkronnal és értékelhetetlen játékmenettel. Szerencsére már készül az első rész remake-je, ami ennél a produkciónál csak jobb lehet – ezt pedig felejtsük el gyorsan, mintha meg sem történt volna.

Pro:

  • Az átvezetők látványosak;
  • jópofa logikai feladványok.

Kontra:

  • Botrányosan rossz harcrendszer;
  • buta pályadizájn;
  • használhatatlan játékmechanikák;
  • gyenge szinkronmunka;
  • vérlázítóan idegesítő főellenség harcok.

30

A Fear Effect Sedna PC, PS4, Xbox One és Switch platformokra jelent meg.

dreampage

Előzmények