Digitális Témahét
Az oktatási intézményekben április negyedike és nyolcadika között rendezték meg a Digitális Témahetet (DTH), amihez 785 iskola csatlakozott. Speciális programokkal azonban nem csak az általános- és középiskolák, hanem a kezdeményezést aktívan támogató informatikai és telekommunikációs vállalatok is készültek. Elsősorban a digitális kompetenciák fejlesztésére helyezték a hangsúlyt, aminek egyik alappillére, hogy az informatika órákon kívül is vegyék igénybe az informatikai eszközöket a tanárok és a diákok.
A Telekom előadását hallgatják a Gubányi Károly Általános Iskola diákjai (Pilis) (forrás: Telekom) [+]
A nemzetközi tanulói teljesítményt vizsgáló PISA-mérés legfrissebb, tavaly publikált eredményeiből az OECD ( Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) azt a következtetést vonta le, hogy az információs és kommunikációs technológiák vonatkozásában is igaz, hogy jóból is megárt a sok, tehát az IKT korlátlan és átgondolatlan megjelenése az iskolákban (főleg az alsó tagozatban) képes rontani a diákok alapképességeit. Ezt a megállapítást fontos figyelembe venni, viszont teljességében kell a tanácsot megfogadni: szükség van az oktatás fejlesztésére és az új eszközök használatára, de ezt átgondoltan és nem minden másnak alárendelve kell megtenni.
A DTH kezdeményezés értelmezhető egyfajta válaszként is a fentiekre, ami egy olyan összefogás eredménye, amely állami kezdeményezéssel, az IVSZ koordinációjában és számos vállalat részvételével zajlott le. Az 1919 program 5165 pedagógus és 77 812 diák számára jelentett új ismereteket, az oktatási intézményeken belül és kívül egyaránt. Olyan nagy nevekkel ismerkedhettek meg közelebbről a résztvevők, mint például a Microsoft, a Magyar Telekom, a Vodafone, a Telenor, a Cisco, az EPAM, a UPC, az Ericsson, vagy a ZTE (a teljes lista a DTH honlapján megtekinthető).
Programok (forrás: Digitális Témahét) [+]
A témahét valójában csak elnevezés lett, hiszen webináriumok előzték meg és segítették a felkészülést, a kapuikat a diákok előtt megnyitó cégek többsége előadásokat tartott ország minden táján, a hatalmas érdeklődésre való tekintettel a mai napig akadnak események a DTH égisze alatt. A Telekom például 40 iskolába vitte be a "Legyél Te is informatikus!" programját, az EPAM Budapesten és Szegeden is tartott előadásokat, de kreatív pályázatot hirdetett a Microsoft, a témahéthez kapcsolódó akcióval készült a National Istruments Visual Thinking programozó verseny szervezője, szabadon hozzáférhető oktatási anyagokat biztosított az Okosportál, a lista pedig szinte a végtelenségig folytatható.
Örök élet, összes fegyver a Virgo alkalmazottainak
Hogy mennyire nem ért véget a programsorozat nyolcadikán, azt a Nagykovácsi Általános Iskola ötödikesei bizonyítják, akik most hétfőn szállták meg a Virgo Systems budapesti irodáját. Miután minden zugba bekukkantottak a bejárás során, virtuálisan a balatonfüredi kollégák munkahelyét is meglesték. Imádták a színes grafikákat a falakon, a hatalmas nyitott tereket és érdeklődéssel hallgatták a netikett interaktív előadást. Az hamar kiderült, hogy a múlt héten a cégnél vendégeskedő harmadikosoknál a két évvel idősebbek már tudatosabban használják az internetet, de az összefoglaló jellegű, rendszerben magyarázó tematikának köszönhetően azt is megértették, miért kell óvatosnak lenni az idegenekkel, kivel és mit érdemes megosztani a közösségi oldalakon, a világhálón mindennek nyoma marad, stb.
A fiatalok lelkesen vetették bele magukat a játékos HTML5 fejlesztői környezetbe, illetve csillogó szemmel ismerkedtek a Beach Eggben rejlő lehetőségekkel. A strandra tervezett, GPS nyomkövetővel is felszerelt, tojásalakú széf árnyékában Józsa-Török Ágnes, a Virgo HR menedzsere mesélt a vállalatról, kihívásokról és az utánpótlás-képzésről.
BeachEgg, a vízpartra tervezett széf (forrás: Virgo) [+]
A cég többek között azért csatlakozott a Digitális Témahéthez, mert minél több gyereket szeretnének inspirálni: válasszák bátran az informatikai pályát. Ehhez le kell számolni azokkal a tévhitekkel, melyek a területtel kapcsolatban élnek a fejekben. A kutatások azt mutatják, hogy az iskola- és pályaválasztás 70-80 százalékban a szülőkön múlik, így a lurkók mellett őket is edukálni kell, például sokan nem is tudják, hogy az informatika nem kizárólag szoftverfejlesztőt és programozót jelent, ahogy nem igaz az sem, hogy az informatikusok 16-18 órában üldögélnek a gép előtt görnyedve, és antiszociálisak.
Netikett előadás (forrás: Virgo) [+]
A digitális termékfejlesztéssel foglalkozó Virgo álláspontja szerint az informatikában tapasztalható dinamikus fejlődést az állami képzés bár igyekszik, nem képes olyan gyorsan és rugalmasan lekövetni, ahogy ezt a piac diktálja, de ezt nem is lehet elvárni. Elengedhetetlen a cégek aktív közreműködése, az elméleti képzést gyakorlatival kiegészítendő - vázolta Józsa-Török Ágnes, aki szerint a hazai IT szektor versenyképes fizetéseket kínál, ennek ellenére gyakorlatilag minden területen tapasztalható a szakemberhiány. Ezt az oktatás mellett a sztereotípiák okozzák.
Fiatalos környezet (forrás: Virgo) [+]
Jó szakember alatt egyébként a tanulni vágyó, nyitott személyiséggel rendelkező és kommunikálni képes munkavállalókat kell érteni, ezek sok esetben fontosabbak, mint hogy az adott jelentkező melyik intézményben, milyen szakon végzett. Vagy hogy végzett-e egyáltalán. Jelenleg 100-110 ember dolgozik a Virgo két irodájában, rendszeresen tartanak továbbképzéseket kisebb és nagyobb csoportokban, és próbálják úgy felépíteni a közösséget, hogy mindenkinek legyen egy személyes mentora, akitől a legtöbbet tanulhatja. Az ötödikeseknek valószínűleg az extrák között számontartott kifogyhatatlan kávé utánpótlás, illetve az örök élet, összes fegyver most még kevésbé csábító, mint a strandbiztonságot javító Beach Egg, ettől még érdemes megemlíteni, ugyanis ezeket már a gyakornoki program során is biztosítja a vállalat.