Nem csak az OpenGL helyzete akadályozza a linuxos játékpiacot

Az OpenGL API manapság komoly támadás alatt áll a vezető játékfejlesztők által, és mára a Valve is lelassította a fejlesztéseit az API legújabb verzióira vonatkozóan. A helyzet abszolút nem rózsás, de pár év múlva érkezik a teljesen újraírt OpenGL, amire már nagy szüksége van a piacnak.

Hirdetés

Érdekes azonban, hogy bár az OpenGL van kikiáltva fő bűnösként a linuxos játékpiac helyzetéért, nem egy játékfejlesztő úgy gondolja, hogy van más probléma is. Matias Goldberg, a nyílt forráskódú Ogre 3D videojáték-motor fejlesztője szerint a Linux játékok elkészültét az X Window System és a DRM is komolyan akadályozza. Az X Window System vagy ismertebb néven X11 elég öregnek tekinthető, így nem véletlen, hogy nehézkessé vált a kezelése. Szerencsére aktív fejlesztés alatt áll a Wayland protokoll, amely az X11-et hivatott cserélni, de időbe telik, amíg ez elterjed, tehát az öregedő X11 egy darabig még kísérteni fog.

Matias Goldberg szerint a DRM, azaz a Linux Direct Rendering Manager alrendszere is túl vastag szoftveres réteget eredményez a felhasználói módban futtatott program és a hardver között, ami akadályozza a rendszer hatékony használatát.

Az OpenGL-ről, mint problémáról tehát lehet beszélni, de igazából az X11 és a DRM működése is legalább annyira bűnös a linuxos játékpiac helyzetéért. Ráadásul a grafikus meghajtók is küzdenek az említett modulokkal, ugyanis rendkívül nehéz megvalósítani akár a vertikális szinkron működését is. Hasonlóan komoly probléma, hogy a Linuxon a legtöbb teljes képernyős alkalmazás logikai szinten ablakban fut, vagyis ilyenkor az AFR elvű több GPU-s rendszerek helyből üzemképtelenek. A valós teljes képernyős futtatás elvileg megoldható, de nagyon nehéz biztosítani, hogy a program ne fagyjon le, illetve ne vigye magával az operációs rendszert, amely állapotból az adott PC rosszabb esetben kikapcsolással és újbóli bekapcsolással éleszthető csak újra.

A fentiekből az is érthető, hogy a Valve miért is akart saját operációs rendszert a SteamOS személyében, mivel valószínűleg tisztában voltak azzal, hogy az egyes Linux disztribúciók nem teszik lehetővé a komolyabb játékok normális futtatását, és erre vonatkozóan próbálnak minél több módosítással élni, de a fejlesztés még közel sem ért véget. A Valve alábecsülhette az ezzel járó munkát, így nem véletlen, hogy az első Steam masinák Windows 8.1-gyel érkeznek, bár a gyártók ezekre a termékekre már nem utalnak ilyen névvel.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények