Hirdetés

Egy hárommillió dolláros amerikai videojáték

Hirdetés

Az AP hírügynökség két évvel ezelőtt benyújtott kérelmének a napokban tett eleget az amerikai kormányzat, s átadták a sajtó munkatársainak a „Cyber Storm” („Kibervihar”) fedőnevű akció (játék? hadgyakorlat? szimulációs védelmi gyakorlat?) adatait.

A hírügynökség az információszabadságról szóló törvényre hivatkozva kérte és kapta meg az anyagot – igaz, erősen cenzúrázott változatban, mivel nemzetbiztonsági okokra hivatkozva a 328 oldalas dokumentum nagy részét titkosították.

Maga a játék – maradjunk talán ennél a megnevezésnél – azt kívánja modellezni, hogy mi történne, ha egy általános, mindenre kiterjedő hackertámadás érné az Egyesült Államokat, s hogyan lehetne ez ellen védekezni. Szervezői és megalkotói többek között a belbiztonsági hivatal (Homeland Security Department), a külügyminisztérium, a Pentagon, az igazságügy-minisztérium, a Nemzetbiztonsági Hivatal és a CIA.

A megismerhető anyagból is jól látszik, hogy az elképzelhető legszélsőségesebb helyzetet veszik alapul: a hackerek leállítják a metrókat, összeomlasztják a repülőterek és a kikötők számítógépes rendszereit, megzavarják a műholdakat, lehetetlenné teszik a rendőrség kommunikációját stb. – minden leáll, ahol csak létezik számítógépes hálózat. Az AP újságírói ugyanakkor felhívják a figyelmet a játék – mely három fontos támadástípust kombinál: hackertámadás, konkrét fizikai támadás (főként az antiglobalisták részéről), illetve pszichológiai hadviselés (a sajtó) – alkotóinak sajátos felfogására: az elképzelt támadásokban nagy szerepet játszanak a kormányzattal szemben álló, információkat visszatartó bloggerek, illetve a nyilvánosságot dezinformáló újságírók, akik a társadalom zavarodottságáért és a tőzsdét, valamint a gazdaságot félrevezető adatok közzétételéért felelősek, vagyis potenciális ellenségek.

A hárommillió dollárba kerülő játék résztvevői meghívásos alapon az Egyesült Államok, Anglia, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland kormányzati tisztségviselői, valamint ezen országok nagyvállalatainak és szállítási cégeinek vezetői voltak, akiknek egy hirtelen, robbanásszerűen meginduló támadássorozat okozta helyzettel kellett megbirkózniuk. Jeffrey Wright, aki a játék egyik vezetője volt az amerikai belbiztonsági hivatal megbízásából, azt nyilatkozta az AP-nek, hogy a lehető legnagyobb stressz alá akarták helyezni a résztvevőket. Hogy ez sikerült, bizonyítja, hogy senkinek sem sikerült tökéletesen reagálni, mindenki hozott rossz döntéseket, s ez Wright szerint jelzi, hogy a szimuláció ellátta feladatát.

Az értékelés szerint ugyanakkor a „játékosok” elég sok problémát meg tudtak oldani, de az a legtöbbjük számára zavart okozott, hogy homályban maradt a nagy támadások elhárításáért felelős amerikai szervezet, a National Cyber Response Coordination Group – melyet a legfontosabb kormányhivatalok képviselői alkotnak – pontos szerepe és működési módja.

A játék a szervezők szerint semmi hatással nem volt az „igazi internetre”, mivel hálózatát teljesen elszigetelték, s a titkos szolgálat washingtoni központjából felügyelték. Igaz, hogy az újságírók találtak a kormányzati dokumentumban egy utalást arra, hogy játék közben valaki elkezdte támadni a játékot irányító szervert, de a papírok szerint ő valójában egy „túlbuzgó” résztvevő volt, aki – nyilván a katasztrófaelhárítás részeként– így akarta feladatát megoldani, de az illetőt egy gyors e-maillel leállították.

Az AP értesülései szerint az amerikai vezetés idén márciusra tervezi a „Cyber Storm 2” levezénylését.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények