Hirdetés

Baldur's Gate: Enhanced Edition teszt

A BioWare 15 évvel ezelőtt, a Baldur's Gate trilógia első részének kiadásával vált méltán sikeressé. Vajon az Overhaul Games által felújított változat képes lesz ismét feleleveníteni az akkori emlékeket?

Történet, karaktergenerálás

A Baldur's Gate című szerepjáték Forgotten Realms világában játszódik, a Faerûn félszigetének nyugati partján húzódó Sword Coast vidékén. A játéktér kiterjedése a terület déli oldalán található Cloud Peaks hegyláncaitól egészen az északon fekvő Baldur's Gate városáig, valamint a keleti Wood of Sharp Teeth erdőségtől kezdve a Sea of Swords tengerig tart. Ezen területen belül sok rejtélyes helyszínt fedezhetünk fel, melyek között kisebb falvakat, elhagyott romokat, barlangokat, bányákat, erdőségeket, havas hegyeket, mocsarakat és még sok érdekességet találhatunk.

A történetről nem akarok sokat elárulni, hátha vannak még köztetek olyanok, akik nem játszottak a Baldur's Gate-tel, így nem rontom el az élményt. Egy rövid összefoglalót viszont engedjetek meg a játék elejéről. Főhősünk árva, aki gyerekkori barátjával, Imoennel együtt nevelőapjuk, Gorion házában cseperedett fel. Candlekeep erődje Baldur's Gate városától nem messze délre található, innen indulunk el hosszú utunkra. A játék kezdetén az egész Sword Coast partvidék nehéz helyzetben van: a területen több bánya található, ahol a páncélok és fegyverek készítéséhez használt ércet bányásszák, ám az utóbbi időben folyamatosan romlik azok minősége. A fémből készült tárgyak gyártása egyre nehezebb, ráadásul a már elkészült darabok is gyorsan elromlanak (Ezért ne lepődjön meg senki, ha kezdetben a mágikus eszközöket leszámítva sűrűn törnek el a parti által használt fegyverek).

Hirdetés

A helyzetet tovább bonyolítja a banditák garázdálkodása, akik immár a kincseknél is jobban keresett vasércre pályáznak és rettegésben tartják a partvidék falvait. Ugyanakkor egy zsoldoscsapat tagjai valamilyen rejtélyes okból kifolyólag folyton meg akarják ölni a játékos karakterét. A kalandozás itt veszi kezdetét, amikor karakterünket megbízza Gorion, hogy vásároljon magának felszerelést és csatlakozzon hozzá, hogy ketten egy biztonságos helyre távozzanak, ahol nem érhetik el őket támadóik. Ennyit elöljáróban, a történet többi részletére fény derül majd játék közben, most térjünk rá a karaktergenerálásra.

A Baldur's Gate: Enhanced Edition az Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition szabályrendszerére épül, így a választható fajokat és kasztokat aszerint alkották meg. A karaktergenerálás egyik fontos - ha nem a legfontosabb - eleme minden szerepjátéknak, hiszen ilyenkor döntjük el, milyen stílusban akarunk majd játszani és miképpen fogunk viszonyulni a játék világához és karaktereihez. A mai játékok többségében külsőnk testre szabhatóságát helyezik előtérbe, tulajdonságaik többnyire nem módosíthatók. A Baldur's Gate esetében azonban a lényeg a karakter kialakításán, annak megfelelő képességekkel és tulajdonságokkal való felruházásán van, nem a külső megjelenésén.

Aki nem szeret vesződni a karaktergenerálással, az választhat magának egyet az előre elkészítettek közül. Kezdők számára ajánlott első nekifutásra a hozzájuk legközelebb álló kasztú egyén mellett dönteni. Összesen 11 különféle kaszt létezik, azokon belül pedig immár elérhetően a különféle presztízs-kasztok is, így valóban sok lehetőség adódik karakterünk testre szabásához. Lássuk viszont most teljesen az elejéről, azok számára, akik még nem sokat játszottak RPG játékokkal, röviden összefoglalom az egyes választható lehetőségeket. A legelső teendőnk nemünk kiválasztása lesz, ennek a többi karakterrel való interakcióknál és társas kapcsolataink során lesz jelentősége. Portrénknak akármit választhatunk, amelyik csak megtetszik, nincs befolyással későbbi cselekedeteinkre.

Az első, igazán fontos döntésünk karakterünk fajának kiválasztása, mellyel meghatározzuk alapvető tulajdonságainkat is. Minden fajnak vannak egyedi képességei, melyek között előnyök és hátrányok egyaránt megtalálhatóak. Választás előtt ajánlott nagyjából eldönteni, hogy milyen fegyverekkel és harcmodorban szeretnénk küzdeni, így egyszerűbb lesz a dolgunk.

  • Human = Az emberek a legelterjedtebbek Faerûn világában, a félszerzeteket leszámítva a legszocializáltabb és legtoleránsabb faj a játékban. Különlegességük, hogy rövid életciklusuk ellenére a leggyorsabban fejlődnek, így több képesség birtokába juthatnak, mint a többi faj, valamint egyedül az emberek képesek duál-kasztú* fejlődésre, ellenben nem lehetnek multi-kasztú** karakterek. Módosítók tekintetében (magasság, stb.) ők számítanak alapnak, a többi faj értékeit a tőlük való eltérés határozza meg.
  • Elf = A tündék alacsonyabbak és vékonyabb testfelépítésűek, mint az emberek, képességeiket finomság és csiszoltság jellemzi, beszédjük dallamos, magas hangokkal tarkított. A tündéket komolytalannak és tartózkodóknak tartják a többiek. Ellenállóak az igéző- és altató bűbájra, látnak a sötétben, jól bánnak a rövid kardokkal és hosszú íjakkal, viszont életerő pontjaik száma alacsonyabb, mint a többieké.
  • Half-Elf = Az emberi és tünde vérvonal kereszteződéséből jöttek létre a féltündék, akik szüleik előnyös tulajdonságait örökölték. Az emberekre jellemző kíváncsiság, találékonyság és ambíció szintén ismérveik közé tartozik, csakúgy, mint a tündék kifinomult érzékei, természetszeretete, valamint művészi érzése. Ők is látnak a sötétben, valamint enyhén ellenállóak az igéző- és altató mágiákkal szemben, bár nem annyira, mint a tiszta vérű tündék.
  • Gnome = A törpök egyik alfaja, ám még náluk is alacsonyabb termetűek, ám velük ellentétben nem olyan kövérek, amit előszeretettel hangoztatnak is. Jellemzőjük a többnyire sötét, barnás árnyalatú bőr és fehér haj, valamint legtöbbjüknek viszonylag nagy orra van. Ők is látnak a sötétben, termetükből adódóan könnyebben térnek ki a botok, pálcák, valamint a varázslatok elől. Okosabbak, viszont kevésbé bölcsek, mint a többi faj.
  • Halfling = A félszerzetek többnyire alacsonyak és kövérek, leginkább egy apró termetű emberre hasonlítanak. Arcuk kerek és széles, többnyire pirospozsgás. Hajuk általában göndör, lábfejük tetejét pedig durva szőrzet borítja. Jól bánnak a parittyával, ügyesebbek, ugyanakkor kevésbé erősek és bölcsek, mint a többi faj. Ellenállóbbak a paralízis, méreg és halál varázslatokra, valamint a botok és pálcák elől is jobban ki tudnak térni, de az egyéb bűbájokkal szemben is könnyebben védekeznek.
  • Dwarf = A törpök alacsony, zömök fickók, akiket könnyű felismerni termetükről és alakjukról. Pirospozsgás arcuk, sötét szemük és mogorva tekintetük van, arcukat minden esetben díszes szakáll keretezi, amire a legbüszkébbek. Morcosak és hallgatagok, a föld alatt szeretnek élni, ahol kincsek után kutatnak. Jól látnak a sötétben, szívósak és kitartóak, de kevésbé fürgék és megnyerő külsejűek, mint a többi faj.
  • Half-Orc = A félorkok nevükből következően emberi és ork szülők gyermekeként jönnek világra. Olyan magasak, mint egy ember, de sokkal izmosabb testfelépítésűek, ezért főleg harcolni szeretnek. A félorkok nagy erejükről és szívósságukról váltak ismertté, akiket zöldesen pigmentált bőrük, lejtős homlokuk, kiugró állkapcsuk, valamint kiálló szemfogaik révén már messziről felismerni. Viszont a többi fajhoz képest viszonylag alacsony az intelligenciájuk, így mágusként csak ritkán tevékenykednek.

Egy kis magyarázat a fentebb említett fogalmak jelentésére:

  • *Duál-kaszt (Dual-class): A duál-kasztú karakterek a játékot egy kaszttal kezdik, majd később kasztot válthatnak. Ám fontos tudni, hogy kasztváltást követően a régi kasztra visszaállni már nem tudnak, így annak további fejlesztésére nincs lehetőségük. Régi kasztuk képzettségeit pedig mindaddig nem alkalmazhatják, míg új kasztukkal egy szinttel a régi kasztuk szintje fölé nem lépnek. Innentől kezdve viszont mindkét kaszt képzettségeit használhatják, így van előnye is a duál-kasztú fejlődésnek. Csak emberek képesek erre, más fajnál multi-kaszt választására van lehetőség.
  • **Multi-kaszt (Multi-class): A nem emberi fajú karakterek multi-kasztú fejlődésre is képesek, melynek során két vagy három kaszt előnyeit és hátrányait kombinálhatják egy karakterben. A THAC0 és mentődobások értékét minden kaszt legjobbjai alapján számítja ki a gép, és a karakter megkapja az összes kaszt különleges képességeit is. A szerzett XP mennyisége egyenlő arányban oszlik meg a választott kasztok között, szintlépéskor pedig a kapott HP mennyisége a kasztok normál Hit Dice*** értékének felét összeadva jön ki.
  • ***Hit Dice (HD): A karakterek életerőpontjainak (HP) eldöntésére szolgáló kockadobások mikéntjét jelenti. Hogy hányszor és milyen kockával dobunk, a választott kasztunk Hit Die értéke****, valamint annak jelenlegi szintje határozza meg. A kockák száma egyenlő a karakter szintjével, míg oldalainak száma d4 és d12 lehet kasztunk függvényében, erre rájönnek a módosító értékek (Egy példa: 7. szintű harcosnál 7d10+14 esetén hétszer dobunk egy 10 oldalú kockával, majd ehhez hozzáadunk 14-et, így kapjuk meg a karakter életerőpontjainak jelenlegi értékét).
  • ****Hit Die: A Hit Dice értékének kiszámításához szolgáló kocka oldalainak számát jelenti, ami kasztonként változik. Legkisebb a varázsló kasztoknak van, nekik általában d4 (Ez egy négy oldalú kockát jelent, 1-4 értékkel), míg legnagyobb a barbároknak és néhány választható presztízs-kasztnak érhető el, ők d12 kockával dobnak.

Következő, szintén nagyon fontos döntés karakterünk kasztjának kiválasztása. Nagyon meg kell fontolnunk a döntést, hiszen fajunk alapképességeit is szem előtt kell tartanunk az optimális eredmény érdekében. Azonkívül az embereken kívül minden egyéb fajnál vannak tiltott kasztok is, melyeket nem választhatunk velük. Fontos tudni, hogy a következőkben felsorolt 11 kaszt mindegyikéhez tartoznak presztízs-kasztok is, melyekkel még tovább finomhangolhatjuk karakterünk képességeit. De itt most csak az alapkasztokkal foglalkozunk.

  • Fighter = A harcosok osztályába azok a karakterek esnek, akik tudásukat kizárólag fegyvereik forgatására és taktikájuk képzésére összpontosítják. A harcosok mindig a frontvonal elején küzdenek, szemtől szemben állva az ellenféllel. Egy jó harcosnak erősnek és életerősnek kell lennie, ha túl akarja élni a küzdelmeket.
    Extra tulajdonságok =  Minden páncélt és fegyvert képes használni, ezenfelül nagymesteri fokig fejlesztheti fegyverforgatási képességét minden típussal (5 csillag), Hit Die értéke: d10.
  • Ranger = Az erdőkerülők is harcosok, akik viszont szeretik az erdőket és a természetet, leginkább az eltévedt utazók mellé szegődnek kísérőnek és oltalmazónak, valamint a falusi embereken is szeretnek segíteni. Egy jó erdőkerülőnek erősnek kell lennie, valamint ismernie kell a természet kínálta lehetőségeket is, ha túl akarja élni a kalandokat.
    Extra tulajdonságok = Viselhet minden páncélt, de nehezebbek esetén nem használhatja rejtőzködési képességét. Fegyverek tekintetében nem specializálódhat, csak bizonyos típusokra, viszont alapból két fegyver kezelésében jártas, amit mesteri szintre (3 csillag) növelhet. Választhat egy természetes ellenfelet (Racial enemy), mellyel szemben +4 találati esély és sebzésnövelést kap. Állatokat tud elbűvölni, kezdetben egyszer egy nap, később ez két szintenként egyel nő. Hit Die értéke: d10.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Új korszak a hálózati adattárolásban – Bemutatkozik a Synology DS925+

PR Ez a sorozat új mércét állít fel a hálózati adattárolásban: nagyobb teljesítmény, szorosabb ökoszisztéma-integráció és vállalati szintű megbízhatóság – mindezt kompakt méretben.

Azóta történt