Megújulási lázban az Asus

Az Asus Tajvan legerősebb márkaneve – derült ki a minap közzétett Taiwan Top 10 Global Brands értékelésből. A felmérést a szigetország Külkereskedelmi Tanácsa rendelte meg az egyebek mellett a BusinessWeek éves Top 100-as listáját is készítő londoni Interbrandtől, és azok a cégek kerülhettek bele, amelyek nemcsak a regionális, hanem a globális piacon is komoly jelenlétet képviselnek. Az értékelést részint a nyers pénzügyi mutatók alapján végzik, de nagy súllyal esnek latba az egységes arculatot kialakító tényezők, a dizájnnal, minőségbiztosítással, terméktámogatással kapcsolatos dolgok, a marketing és a kommunikáció modern, digitális csatornáinak igénybevétele.

Az Interbrand szerint az Asus márka értéke a tavalyihoz képest 13 százalékkal, 11,96 milliárd dollárra nőtt, ezzel letaszította az első helyről az IT-biztonsági megoldásokban utazó, az elmúlt négy évben listavezető TrendMicrót. A harmadik helyre érkezett be az Acer márkanév, melyet a mobilkommunikációból és szórakoztatóelektronikából ismert HTC követ nem sokkal lemaradva. Az informatikában érdekelt cégek közül még a D-Link, a Zyxel és a BenQ fért fel a tízes listára. Az Asus jó szereplése persze nem meglepő, különösen azok után, hogy a Goldman Sachs piacelemző pár hete azon tajvani vállalatok között sorolta fel, melyek részvényei jó vételt jelenthetnek a befektetőknek az év második felében.

Kiszervezik az OEM tevékenységet

Mindeközben a hivatalosan Asustek Computer Inc. néven jegyzett cég komoly strukturális átalakításokba kezdett. E hónap elején jelentették be, hogy januártól a más vállalatok számára szerződéses (OEM, ODM) gyártást végző egységeket különválasztják a saját márkát kiszolgáló részlegektől. Az újonnan létrehozandó Pegatron a számítógépeket és alkatrészeiket fogja készíteni, míg az Unihan házakra, mechanikus komponensekre és a PC-ktől különböző elektronikára fog összpontosítani. A két új cég, melyek indításával valószínűleg megszűnik önálló leányvállalatként az ASRock is, egyelőre 100 százalékos Asus tulajdonban marad, ám később be kívánják vezetni őket a tajvani tőzsdére is.

A szerződéses gyártás becslések szerint jelenleg az Asustek bevételeinek csaknem kétharmadát adja, a Pegatron és az Unihan leválásával azonban e területen dinamikus fejlődést várnak. A lépés indokaként éppen azt nevezik meg, hogy számos gyártó azért ódzkodik OEM rendelést adni a tajvani vállalatnak, mert az adott termékkategória az Asus márkaneve alatt is elérhető, így közvetve a konkurens termékek fejlesztését is támogatnák. A szerződéses gyártás szervezeti és pénzügyi leválasztása gyógyírt jelenthet ezekre a konfliktusokra.

Asus termékek több beszállítóval

A DigiTimes értesülései szerint nem csupán az OEM gyártás mozgástere nőhet meg a különválás után, hanem az Asus márkájú termékek gyártókapacitásait is szabadabban, a piaci viszonyokhoz igazodva választanák meg. A Pegatron és az Unihan így nem lenne kizárólagos „udvari” szállító, hanem bizonyos mértékig maguk is más cégekkel versenyeznének. A kínai Economic Daily News arról ír, hogy 2008-tól a Quanta lenne az Asus notebookok első számú gyártója, míg az alaplapok egy részét a nagy rivális Foxconn készítené. A források szerint a keresleti csúcsok idején az Asus teljes alaplaptermelésének 20–30 százalékához jelenleg is más cégek gyártósorait kényszerül igénybe venni, így a Foxconn bevonása elvileg nem sérti a Pegatron érdekeit.

Az Ability Enterprise-zal (AbiCo) kötött megállapodás értelmében az Asus egy számára új piaci szegmensben is megjelenik. Az AbiCo OEM gyártóként elsősorban digitális fényképezőgépeket, projektorokat és megjelenítőket készít. Egy 85,4 millió dolláros részvénycsere útján az Asustek az AbiCo 13 százalékos tulajdonrészét szerzi meg, melyet indulása után átad az Unihannak. A tranzakciót követően tovább folytatják az AbiCo termékeinek OEM piacon történő értékesítését, de az Asus márkaneve alatt is megjelennek az olcsóbb szegmensbe szánt digitális kamerák.

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés