Drag x Drive teszt

A Switch 2 kontrollereinek egér-funkcióját egyelőre nem sok játék használja ki igazán, a Drag x Drive azonban változtatni akar ezen egy kerekesszékes-kosaras multiplayer élményen keresztül.

Sport x kerék

A Switch 2 egyik potenciálisan izgalmas hardverújítása az, hogy a beépített-de-lecsatolható Joy-Con 2 kontrollereket egérként is lehet használni. Mivel a platform életciklusának legelején vagyunk, talán természetes is, hogy e funkciót viszonylag kevés játék használja ki ötletesen, és még kevesebb az, ami elsősorban erre alapozná játékmenetét, irányítását. Az első Switch esetén annak idején az akkor újdonságnak számító Joy-Con kontrollerek tudásának bemutatására az ARMS-szal készült a Nintendo, most pedig Drag x Drive névre hallgat a játék, ami ezt a feladatot kapta – az ugyanis kizárólag így egerészve irányítható. Egy 3v3 felállású multiplayer sportjátékról van szó, amiben kerekesszékes kosárlabdát lehet játszani – a két újgenerációs Joy-Con lényegében a két kerék mozgását irányítja, igen egyedi élményt kínálva.

Mivel nem mindennapi irányításról van szó, a Drag x Drive egy oktatószegmenssel nyit, amiben megtanulhatjuk a vezérlést. A jobb kontrollerrel a jobb, míg a ballal a bal kereket hajthatjuk meg: ehhez szimplán le kell tennünk a Joy-Con 2-ket egy stabil felületre, majd előretolni azokat. A mozdulat fordítottjával tolathatunk, ha pedig csak az egyiket használjuk, kanyarodhatunk. A kosárra dobáshoz fel kell emelni kezünket és lazán meghajlítani a csuklónkat, de a mozgásérzékelőt használva elérhetők egyéb cselek és trükkök is. Szökkenhetünk vagy billenhetünk, ehhez pedig a mozdulatokat kell imitálnunk, ami szintén meglepően intuitív. Ez a megközelítés tipikusan olyan, ami elsőre nagyon furcsának, ormótlannak hat, de meglepően hamar bele lehet jönni, rövid idő múlva pedig teljesen ösztönszerűvé válik, és néhány apró mozdulattal is úgy cikázunk majd a pályán, ahogy azt elképzeljük fejünkben. Az egész elképesztően jópofa és szórakoztató, ráadásul nagyon precíz – nem csupán a mozdulatok, hanem a felületek vonatkozásában is. Fotelen, asztalon, sőt, még a combjaimon is remekül tudtam irányítani figurámat, ami még inkább rávilágított arra, hogy ez egy nagyon praktikus funkció, amire megannyi érdekes játékötletet fel lehetne építeni.


[+]

A játék lelkét a 3v3-as mérkőzések adják. Választhatunk a karakter-archetípusok között annak függvényében, hogy inkább védekeznénk vagy támadnánk, majd belevethetjük magunkat a meccsekbe. Szerencsére célozni sem a passznál, sem pedig a pontszerzésnél nem szükséges, ami igen körülményessé tenné az egészet; de összevissza azért nem lehet a labdát hajigálni, mert azért persze a jó szög és távolság megtalálása, no meg a rákészülés is mind fontos tényezők a labda eldobásakor. Sőt, a deszkás arénákhoz hasonló fallal rendelkező pályának köszönhetően a félcsöveken felhajtva látványos trükköket hajthatunk végre, amik extra tizedpontokkal jutalmaznak, amik idővel plusz pontokká hízhatnak. Az ötlet remek, de nekem ez volt az a pont, ahol túl komplexszé vált a Drag x Drive: én a sima játék mellett maximum az ugrós zsákolással próbálkoztam, kisebb-nagyobb sikerrel. A mérkőzések pár perc alatt lemennek, így az egész kifejezetten pörgős és dinamikus, ráadásul nagyon izgalmas. Talán az irányítás fizikális jellege tette azzá, de nagyon szórakoztatónak éltem meg, és sokkal invesztáltabb voltam a sikerben.

[+]

Hirdetés

Ha épp nem játszunk, akkor szabadon kóvályoghatunk a játéktérben, ami kisebb kihívásokat kínál. Szlalomozhatunk, ugrókötelezhetünk vagy épp versenyezhetünk – minijátékok ezek, melyek leginkább az irányítás és a technikák elsajátítását segítik. Teljesítésükkel figuránk személyre szabhatóságához oldhatunk fel dolgokat – új sisakokat, kereket, kesztyűket –, amiket aztán még színezgetni is lehet. Menetek között apró kihívások is elérhetők más játékosok ellen – egy gyors verseny, vagy egy „szerezd meg először a labdát” –, amik rövidek, és ki is lehet hagyni őket. Nincs semmi hatásuk, csupán feloldják a mérkőzések egymásutánjának monotonitását. A gond pedig ez: hogy nemigen lehet mit csinálni a Drag x Drive-ban. Ami van, jópofa, de hamar kifullad, és nincs nagyon benne sem hagyományos multiplayer fejlődés, sem pedig jól kitalált szóló játékmódok. Nem azt mondom, hogy kizárólag akkor élvezhető egy online játék, ha vannak újabb és újabb célok újabb és újabb jutalmakkal, de a millió rivális játék mellett üresnek hat az egész. Pár órába kerül csupán, és jószerivel mindent láttunk már, amit a játék kínálni tud – nyoma sincs az olyan mély lehetőségeknek, mint amelyeket mondjuk egy NBA 2K, vagy mondjuk a Rocket League kínál; igaz, itt meg mikrotranzakciók nem rontják a levegőt. És nem csak játékmódok hiányoznak, de hiába a Switch 2 közösségi oldala, helyi multiplayerre nincs lehetőség, mert ezt cimborákkal vagy családdal nagyon poén lett volna nyomni. Tény, hogy az online meccsekben jópofa spontán kötelékek tudnak kialakulni más játékosokkal – lehet például pacsizni! –, de ez azért közel sem tudja pótolni a kanapés multiplayert.

[+]

A Drag x Drive így meglehetősen furcsa szerzet lett. Irányításra innovatív és vannak benne remek ötletek is – viszont tartalom terén borzasztó sekélyes lett. Ezt valamennyire csökkentett ára is tükrözi, de így is kár ezért. Kidolgozottabb és több, mint egy egyszeri techdemó, de ezt az eredetét azért teljesen elfelejtetni sem tudja. Vezérlési módja, hiába működik remekül, lekorlátozza a játékosbázist, hiszen kézikonzolként nem lehet játszani vele. Emellett furcsán unalmasszürke az egész, amivel elüt a Nintendo tipikus, vibráló, életteli alkotásaitól – az ARMS legalább tele volt emlékezetesen őrült karakterekkel, itt pedig még karakterek sincsenek igazán. Hatalmas pozitívum, hogy kihasználja az egér funkciót, és szintén nagyon örülök annak, hogy a kerekesszékes sportoknak is teret ad – de mint 2025-ös sportjáték, pozitívumai ellenére is szörnyen keveset tud.

A Drag x Drive kizárólag Switch 2-re jelent meg.

A tesztjátékot a kiadó Nintendo biztosította.

Georgiadisz Leonidas

Összefoglalás

Amikor a Nintendo designerei leültek kitalálni, hogy milyen eredeti ötletet tudnak a Joy-Con 2-k egérfunkciójára ráhúzni, okosan találták meg az ezzel jól modellezhető kerekesszékes sportjátékok világát. Az irányítás ennek megfelelően amilyen idegenül hat az első próbálkozáskor, olyan kiváló lett, és a játékmenetet is feldobja pár jó ötlet – csak tapsolni tudok például a tizedpontok rendszerének! Itt azonban meg is rekedt a játék: lehet online játszani és gyakorolni, de akár egyedül, akár online szeretnénk mélyebb játékmódokat, extra lehetőségeket, keserves csalódást okoz a Drag x Drive. Kár érte, mert ami itt van, az (a randa és stílustalan grafikát leszámítva) remekül működik  – de ez olyan kevés, hogy az 2025-ben elfogadhatatlan.

A Drag x Drive legfőbb pozitívumai:

  • Remekül működik az egerészős irányítás;
  • a tizedpontok szerzése kiváló ötlet.

A Drag x Drive hiányosságai:

  • Kézikonzolként nem lehet játszani;
  • alig vannak benne játéklehetőségek, játékmódok;
  • a kanapé-multiplayer is hiányzik;
  • nagyon steril, már-már monokróm grafika.