Amit az Intel tesz a PC-s játékokért

A kutatás a prioritás

Kevesen tudják, hogy az Intel elsődlegesen a kutatásra csoportosítja az erőforrásait. A vállalat mérnökei és programozói rengeteg grafikával kapcsolatos kutatást végeznek és ezt dokumentálják, majd bemutatják a különböző rendezvényeken.

Ezen a ponton az Intel nagyon sokat tesz hozzá a PC-s piachoz, hiszen tényleg félelmetes mennyiségű pénzt költenek új eljárások kidolgozására, amelyeket a piac más szereplői esetleg felhasználnak, és gyakorlatban működő implementációkkal állnak elő az egyes problémákra. Nyilván ennek a hasznossága megkérdőjelezhetetlen, de ebből az Intel nem igazán profitál. A legtöbb potenciális vásárló ugyanis nem tudja, vagy egyszerűen nem érdekli, hogy a publikált grafikai kutatások többségén az Intel dolgozik. Az alapokat ráadásul nem egyszer felhasználja az AMD és az NVIDIA is, aminek nyilván lehet örülni, hiszen nem volt felesleges a kutatás, de az Intel neve az adott effektnél nem biztos, hogy felmerül.

Hirdetés

Speciális optimalizálás

Kiemelendő, hogy az Intel is megkövetel bizonyos dolgokat a fejlesztőpartnereitől, ami teljesen normális, hiszen szeretnének kapni is valamit a segítségért. A vállalat igen speciális optimalizálási koncepciót igényel, ugyanis arra kérik a programozókat, hogy ne használják túl agresszíven a grafikus vezérlőket. Ez az Intel számára nagyon fontos, mert ha az IGP-nek csak a 30-40%-a van kihasználva, akkor szinte állandóan aktív lehet a turbó órajel. A Codemasters ezt a modellt például be is tartja, így a GRID 2 és a GRID Autosport című játékokban a közepes, vagy ez alatti grafikai szint alacsony kihasználásúként van paraméterezve, vagyis jobban fogalmazva úgy van beállítva, hogy az Intel IGP-i állandóan az úgynevezett turbó órajelen üzemeljenek, amely jóval magasabb az alapórajelnél. Ezzel szemben a magasabb grafikai szinteken már 50-60%-os a grafikus erőforrás kihasználása, ami természetesen megakadályozza az állandó turbó órajeleket, de ez a paraméterezés az AMD és az NVIDIA grafikus vezérlőihez jobban illeszkedik, illetve az Intel megoldásai amúgy sem tudnának közepes részletességnél többet kipumpálni magukból. Ez egy eléggé univerzális megoldás a piac igényei tekintve, de az Intel pechére szinte alig van olyan stúdió, amely megfontolja a vállalat nézeteit, így szinte mindenki a grafikus erőforrás viszonylag magas kihasználására törekszik, amely akadályozza a turbó órajel működését.

Egy játék tipikus terhelése
Egy játék tipikus terhelése

Fontos optimalizálási stratégia még, hogy a fejlesztők megértsék a turbó órajel működését az Intel IGP-in. Erre vonatkozóan is figyel a vállalat, mivel a turbó nem csak áldás, hanem részben átok is. Nevezetesen itt arról van szó, hogy igen lényeges az eltérés az alapórajel és a turbó között. Az Intel IGP-i jellemzően kétszer-háromszor magasabb órajelet használnak turbó módban, ami azt eredményezi, hogy az egymás után következő képkockák számításának időigénye ingadozó lesz. Többek között extrém szituációnak tekinthető az, ha egy képkocka főleg turbó módban került kiszámításra, majd a következő képkocka esetében már nem volt elé tartalék a gyors működésre, így a hardver visszaváltott alapórajelre, ami kétszer-háromszor lassabb számítást eredményezett. Ez egy nagyon furcsa mikroakadásokhoz hasonló hatást kelthet, még megfelelő sebesség mellett is, hiszen egyáltalán nem egyenletes a képkockák számításának időigénye. Erre a fejlesztőknek figyelniük kell, mivel el kell érni, hogy rövid időszakokra ne módosuljon az órajel ez ugyanis ronthatja a folyamatosság élményét. Erre számos optimalizálási stratégiát lehet bevetni szoftveres formában, és a Graphics Performance Analyzer eszközök minden szükséges információt megadnak, hogy a kellemetlen helyzeteket elkerüljék a fejlesztők. Az sem gond, ha problémára nem sikerült szoftveresen megoldást találni, ugyanis ilyen esetben megoldható egy olyan profil, amely az adott alkalmazásra vonatkozóan kikapcsolja az IGP turbó módját, de ez mindig csak a végső megoldás lehet.

Egy játék terhelése az Intel javaslataival
Egy játék terhelése az Intel javaslataival

Az Intelnek egyébként jelentősen erősíteni kellene a grafikus eszközillesztők fejlesztését, hiszen a PC-s játékosok jellemzően nem csak rövid időszakra fogják használni az adott hardvert. Az Intel az AMD és az NVIDIA ciklusaihoz viszonyítva jóval rövidebb ideig kínál terméktámogatást, ráadásul az úgynevezett legacy fázisban, azaz a valós terméktámogatás végén nem tekintik kritikus hibának, ha egy játék nem indul el a grafikus meghajtó miatt. Márpedig egy játékos ennél nagyobb problémával nem igazán találkozhat. Utóbbi szintén gondot jelent a fejlesztőknek, hiszen számukra sem kedvező, ha egy gyártó a limitált anyagi lehetőségeikre és a lejáró terméktámogatásra hivatkozva, nem segít egy új játék régebbi hardveren történő futtathatóságának megoldásán. Ez az adott fejlesztő számára egy potenciális vásárlóbázis kiesésével jár, ami egyáltalán nem segíti elő azt, hogy a jövőben esetleg az Intel szoftverpartnereként dolgozzon.

A vállalat iránya azonban mindenképpen jó. Az alap a fejlesztőeszközökkel megvan, így csak a vezetőséget kell meggyőzni arról, hogy több pénzt áldozzanak a grafikára. Ha a marketingre nem is, a terméktámogatásra mindenképp.

Abu85

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények