Több mobilszolgáltató tervezi, hogy hálózatán letiltja az internetes hirdetéseket, és ezek közül egy meg nem nevezett európai szolgáltató megerősítette, hogy a szűrőszoftvert már telepítették adatközpontjaikban, és még az év vége előtt aktiválni fogják – írja tegnapi riportjában a Financial Times.
Hirdetés
A programot egy izraeli startup, a Shine készítette, és a tudósítás szerint képes a hirdetések legtöbb típusának blokkolására, ám nem zavarja az olyan tartalomba integrált („in-feed”) hirdetéseket, amilyeneket például a Facebook vagy a Twitter is használ. A Shine marketingfőnöke elmondta a Timesnak, hogy még az év vége előtt több tízmillió mobil-fizetőnek lesz lehetősége bekapcsolni a reklámszűrést, és ez atombombaként robban majd az online hirdetési piacon. A cég saját bevallása szerint több mobilszolgáltatóval is tárgyal, és ezek közül az egyiknek több mint 40 millió előfizetője van – de megnevezni egyiküket sem akarta.
Elismerik a zsarolási szándékot
A hatás felmérhetetlen lenne: ebben az évben várhatóan 69 milliárd dollárt költenek el az évről évre dinamikusan bővülő mobilos hirdetési piacon, hatalmas cégek élnek az online hirdetésekből – például a Google. Emellett a lépés aláaknázná a hirdetéseken alapuló üzleti modellt, melynek köszönhetően számtalan cég nyújt ingyenes szolgáltatásokat, tartalmat.
A Timesnak egy európai szolgáltató vezető beosztású munkatársa szintén név nélkül megerősítette, hogy vállalatuk több más szolgáltatóval együtt még idénre tervezi a reklámblokkolás elindítását, kezdetben opt-in, azaz választható módon: ha a felhasználó szeretné, bekapcsolhatja a szűrést. A célpont egyértelműen a Google, akire nyomást akarnak gyakorolni, hogy ossza meg hirdetési bevételeit a szolgáltatókkal.
Az említett vezető elismerte, hogy ez a radikális húzás jogi és ügyfélkapcsolati szempontból is igen kockázatos lehet, hiszen mind Európában, mind az Egyesült Államokban alapjaiban és durván megsérti a netsemlegességet, illetve az ezt garantáló törvényeket: „De ha csak egyetlen órára vagy egy napra blokkolni tudjuk a Google hirdetéseit”, az már tárgyalóasztalhoz kényszeríti majd a reklámpiac mogulját – nyilatkozta az üzletember.