Az NV30 az nVidia következő generációs grafikus chipje lesz, a high-end piacra targetálva, elvileg teljeskörű DirectX 9 támogatással. Az alábbi specifikációk az x-3dfx fórumaiból származnak. Az x-3dfx csapat a 3dfx írországi szoftverrészlege volt, melyet az nVidia anno a "köszöni szépen, de nem" felkiáltással nem vett át, amikor megvette a 3dfx-et. Hardcore olvasóink mindezt jól tudhatják, hiszen olvashatták x-3dfx interjúnkat.
A specifikációk:
- 73 millió tranzisztor
- 0.13 mikronos gyártás
- 450 MHz-es chip órajel
- Külső T&L egység és TT&L egység (True Time and Lighting) egy különálló, 450 MHz-es chip személyében
- 8 pixel pipeline
- 4 textúrázó egység pipeline-onként
- 4 Vertex Shader
- 2 Pixel Shader
- 256 bites memóriabusz
- Akár 750 MHz-es DDR memória
- 370 MHz-es RAMDAC
- Quad cache a vertexekhez, a primitívekhez és a pixel textúrákhoz
- Dual Z-Buffer a jobb Z-tömörítéshez
- 12nvx – új anizotropikus filterelési mód (12 x 4 = 48 textúra mintával?)
- NVAutoShaper
- NvBlur: Glide API kompatibilitás!
- DirectX 9 támogatás
- OpenGL 2.0 támogatás
És akkor a kritika: egyrészt tudjuk (hogy "és akkorral" nem kezdünk mondatot...), hogy az NV30 0.13 mikronos technológiával készül majd és DirectX 9 kompatibilis lesz. A teljeskörű DirectX 9 kompatibilitás megköveteli, hogy a renderelés összes fázisában, így a pixel shadereknél is végig lebegőpontos (tört) számokkal operáljon a GPU. A 3DLabs és a Matrox mérnökei szerint is ez hihetetlen tranzisztorszámot igényel, és noha mindkettejüknél 2.0-ás, azaz DirectX 9 kompatibilis vertex shadereket találunk, a pixel shaderek is megmaradtak az egész számoknál. Pedig a Matrox Parhelia ugye 80 millió tranzisztorból áll!
A T&L egység ugyan külön chipre kerül, ami jelentősen csökkenti a tranzisztorszámot, mégis, a DirectX 9 kompatibilis shaderek és a NYOLC pixel pipeline, fejenként NÉGY textúrázó egységgel önmagában jelentősen 73 millió fölé emelné azt. Mindezt úgy, hogy igazából meglehetősen pazarló dolog 8 x 4 textúra egységgel üzemelni...
A 450 MHz-es órajel túl magas, eddig inkább 166 -> 200 -> 250 -> 300 MHz-es lépcsők voltak jellemzőek, nem valószínű egy ekkora ugrás.
3dfx Glide kompatibilitás? 2002-ben? Nem valószínű...
Végül képzeljük el, hogy mibe kerülne egy ilyen kártya! Egyrészt, egy kártyán két külön chip kapna helyet (GPU és a T&L egység), ráadásul ott van a 256 bites memóriabusz is. Egy Matrox megteheti, hogy irreális áron adja termékét, mert nem szükséges számára, hogy az egész piachoz szóljon. Az nVidia azonban maga alatt vágná a fát egy 150-200.000 Ft-os megoldással.
A speckók forrása egyébként pont az ex 3dfx-esek lehetnek. Tudjuk, hogy a végül piacra nem került 3dfx Rampage különálló T&L egységet tartalmazott (Sage), és tudjuk, hogy amikor az nVidia megvette a 3dfx-et, azt nyilatkozta, hogy leghamarabb az NV30-ba kerülhet a 3dfx technológiai öröksége.