Példás gyorsasággal reagált a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) kezdeményezésesére, amelyet egy szexuális termékeket árusító online webshop megbüntetése kapcsán indított – közölte a szövetség sajtóközleményében. A két szervezet illetékesei már december 9-én tárgyalóasztalhoz ültek annak tisztázásra, vajon a webshopok, internetes áruházak üzletnek minősülnek-e.
Mint lapunk beszámolt róla, az NFH nemrégiben 500 ezer forintra büntetett egy szexuális termékeket árusító webáruházat, mert annak tartalmát – azaz a termékkatalógust – a reklámtörvény szerinti reklámnak minősítette, márpedig tilos az olyan áru reklámja, amely rendeltetése a szexuális ingerkeltés. Az NFH a bírság indoklásában kifejtette: „Az eljárás alá vont internetes oldalon közzétett ajánlat tartalmánál fogva árut népszerűsítő reklámtevékenységnek minősül.” A SzEK.org álláspontja az volt, hogy az NFH jogértelmezésében a webáruház nem tekinthető üzletnek, márpedig ennél fogva a hatóság teljes mértékben ellehetetleníti a szexuális termékek internetes értékesítését. A SzEK.org ezért egyeztetést kezdeményezett december másodikán.
A webshop üzlet is meg reklám is…
Dr. Kolozsi Sándor, az NFH Hatósági és Jogi Főosztályának vezetője és Kis Ervin Egon, a SzEK.org elnöke szerdai találkozójukon egyetértettek abban, hogy a hatóság eljárását képező jogszabály pontosításra szorul, mivel egyáltalán nem foglalkozik az internetes üzlet fogalmával.
Kis Ervin Egon véleménye szerint ma, amikor a magyarországi webshopok forgalma gyakorlatilag elérte a százmilliárd forintos álomhatárt, és az elektronikus kereskedelem az egyetlen ágazat, amely a válság körülményei között is évente 50 százalékkal növekszik, meglehetősen furcsa, hogy egy új jogszabály ennyire nem vesz tudomást az internet illetve az online kereskedelem létéről és a hagyományos kategóriákba nem szorítható jellegéről. Az e-kereskedelem nem kezelhető az üzleten kívüli, vagy a csomagküldő kereskedelem analógiája alapján sem, mivel számos elemében eltér ezektől – írja a SzEK.org.
…de üzletek csak fizikailag létezhetnek
Dr. Kolozsi Sándor fenntartotta az NFH jogértelmezését, mely szerint a weboldalakon közzétett ajánlatok tartalmuknál fogva árut népszerűsítő reklámtevékenységnek minősülnek, de egyetértett azzal is, hogy az áruk megrendelését lehetővé tevő webáruházakat virtuális üzletnek kellene tekinteni, mivel a vásárlás minden mozzanata – az áruhoz való fizikai hozzájutást kivéve – ott is lefolytatható.
Ugyanakkor megnehezíti a hatóság dolgát, hogy a vonatkozó jogszabály csak a fizikailag körülhatárolható helyiséget tekinti üzletnek. Mivel így teljesen lehetetlenné válna a szexuális termékek internetes értékesítése – tekintve, hogy ha az árut nem lehet megmutatni, akkor lehetetlen rendelést felvenni rá –, az NFH az NFGM-hez fordul jogértelmezésért, amelynek tartalmától függően folytatja tovább a már megkezdett eljárásokat. A SzeK.org egyúttal kezdeményezi a minisztériumnál, hogy a jogszabályba kerüljön bele az internetes kereskedelem fogalma. Ennek kidolgozásához, illetve a fogalom pontosításához a SzEK.org elkészíti saját javaslatát.
A szexshop üzlet vagy reklám?

A nagy port kavart szexshopbírság után máris tárgyalóasztalhoz ült az NFH és a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért. Látható, hogy a jogalkotó óriási elmaradásban van.
- Írta: IT café
- Forrás: PROHARDVER!
Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő
PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval
Azóta történt
-
Bemutatták a világ első szexrobotját
Hasonló megoldások már léteznek, de fejlesztője szerint Roxxxy mindegyiknél fejlettebb technológiát képvisel, emellett roppant élethű.
-
A Praktiker webshopja lett az Év Kereskedelmi Webáruháza
A webáruház száz százalékig hazai fejlesztés, minden eleme magyar programozók munkája.
Előzmények
-
Ellehetetlenül a szexpiac?
Az NFH elmeszelt egy szexuális termékeket árusító webáruházat. Jogértelmezésük szerint annak termékkatalógusa reklámnak minősül, a szexuális ingerkeltést pedig nem szabad reklámozni.
-
A korlátlan mobilinternet lassítása miatt bírságolt a GVH
A Pannon és a Vodafone gyakorlata tisztességtelen volt, állapította meg a versenyhatóság. A büntetés 15, illetve 10 millió forint.
-
Autónavigációs cégeket bírságolt meg a GVH árrögzítés miatt
Összesen 103 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) négy autónavigációs készülékeket gyártó és forgalmazó vállalkozásra.
-
Az NHH megbírságolta az Antenna Hungáriát
A Nemzeti Hírközlési Hatóság több szempontból is az Antenna Hungáriát okolja a digitális átállás késlekedése miatt, ám ezt a megvádolt visszautasítja.