A Maxwell is megmarad a Pascal architektúra mellett

Az NVIDIA szempontjából a következő év során a legfőbb kérdés az, hogy az új Pascal architektúra a teljes termékskálát leváltja-e, vagy inkább csak a teljesítménycentrikus területeken lesz bevetve. Erről a megjelenéshez közelebb kerülve egyre több pletyka lát napvilágot, és alapvetően kirajzolódik az az irány, amivel az NVIDIA inkább a biztonságra akar játszani.

Hirdetés

Mint ismeretes a Maxwell architektúra egy igen speciális fejlesztés az NVIDIA termékskálájában. A vállalat gondolt egy merészet és úgy döntött, hogy ultramobil elvek szerint tervezi meg a csomagot, ami ugyan radikálisan egyszerűbb ütemezést jelentett, de ezzel rengeteg fogyasztás spórolható meg. Ennek a koncepciónak az előnye, hogy a mai mobil és PC-s játékok főleg grafikai futószalagra építenek, és a grafikai munka relatíve jól kiszámítható, tehát úgymond a jellemző koncepciókra ki lehet gyúrni a hardvert. Hátránya viszont, hogy a jelentősen leegyszerűsített ütemezés miatt a kiszámíthatatlan programkódokban már erősen hátrányos a rendszer viselkedése, így például azokon a területeken, ahol a compute feladatok döntő fontosságú tényezők már hiányozhatnak azok a tranzisztormilliók, amelyeket a tervezők az energiahatékonyság érdekében kivágtak. Ilyen terület például a HPC-piac, illetve a virtuális valóság. Előbbi esetben látszik is a stratégia böjtje, mivel az aktuálisan legerősebb Tesla K80 felújított Kepler architektúrára épülő lapkákat vet be, míg a virtuális valóság szempontjából is figyelmeztető jelzésű az NVIDIA azon ajánlása, amely szerint a fejlesztőknek gondoskodniuk kell arról, hogy a timewarp elé semmiképpen se szoruljon be egy hosszú ideig tartó rajzolási feladat, mert a hardver a beépített tudás hiányában nem tud ezzel a helyzettel mit kezdeni, és virtuális valóságban hatványozottan rossz, ha a következő képkocka lekési a szinkronablakot.

A következő generációs Pascal esetében már kiderült, hogy a rendszert az NVIDIA kevésbé tervezi az ultramobil iránynak megfelelően, mivel gondolni kell a virtuális valóságra, illetve a Kepler már most elavult a Tesla vonalon, vagyis ezt is jó lenne leváltani. Továbbá nem lehet elmenni amellett sem, hogy az új generációs grafikus motorok egyre több compute futószalagot használnak a grafikai futószalagok helyett vagy mellett, aminek a következménye az lesz, hogy az egyes, egyre komplexebb leképezők egyre kevésbé lesznek kiszámíthatóak, így nem lehet rájuk specifikusan kigyúrni a hardvert.

A Pascal az előző bekezdésben taglaltakra alapvetően megoldás lesz, hiszen amit kiszedtek a mérnökök a Maxwellből, azt végre visszapakolják – természetesen némileg fejlesztve. Eddig azonban kérdéses volt, hogy az erre épülő hardverek mekkora területet fednek le. A legfrissebb pletykák szerint az alsóházban marad a Maxwell. Ennek lesz egy új, továbbfejlesztett verziója, amelyet biztosan megkap a következő generációs Tegra SoC. A felsőházba természetesen jön Pascal, első körben legalább két lapkával, de ami igazán kérdéses, hogy a középkategórián belül mi lesz. Erről valószínűleg azért nincs még semmilyen információ, mert az adott generáción belül az ide szánt lapka érkezik a legkésőbb. Természetesen a Maxwell és a Pascal mellett is szólnak érvek és ellenérvek. Többek között egy áttervezett középkategóriás Maxwell, a következő generációs Tegrából áthozva valószínűleg nagyon jó teljesítmény/fogyasztás mutatóval rendelkezne, viszont a Pascal architektúra alkalmas az olyan új irányok lefedésére, mint például a virtuális valóság, ami még úgy is kedvezőbb opció lehet, ha az ehhez szükséges bonyolultabb ütemezésért és preempciós képességekért extra fogyasztással kell fizetni.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények