Minden eddiginél összetettebb lehet az NVIDIA új GPU-ja

A várakozások ellenére a Computex alkalmával sem csepegtetett újabb információkat következő GPU-generációjáról az NVIDIA. A sajtó által G80 kódnéven emlegetett grafikus processzorral kapcsolatban az a legnagyobb kérdés, hogy milyen architekturális változtatásokat eszközölnek a teljesítmény további növelése érdekében. Bár a részleteket illetően a konkurens ATI sem bőbeszédű, azt már többé-kevésbé biztosan lehet tudni, hogy az őszre várt R600 újszerű felépítéssel, egységesített shaderekkel fog rendelkezni, azaz dedikált vertex- és pixelfutószalagok helyett sok általános célú számolóegységet tartalmaz, melyeket az igények szerint, dinamikusan lehet a látvány vagy akár a mozgás kiszámításának szolgálatába állítani. Ezt a megoldást a jövő év elején érkező DirectX 10 API is támogatja, de nem teszi kötelezővé.

Hirdetés

Az NVIDIA korábban kétségeinek adott hangot, mondván, hogy a unified shader architektúra igen fejlett terhelésmegosztási rendszert követel a shaderek kihasználásához, ám ha ez nem működik hatékonyan, akkor az előnyből könnyen hátrány válhat. Az NVIDIA tehát a jelek szerint egyelőre hű marad a hagyományos felépítéshez, de aligha nézi ölbe tett kézzel az ATI innovációit. A DailyTech iparági forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a kaliforniai vállalat egy kétmagos grafikus processzoron dolgozik, amely órajelenként 48 pixel számításával végez, vagyis a G70/G71 teljesítményének dupláját nyújtja – eszerint továbbra is az architektúra szélesítésén fáradoznának?

Mike Hara, az NVIDIA befektetői kapcsolatokért felelős elnökhelyettese egy májusban tartott konferencián elmondta, hogy a GeForce 8 olyan mérvű architekturális átalakításokat hoz, amilyenre eddig egyik generációváltáskor sem akadt példa a vállalat történetében. Részletekbe nem bocsátkozott, de elmondta, hogy a chip több mint félmilliárd tranzisztort fog tartalmazni, vagyis jó 80 százalékkal többet, mint a G71. Ez az adat elgondolkodtató több szempontból is, de egyelőre nem érdemes belemenni abba, milyen lesz az energiaigénye, melegedése és kihozatala egy ekkora chipnek. Már persze ha valóban egyetlen lapkáról van szó, és nem az Intel Presler magjához hasonló duplázásról vagy a GeForce 7950 GX2 koncepciójának továbbfejlesztéséről.

Az új grafikus processzor a második félévben fog bemutatkozni. A gyártó szeretné már az iskolakezdés idejére piacra dobni, ezt azonban nem tekinti kényszerű határidőnek, akkor fogja bejelenteni, ha a GPU ténylegesen elkészült és elegendő számban áll rendelkezésre ahhoz, hogy a premierrel egyidejűleg a kereskedelemi csatornákba is eljusson. A GeForce 7-es családnál látott módszerhez hasonlóan nem a teljes termékválaszték újul meg. A GeForce 8 nemzedék először csak csúcskategóriás modellekkel képviselteti magát, melyek mind besorolás, mind ár tekintetében lejjebb szorítják a GeForce 7-eseket, miközben a GeForce 6 GPU-k előállítását már leállították, ezek tehát kifutó modellekké válnak. Hara szerint a legerősebb videokártyák szegmensében nem kulcstényező az időzítés, ezeket a drága hardvereket az év bármelyik szakában megvásárolják azok, akik számára csak a teljesítmény számít – ezért nem is akarja magát az NVIDIA egy előre rögzített időponthoz vagy eseményhez kötni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés