Hirdetés

A Skylake generációval alapszolgáltatás lesz a hangprocesszor?

Az Intel már régóta használ dedikált hangprocesszort az Atom termékcsaládon belül. A Smart Sound technológiát azonban gyakorlatilag minden Windows operációs rendszert futtató eszköznél kikapcsolják a gyártópartnerek, ugyanis a rendszer leginkább az Androidon üzemképes. Ennek azonban nem hardveres, hanem szoftveres okai vannak, ugyanis a Microsoft által kínál Windows 8.1 csak a legújabb frissítésekkel teszi lehetővé a hangok feldolgozásának kihelyezését egy erre a feladatra dedikált hangprocesszorra, ami természetesen csökkentheti a fogyasztást. Hivatalosan tehát a Smart Sound technológia a Broadwell megoldásokon belül fog bemutatkozni, de ott is csak azoknál az alacsonyabb fogyasztású mobil termékeknél, ahol a vezérlőhíd a processzorral közös tokozásba kerül. Ebbe persze a hamarosan érkező Core M sorozat pont beletartozik.

Hirdetés

A Smart Sound jelenlegi formájában egy aDSP nevű hardveres blokk, ami nem több mint egy 24 bites DSP, azaz digitális jelfeldolgozó processzor. Ez bizonyos feladatoknál leveszi a processzorról terhet, így a hangfeldolgozáshoz kevesebb energia szükséges. Az Intel ezt elsődlegesen energiatakarékosságra, illetve a hangfelismerés gyorsítására és javítására szeretné használni, amire majd az érkező Windows frissítések lehetőséget is adnak, de később ezek a funkciók kiterjeszthetők. Információink szerint a Skylake kódnevű fejlesztés során már az összes platform része lesz az aDSP, de úgy tudjuk, hogy maga az egység egyelőre marad a vezérlőhídban. Utóbbi nem jelent komoly problémát, hiszen a logikai működés tekintetében nincs lényeges különbség az asztali piacra szánt különálló tokozású és a mobil piacra szánt azonos tokozást használó processzor és vezérlőhíd párosítások között. Ennek megfelelően az asztali és a mobil megoldás ugyanarra lehet képes.

A Smart Sound technológiával egyébként hosszú távon számol az Intel, akár a játékpiacot is figyelembe véve. A mostani opció többek között egy Tensilica HiFi magra épül, de azt nem tudni, hogy pontosan melyikre. Utóbbi termékcsalád egyébként teljesen általános manapság a modern hangprocesszorok szempontjából, hiszen a Microsoft SHAPE és az AMD TrueAudio is Tensilica HiFi alapokat használ. Ennek megfelelően a két új generációs konzol is. Bár az Intel terveiben inkább a processzor ereje szerepelt a hangfeldolgozásra vonatkozóan, de a piaci viszonyok változásával ezek a tervek folyamatosan módosulnak. Főleg az jelenti a problémát, hogy játékfejlesztők által használt middleware-ek, ezen belül is az Audiokinetic Wwise és a Firelight fmod rendszerek szempontjából az Xbox One és a PlayStation 4 hangprocesszorának a kiszolgálása vált elsődlegessé. Ennek következménye, hogy az említett middleware-ek PC-s verziójánál is igény lesz a dedikált hangprocesszorra, mivel olyan funkciók kerülnek a szoftverekbe, amelyeket egyetlen mai processzor sem képes megoldani úgymond egy gyorsító nélkül.

Bár a szoftverfejlesztők a jövővel kapcsolatban nem értenek teljesen egyet, ugyanis vannak olyan stúdiók, amelyek továbbra is a processzort tekintik az alapvető részegységnek a hangok feldolgozására vonatkozóan. Ezzel nincs is semmi baj, de az Audiokinetic Wwise és a Firelight fmod rendszerek elterjedtsége annyira nagy, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni azt az irányt, amelyet felkínálnak a fejlesztők számára. Mivel az Intel Smart Sound technológia hardvere a működését tekintve nem különbözik jelentősen Microsoft SHAPE és az AMD TrueAudio blokkoktól, így erre is lehetne direkt támogatást írni az elterjedtebb middleware-ek belül. Ehhez persze szükség lenne különböző specifikus eszközillesztőkre is, de elméletben ezek mind csak szoftveres fejlesztések lennének. A teljesítmény viszont már más kérdés, hiszen amíg a Microsoft SHAPE és az AMD TrueAudio blokkja 15-20 GFLOPS közötti tempót kínál, addig az Intel aDSP a jelenlegi formájában az említett értékek negyedét mutatja fel. Ugyanakkor az aDSP teljesítménye még így is több annál, mint amennyire az amúgy általánosan kihasználatlan Creative X-Fi hangkártyákra szerelt lapka képes.

Vélhetőleg ezzel az Intel is tisztában van, és ha már a hardver ott van, illetve bizonyos piacokon ott lesz a platformokban, akkor célszerű lenne arra is felhasználni, hogy a konzolokhoz tervezett hangzásvilág megszólaltatható legyen teljesen Intel alapokra épülő PC-ken is. Ez önmagában a végfelhasználói programokon dolgozó szoftverfejlesztőknek nem lenne lényeges teher, hiszen a támogatást a middleware-ekbe kell beépíteni, amit végül engedélyezni lehet. A teljesítménykülönbségek miatt persze nem biztos, hogy elérhető lehetne az a minőségi szint, amit a Microsoft SHAPE és az AMD TrueAudio képvisel, de a hangfeldolgozás folyamata is butítható, tehát meg lehetne találni az Intel számára is a megfelelő hangzásvilágot, amely biztos jobb lenne az alapértelmezett szoftveres szintnél.

A későbbi tervekre vonatkozóan az Intel az aDSP-t továbbfejlesztené, illetve mindenképp a processzorba költöztetné, de ez inkább egy logikus evolúciós folyamat eredménye lesz, mivel a hardver működéséhez az integráció nem szükséges tényező.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények