Deus Ex: Mankind Divided teszt (Xbox One)

Félig ember, félig gép

Warren Spector dermesztő jövőképe 2000-ben erőteljesen túlmutatott a különböző szépészeti beavatkozásokon, az implantációk itt már nem a nemi jellegek kidomborítására szolgáltak. A nanotechnológia és a robotika robbanásszerű fejlődésének köszönhetően a jövőben a technológia összeolvad a szerves emberi testtel, annak képességeit megváltoztatva, erősítve. Manapság még csak pacemakerek, művégtagok segítik az emberek életét, de megvan rá az esély, hogy a távoli jövőben elérkezik a gépesített ember ideje. Az „élő szövet a fémvázon” korszak.


[+]

Ezt vetítette előre a játékipar említett tervezőzsenije a Deus Ex alkotásával, melynek ötletét már az 1990-es évek közepétől dédelgette, csak akkortájt még az Origin Gamesnél erőteljesen olyan játékokon dolgozott, mint az Ultima vagy a Wing Commander szériák. A mára klasszikussá vált 1994-es System Shock elkészítését követően az Eidos Interactive felügyelete alatt lévő Ion Storm csapatához igazolt, hogy megalkothassa féltve dédelgetett gyermekét a Deus Exet. A 2050-es években egy halálos kór, egy nanovírus szedi áldozatait, az ellenszerhez pedig csak a kiváltságosok juthatnak hozzá. A gyógyszercégek, a társadalmi rétegek és a háttérből irányító különböző érdekszervezetetek harcát ábrázolta a Deus Ex, melyben terror csoportok próbáltak segíteni a kevésbé tehetősökön. JC Denton nano-augmentációs technológiával felszerelt UNATCO-ügynök bőrébe bújva kellett ebben a barátságosnak semmiképpen sem nevezhető jövőben rendet tennünk.


[+]

A Deus Ex sikerének köszönhetően egy Invisible War alcímű folytatás is megjelent 2003-ban, de ezt követően közel 10 évre megpihent a franchise, ahogy az akkori fejlesztő az Ion Storm is örök álomra szenderült. A Square Enix azonban 2011-re az Eidos Montreal közreműködésével újra köztudatba hozta a Deus Ex-et, ám a Human Revolution nem egy egyenes folytatás, hanem egy izgalmas előzménytörténet lett. Főhősünk Adam Jensen, a Sarif Industries biztonsági embere, aki a vállalat elleni merénylet során súlyos sérüléseket szenvedett el. A Sarif Industries a biotechnológia élharcosaként mechanikus augmentációkkal megmenti Jensen életét, majd a megteremtett szuperkatonát küldi a támadások felderítésére. Ahogy arra számítani lehetett egy világméretű összeesküvésre bukkan, ahol multinacionális nagyvállalatok érdekei feszülnek egymásnak.


[+]

A neo-noir cyberpunk akciójáték már napjainkban is problémát jelentő témákat tárgyalt. Globalizáció, terrorizmus, a gyógyszercégek érdekeltségei és az emberek jelentéktelensége, ahogy bábként játszanak velük. A Human Revolution eseményei egy bizonyos Aug Incidensbe torkollottak, mellyel a beültetésekkel rendelkező egyéneket megfertőzték és azok a még egészséges társaik ellen fordultak, ezzel világméretű katasztrófát idézve elő, így egy sötétebb, gonoszabb korszak köszöntött az emberiségre. A Mankind Divided már ebben az új eszmék által vezérelt, a félelem ellen kitaszítással védekező, erőszakkal átitatott korban játszódik.


[+]

Akik úgy vágnának bele a Mankind Dividedbe, hogy a 2011-es előzményhez nem volt szerencséjük (érdemes előtte pótolni), azok számára megtekinthető egy 12 perces összefoglaló az eddigi történések kapcsán. Adam Jensen lesz továbbra is a főhősünk, aki két évvel a Human Revolution eseményei után a Task Force 29 katonai egység (Interpol) megtűrt biometrikus szuperkatonája. Dubaiban egy romos szállodában zajló fegyverkereskedelmet meghiúsító rajtaütéssel veszi kezdetét a cselekmény. Az akció egy rendkívül erős és jól szervezett ismeretlen ellenséges csoportosulás, valamint egy brutális homokvihar révén meghiúsul. Ezt követően Jensen Prágába utazik a főhadiszállásra, útközben pedig egy pokolgépes merénylet szerencsés túlélője lesz. Feladatunk ennek révén már adott is, fel kell derítenünk, milyen érdekek, csoportok állnak a robbantások hátterében.

Hirdetés

Használt beültetés, nem új beültetés

Ezúttal is rengeteg hasznos képességet építhetünk testünkbe a szintlépésekért járó Praxis pontoknak köszönhetően. Javíthatjuk látásunkat, ami akár a falakon keresztül is feltérképezi a terepet, növelhetjük erőnket, így akár súlyos tárgyakkal is zsonglőrködhetünk, lábaink fejlesztésével pedig sebességünk, ugrásmagasságunk növelhető, vagy az esések során elszenvedett sérüléseinket csökkenthetjük. Aktiválhatunk idővel pajzsot, válhatunk láthatatlanná, de akár még lyukat is üthetünk a falakon. A képességek használata alapból lehetőségek tucatját biztosítják a játékosok számára, hogy miként szeretnének érvényesülni, de bevezettek egy aprócska változtatást, amivel visszább fogták kicsit a legyőzhetetlen pusztító gépezet lehetőségét, az augmentációk használatának korlátozása révén. Ha túl sok képességet használunk, akkor túltöltődik a rendszerünk és veszélyessé válik. Ezzel érték el, hogy taktikusabbá, technikásabbá váljon a játékmenet, melyet a játékosok a saját szájízük szerint alakíthatnak.


[+]

A cselekmény főleg Prágára fog koncentrálni, kisebb svájci és angliai kitérőkkel (most nem utazzuk be az egész világot), mégsem találjuk unalmasnak a terepet. Elég komoly designeri profizmusra vall, hogy úgy tudták megalkotni ezt a várost, hogy a szélsőséges irányzatok mellett, még egy science fictionhöz mérten élethű is tudott maradni. A különböző társadalmi rétegek élettereit, a nyüzsgő belvárostól a haldokló gettókig olyan minőségben keltették életre, hogy senki nem panaszkodhat a változatosság hiányára. Ahol azonban erre lehet panaszkodni az a hackelés folyamata, ami egy az egyben visszaköszön a Human Revolutionből (mondjuk, még most is megállja a helyét). A játékmenetnek további mélységet biztosít az összegyűjtött alkatrészekből történő craftolás és a kifejezetten alaposan kidolgozott fegyverfejlesztés lehetősége. Számos kiegészítőt applikálhatunk eszközeinkre melyek a különböző hatású lövedékekkel a totálisan szabad játékstílusnak engednek teret.


[+]

Már az első játék indításakor gyanakvásra adott okot azon lehetőség feltűnése, hogy választhatjuk a Human Revolution vezérlési kiosztását. De az első felvezető küldetés biztossá tette, hogy a korábbi epizódhoz képest nincsenek komolyabb változások a játékmenetet illetően. Ez közel sem probléma, mindössze szereti a felhasználó, ha az az érzés fogja el a közel 20.000 forintos játék újabb részének megvásárlása esetén, hogy nem nézik hülyének és tényleg megérte a befektetés. Persze nagyobb hangsúlya van az igényes megvalósításnak és a bőséges tartalomnak, de minden részleten sok múlhat. Jelen esetben pedig a játékmenet totálisan megegyezik az előddel, de ami akkor jó volt és bevált, azon minek változtatni elmélet bizony visszafogta a Mankind Dividedet a sikerhez vezető úton.

Isteni közbeavatkozás

Az eddig elhangzottak alapján a Mankind Dividedet egy egyszerű és bátortalan folytatásként is értelmezhetnénk, pedig nem erről van szó. A fejlesztőknek meg sem fordult a fejében, hogy 19-re lapot húzzanak, megmaradtak a biztos és bevált megoldásoknál, ami sokakban generálhat visszás érzéseket, de a végeredmény szempontjából még sincs akkora jelentősége. A már korábban is remekül vizsgázó lopakodós hightech akciójáték és extrémjövőkép 5 évvel később is megállja a helyét, egyedül a technikai megoldások felett vakarhatjuk értetlenül a fejünket. Míg a PC-s verzió esetében egészen kellemes látvány elérésére is van lehetőség (azért nagyon itt sem fogja senki meregetni a szemeit), addig a tesztelt konzolos verziók siralmas képet festenek. Talán úgy lehetne megfogalmazni legjobban a megvalósítást, hogy körülbelül az előző generációból átemelt egyes remastered kiadások szintjén mozog.


[+]

Egyértelmű, hogy egy játék esetében nem a grafikai parasztvakítás az elsődleges, de azért 2016-ban illik a korszakhoz illeszkedő terméket készíteni és élni a hardverekben rejlő lehetőségekkel. Adam prágai kalandja kapcsán elmondható, hogy a prímet a fejlesztőstúdión belül a designerek és látványtervezők vitték. Mintha ezt a munkatársak is érezték volna és hátradőlve, nyugodt lelkiismerettel tették volna hozzá kötelezően a részüket. Míg a pályák, az utcák, a szobák, a termek és a különböző városképek megálmodása művészi tehetséget sejtet, addig a karaktermodellek, objektumok és textúrák elnagyoltságról, fantáziátlanságról tanúskodnak. Szóval az egyedi és változatos, ráadásul egészen életszerű víziók mellé, egy a kelleténél puritánabb grafikát kaptunk, ami Xbox One-on nem csak a folyamatos másodpercenkénti 30 képkocka megjelenítésére képtelen, de még a Full HD felbontás is lemaradt, mint a borravaló (900p).


[+]

A többségében jól teljesítő szinkrongárda munkáját, néhány idegesítő akcentus rombolja, amit viszont a zeneszerző professzionális alkotása tud alaposan elnyomni. Már csak azt nem értem, hogy sokszor miért nem sikerült a beszédet a szájmozgással szinkronba hozni. Ehhez hasonló furcsaságok tartják bizonytalanságban a játékost (ilyen az akciót megszakító rajtaütés animációk is). Sorokon keresztül lehetne még minősíteni a mesterséges intelligencia nem éppen kielégítő jelenlétének taglalását, elvégre lebukás esetén nem viszi túlzásba a rendszer a keresésünket, ráadásul szemérmetlen módon vághatunk zsebre mindent, sokszor a tulajdonosa jelenlétében, aki a rosszallásának szemernyi jelét sem mutatja. A szavatosságot növelő kihívásokkal teli virtuális akciószekvenciák, azaz a Breach mód is a szegényes megvalósításával inkább csak az akarást, mintsem a minőséget tükrözi.


[+]

A Deus Ex: Mankind Divided nemes egyszerűséggel mindössze egy jó játék lett, annál sajnos viszont semmi több. Elveszítette az újdonság erejében rejlő aduászát, nem sok olyan eleme és momentuma van, amit ne láttunk volna már 5 évvel ezelőtt. A lenyűgözően megalkotott urbánus stíluskavalkád a többi elem gyengélkedése okán nem hat olyan elemi erővel, így a Mankind Divided sem lett olyan letaglózó, mint Mr. Jensen előugró pengéje. Valamiért kérdőjeleket generál a végeredmény a tesztelőben, hogy az 5 éves fejlesztési időszak miért nem volt elég egy ötletesebb és precízebb megvalósításhoz. A széria rajongói, a műfaj kedvelői azért semmi esetre se tántorodjanak el, a cselekmény és a már bevált játékmenet megérdemlik a befektetett időnk minden percét.

Pro:

  • Félelmetes és egyben ámulatba ejtő prágai jövőkép;
  • az augmentált harci megoldások tárháza;
  • a szabad és változatos játékmenet;
  • elmélyíthető történet, ügyes mellékküldetések.

Kontra:

  • Technológiailag nincs a toppon.

78

Rage23

Azóta történt

Előzmények