Bevezető, külső
Az Eizo nem is olyan régen jelentette be, hogy új professzionális kijelzőkkel fogja bombázni a piacot, név szerint a CS2420 és CG2420-as modellekkel. Az előbbi, mondhatni olcsóbb típus érkezett hozzánk tesztre, melyről tudni kell, hogy a CS240-et váltja le. Nagy változásokra nem kell gondolni, a CS2420 technikai paraméterei nagyon hasonlóak az elődhöz, de modernizálták a külsejét és néhány apróságot. A legfőbb tulajdonságok, vagyis az Adobe RGB színtér támogatása, a valódi 24 hüvelykes képátló 1920x1200 képpontos felbontással, illetve a hardveres kalibrálási lehetőség viszont változatlan, ami minden bizonnyal jó hír azok számára, akik ebben a kategóriában kutakodnak.
A tesztalany megjelenéséről nehéz lenne ódákat zengeni, hiszen hagyományos monitorkülseje van, nem próbáltak pengevékony dizájnt, káva nélküli megjelenést ránk erőltetni, de ettől még nem lesz ormótlan, hála a keskeny kávának és a nem túl sok helyet elfoglaló kerek talpnak.
Hátulról azért látható, hogy "van benne anyag". Az állványzat roppant vaskos, a kijelzőház sem vékony, de legalább mindkettő masszív.
Az állvánnyal kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a magasságot 155 milliméteres úton engedi változtatni, de az ezt megvalósító szerkezet két részből áll: a +35 és -5 fokos dönthetőséget kínáló zsanér alatt az állvány csúszik egymásba, a zsanér feletti részen pedig maga a kijelző csúszik egy sínben. Ez a megoldás rendkívül stabil, az asztalt keményen lökdösve is úgy állt a kijelző az állványon, mint amit odaragasztottak, pedig a portré módról még nem is tettünk említést, ami tovább ronthatna a stabilitáson, de úgy tűnik, a japán mérnökök sokat foglalkoztak ennek kiküszöbölésével. Természetesen a forgathatóság sem maradt le, ezt a talpba épített forgógyűrűvel sikerült kivitelezni.
Az extrák és egyéb szolgáltatások sorában fellelhető a háromportos USB 3.0-s hub, a talpra rakható kábelrendező gyűrű, valamint a fogantyú.
Megvizsgálva a csatlakozók környékét a gyártó a régi iskolát követi, tehát a billenős áramtalanító a belső tápegység csatlakozója mellett nem hiányozhat. Analóg bemenet már nincs, de van DVI-D, HDMI 1.4 és DisplayPort 1.2, valamint itt található az USB hubhoz szükséges uplink csatlakozó is.
Belső, specifikációk
Monitor típusa | Eizo ColorEdge CS2420 |
---|---|
Technológia | IPS panel (60 Hz) |
Háttérvilágítás típusa | Wide gamut LED |
Kijelző mérete | 24 hüvelyk (61,1 cm), 16:10 szélesvásznú |
Felbontás | 1920x1200 (94 ppi) |
Válaszidő | 15 ms (g2g) |
Kontrasztarány | 1000:1 |
Fényerő | 350 cd/m² |
Betekintési szögek | 178°/178° |
Megjelenített színek száma | 1,07 milliárd (10 bit) |
Színtérlefedettség | 99% Adobe RGB |
Csatlakozók | 1 db HDMI 1.4, 1 db DVI-D, 1 db DisplayPort 1.2, USB 3.0 hub |
Teljesítményfelvétel | 92 watt maximum, 26 watt tipikus; belső tápegység |
Gyártó honlapja | www.eizo.hu |
Termék honlapja | Eizo ColorEdge CS2420 |
Fogyasztói ár | 219 900 Ft |
Garancia | 5 év |
Nincs semmi trükk a monitor paneljében, hiszen az (AH-)IPS panelt már ismerjük, technikai specifikációk terén nem mutat újdonságot – nem úgy, mint nagyobb testvére, a CG2420, ahol 1500:1 kontrasztarányt ígérnek papíron, szintén IPS panellel. A felülete félfényes, minimális tükröződéssel, ami nem mondható zavarónak, a káva pedig – ahogy az a képeken is látszik – hagyományos, tehát semmi "cinema screen" és virtuális keret nélküli megoldás, hiszen ez a monitor nem annak a célcsoportnak készült.
A háttérvilágítást a gyártó elintézte annyival, hogy wide gamut LED, teljes tartományban vibrálásmentességet ígér, és a kép alapján az Eizo kijelzője PWM-mentesnek tűnik (utánanézve, a Prad.de 17,8 kHz-es frekvenciát mért).
A széles betekintési szögekkel nincs probléma, ezen a téren a CS2420 szépen teljesít, csak minimális fényerő- és kontrasztvesztés tapasztalható.
A jelenlegi IPS panelek hátránya kiütközik ennél a modellnél is, nevezetesen az IPS glow, mely kevéssé méltó egy professzionális modellhez.
Mérések, kalibrálás
Alapbeállítások
Kalibrálás és állítgatás nélkül végigmértük, hogy milyen a tesztalany fénysűrűség-menete a teljes skálán.
Az Eizo CS2420 esetében a "brightness" opció állításával szinte teljesen lineárisan csökken vagy nő a fénysűrűség, és a minimum érték is elég alacsony ahhoz, hogy sötétben ne bántsa az erre érzékenyek szemét. A beígért 350 cd/m² maximum természetesen elérhető, de a kijelző alapból bekapcsolt homogenitáskorrekcióval érkezik, ami valamelyest csökkenti a maximális értéket.
Hirdetés
A dobozból kivéve a monitor nem kalibrált állapotban érkezik, így e feladat majd ránk hárul, de ez nem akadályozott meg bennünket, hogy így is bemérjük a kijelzőt. Bemelegítést követően mérve az átlagos színeltérés 1,86, a maximum pedig 6,72 a saját méréseink szerint. A fénysűrűség 122,53 cd/m², míg a feketén 0,1512 cd/m² értéket adott, ami nem túl magas, 811:1 kontrasztarányt eredményezett. A gamma mérés eredménye 2,17, a színhőmérsékleté pedig 6672 K lett. A színeltérés persze profi munkához nem elegendő, de ezekkel az értékekkel már el lehet kezdeni használni a monitort anélkül, hogy bármit módosítani kellene. Egy-két kalibrálás viszont nem árt a tökéletes eredmények eléréséhez, már csak azért sem, mert a kijelző hardveresen is kalibrálható, amelynek elmentésére három profilt is kínál!
Kalibrálás sRGB
Szoftveres kalibrálással 0,35 átlagos delta E értéket kaptunk, míg a legnagyobb eltérés értéke 2,48. A dispcalGUI naplója szerint 100%-os fehéren 114,84 cd/m², míg a feketén 0,1593 cd/m² volt a fényerősség, ami 757,6:1 kontrasztarányt eredményez. A gamma mérés pontos eredménye 2,19, a színhőmérsékleté pedig 6565 K lett. A kontrasztarány leszámítva, ami sajnos alacsonyabb lett, a kapott értékek rendben vannak. Részletesebb kalibrálási napló ide kattintva érhető el!
120 cd/m² – 6500K – 2,2 gamma | fényerő | kontraszt | vörös | zöld | kék | ICC profil |
---|---|---|---|---|---|---|
Eizo ColorEdge CS2420 - sRGB | 35 | alap | 100 | 95 | 78 | >katt< |
Kalibrálás Adobe RGB
Szintén szoftveres kalibrálással Adobe RGB színtérre 0,35 átlagos delta E értéket kaptunk, míg a legnagyobb eltérés értéke 3,53. A dispcalGUI naplója szerint 100%-os fehéren 120,1 cd/m², míg a feketén 0,1596 cd/m² volt a fényerősség, ami 752,8:1 kontrasztarányt eredményez. A gamma mérés pontos eredménye 2,2, a színhőmérsékleté pedig 6560 K lett. A kontrasztarány még mindig nem kiemelkedő, de a kapott értékek ez esetben is elfogadhatóak. Részletesebb napló a kalibrálásról ide kattintva érhető el!
120 cd/m² – 6500K – 2,2 gamma | fényerő | kontraszt | vörös | zöld | kék | ICC profil |
---|---|---|---|---|---|---|
Eizo ColorEdge CS2420 - Adobe RGB | 35 | alap | 100 | 94 | 76 | >katt< |
Hardveres kalibrálás Adobe RGB
Az Eizo ColorEdge 6 szoftverrel végrehajtottuk az Adobe RGB színtér kalibrálását, amivel 0,21 átlagos delta E értéket kaptunk, míg a legnagyobb eltérés értéke 1,43 lett. A szoftver saját naplója szerint 100%-os fehéren 119,6 cd/m², míg a feketén 0,14 cd/m² volt a fényerősség, ami 842:1 kontrasztarányt eredményez. A gamma mérés pontos eredménye 2,2, a színhőmérsékleté pedig 6493 K lett. A kontrasztarány még mindig nem kiemelkedő, de jobb lett, mint amit szoftveres úton tudtunk elérni, illetve a színeltérést is sikerült lejjebb húzni.
Színtérlefedettség
Színtérlefedettség natív, Adobe RGB és sRGB beállítással [+]
A színtérlefedettség a következőképpen alakult: a képet felnagyítva a szürke szaggatott vonal jelzi a referencia (sorban a natív, Adobe RGB és sRGB) színteret, míg a színes háromszög a mért színteret ábrázolja.
- Natív módban a kijelző az Adobe RGB színteret 115,8%-ban fedi le, de a pontosság (azaz a kilógó részeket nem számítva) csak 99,8%-os.
- AdobeRGB beállítás mellett a színteret 99,3%-ban fedi, de csak 96,8%-os a pontosság.
- Az sRGB-re váltva valós sRGB emulációt kapunk, mivel 102,8%-os az sRGB lefedettség, 97,2%-os pontosság mellett.
További mérések
Válaszidő és input lag
Az Eizo kijelzője nem játékra való, a gyorsítás nem kapcsolható, mivel lényegében nem is igazán van, erről tanúskodik az adatlapon szereplő 15 ezredmásodperces válaszidő is.
A gyakorlati tesztek és a mérések is az mutatják, hogy a CS2420 esetében bizony visszafogott a teljesítmény, tehát van némi utánhúzás, így gyors megjelenítést igénylő feladatokra, játékra nem annyira alkalmas a modell. Az input lag mérése során 22,1 ezredmásodpercet mértünk, ami inkább átlagosnak mondható, mint kiemelkedőnek.
Háttérvilágítás, homogenitás
A fekete homogenitással és a beszűrődést illetően nem voltunk teljesen elégedettek, legalábbis többet vártunk ebben az árkategóriában. Tapasztalható volt némi foltosság és egy picit rontotta az élményt az IPS glow is.
A fehéren mért homogenitásra viszont nincs jobb szó, mint az eszméletlen, ha bekapcsolva hagyjuk a homogenitáskorrekciót. Ez megmagyarázza ugyanis az alacsony eltéréseket, amelyek közül a legrosszabb is csupán 3,2% volt. Ez az érték más, korrekcióval rendelkező monitorokhoz képest is kiváló érték. Kikapcsolva 12% a legnagyobb eltérés, de ha nincs szükség a maximális fényerőre, érdemes bekapcsolva hagyni.
OSD menü
A japán mérnökök valószínűleg átgondolták az előlapi gombok elrendezését, kialakítását és működését, akárcsak magát a menüt is.
A káva jobb alsó részére helyezett kezelőpult ugyanis érintőgombos, amit sikerült úgy megoldani, hogy vizuálisan és tapintással egyaránt kiválóan vezesse az ujjakat. A gombok helyét LED-ek jelzik, ezeket pedig picit besüllyesztették, így az ujjak akkor sem tévednek el, ha vakon kellene nyomkodni. Feliratozás nincs, de erre nincs is szükség, mert a menü kijelzőn történő felbukkanásakor mindegyik felett megjelenik felirat formájában a rá vonatkozó funkció.
A menü kissé puritánnak tűnhet, de a sötét alapon fehér betűk kiválóan olvashatóak, jelentésük egyértelmű, és a kezelhetőség is rendben van. Talán az egyes beállítások csoportosításán lehetett volna még finomítani, de összességében így is igazán elégedettek lehetünk.
Vélemény, értékelés
Összességében kicsit vegyes képet mutat a tesztalany, hiszen amit jól tud, azt nagyon jól tudja, ugyanakkor számos ponton bele tudunk kötni. Kezdjük azzal, hogy a külső rendben van, továbbra is megadja a munkához elengedhetetlen masszív felépítést és azt az állványzatot, amit legfeljebb egy komolyabb földrengéssel lehet kilengésre kényszeríteni, de akkor már úgyis mindegy. A többi gyártó igazán tanulhatna tőlük ezen a téren. Ugyanakkor a dobozból hiányoljuk az árnyékolót, ami csak opcionális kiegészítőként szerezhető be hozzá, jó sok pénzért.
Ha szigorúak akarunk lenni, akkor azt mondhatjuk, hogy a monitor minden része, aminek köze van a japánokhoz, az rendben van; az olyanokkal kezdve, mint az állvány vagy a homogenitáskorrekció, bezárólag az apróságokkal, mint a menü, amiben rendkívül aprólékosan lehet a színeket állítgatni. A panellel (ami viszont valószínűleg az LG-től származik) kevésbé voltunk elégedettek, mind a háttérvilágítás beszűrődése, mind a viszonylag alacsony kontrasztarány kifogásolható, de főleg az előbbi zavaró. Más téren (hogy mást ne mondjunk, mint a gradienseket) a képminőség kiváló, remek betekintési szögekkel megáldva, és az amúgy mindenhol feláras hardveres kalibrációról, valamint a működő színtérbeállításokról se feledkezzünk meg!
Ugyanakkor igazságtalanok lennénk, ha csak nem néznénk az összképet, ami egyáltalán nem rossz. Figyelembe kell venni azt is, hogy a CS2420 csak a felsőbb kategória küszöbét kapargatja, hiszen felette van még a CX és a CG sorozat is, ehhez mérten pedig tudása tetszetős, még ha nem is tökéletes.
Eizo ColorEdge CS2420 monitor
Daywalker
A tesztelt Eizo ColorEdge CS2420 monitort a Oázis Computer bocsátotta rendelkezésünkre.