Hirdetés
Pénz beszél
Itt érdemes egy picit elidőzni és elgondolkodni azon, hogy mit jelent az eSport és mitől válik valaki profivá. Mint minden sportban, a profit és az amatőrt itt is a hozzáállás különbözteti meg. Az amatőr lehet akármennyire jó, ameddig nem kap fizetést vagy nem tudja fenntartani sport tevékenységét győzelmei vagy szponzorai által, addig amatőrnek titulálható. Félprofi szinten a saját vagyonát és javait beáldozó játékos helyezkedik el, akinek van ugyan bevétele a játékból, de nem képes ebből maradéktalanul fedezni kiadásait. A profi játékosok viszont vagy fizetést kapnak tevékenységükért, vagy szponzorok tartják fenn őket és gondozzák reklámértéküket, valamint bevételeik jelentős százaléka származik versenyekből és rendezvényekből. Fatal1ty egyértelműen az egyik legismertebb és legjobban menedzselt név a szakmában, érdemes végigkövetni, hogy ez mit jelent számokban. Johnatan 1981 februárjában született, ma 33 éves és továbbra is háttérszereplőként dolgozik az eSport világában. 1999-től 2006-ig volt aktív játékos, tehát 18 éves korától egészen 25-ig. 13 tornát nyert meg, 10 alkalommal lett második és 6 esetben végzett a 3. vagy annál rosszabb helyen. A legnagyobb pénzt jelentő tornagyőzelme 2005-ben volt, ami 150 000 dollárt jelentett, ami mai árfolyamon számolva 36 millió forintot tesz ki. Karrierje során 24 éves korában kereste a legtöbb pénzt, 231 000 dollárt 10 tornán való szereplésével. Karrierje során összesen 454 919 dollárt keresett csak játékokból, ami mai árfolyamon számítva közel 110 millió. A teljes lista itt található.
Cooller, az "orosz Fatal1ty".
A számokkal talán sikerült érzékeltetni, hogy nagy kaliberű üzletről beszélhetünk. Ha a játékosoknak kiosztott nyeremények ilyen mértéket ölthettek, akkor a tornák megszervezése, valamint a játékokkal kapcsolatos marketingköltés biztosan nagyon komoly bevételt jelenthetett egy-egy cég életében. A támogatók csoportját ekkor olyan cégek húzták, mint az ID, az EA, az Asus, az IBM, a Dell, az Alienware, a Logitech, de a listát tovább is lehetne húzni. A rendszer virágzott. A Cyberathlete Pro és Amateur League ekkor már egy, az USA jelentős területét lefedő TV-hálózattal tárgyalt a közvetítési jogokról, ami 2007-ben teljesedett ki igazán.
Lim Yo-Hwan – a Starcraft egyik legjobbja
Vissza kell azonban ugranunk Dél-Koreába, ahol az egész eSport folyamat már jóval előrébb járt, mint Európa vagy Amerika területén. Lim Yo-Hwan polgári neve kevés embernek mond valamit, viszont ez az 1980-as születésű srác legalább akkora sztár országában, mint Bruce Willis vagy Michael Jordan. Lim karrierjét 56,8 százalékos győzelmi mutatóval zárta, 2004-ben az ESL megválasztotta a valaha volt legjobb játékosnak, míg 2006-ban az MTV egyenesen a játékvilág legbefolyásosabb emberei közé sorolta. Ő nem más, mint SlayerS_Boxer, aki a valaha volt talán leghíresebb Starcraft játékos. Az eSport viszonylatban viszont Boxer szerepe azért kiemelt, mert egy szerződtetett, fizetett játékos volt, ami a karrierje során több mint 400 ezer dollárt hozott neki, de a reklámok és egyéb felkérések révén további 90 ezer dollár ütötte markát. Ezzel Dél-Korea utat mutatott a világnak, hiszen bebizonyította, hogy ebben az iparágban a TV-k, a rádiók és a magazinok részvételével elég komoly piaci résre bukkantak, a felvevőpiac nagyságát tekintve képesek nyereségesen üzemeltetni egy külön eSport ágazatot. Lim többször beszámolt arról a későbbi interjúkban, hogy a felemelkedésben talán a rajongók kezelése volt a legnehezebb feladat, mert gyakorlatilag a boltba se tudott úgy lemenni, hogy ne állították volna meg fotózkodni, aláírást kérni, vagy csak simán beszélgetni. Egy idő után kénytelen volt testőrrel megtenni az ilyen egyszerű utakat is.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!